Apríl 2018

 
 
 
 
 
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
 
 
 
 
 
 

najbližšie podujatie:

EVERYWHEN

EVERYWHEN je intermediálna performance o neustálej rotácii dejín. Krúži okolo dvojitej roviny života – osobnej a politickej. Do ostrého kontrastu stavia obraz láskyplného, ​​jemného a dobrotivého osobného života a realitu spoločenského zapojenia jedinca, ktorá môže často byť zlovestná, nenávistná a pomstychtivá. Ako prezentujeme svoje politické postoje svojim najbližším?   

Žena ako milujúca matka, ktorá propaguje vraždenie a otroctvo; milujúci pár zapojený do propagandy zvrátenej ideológie; deti, ktoré akoby v zápale hry hajlujú. Zábery, na ktorých nie je niečo v poriadku. Obrazy bežných rodín, matiek a otcov so svojimi deťmi, malých skupín navzájom si blízkych ľudí tvárou v tvár hroziacemu opakovaniu histórie.   

Naše spomienky sa často vynárajú, upravujú, prikrášľujú alebo dokonca samovoľne mažú. Vynechávaním niektorých udalostí a prepisovaním histórie sa však buduje bariéra v komunikácii medzi nastupujúcou generáciou a staršími ľuďmi. Vzniká tak najlepší základ pre opakovanie určitej časti histórie. Dá sa vôbec zabrániť takémuto opakovaniu, ak máme ideológiu vpísanú do tela takmer ako DNA? Aké ťažké je byť kritickým k vlastnému svetonázoru, zvlášť ak ho vytvárajú naši najbližší?

Tanec, koncept: Soňa Ferienčíková 
Vizuál, koncept: Mária Júdová 
Hudba, koncept: Alexandra Timpau 

VSTUPNÉ:
celý lístok 7€ / zľavnený lístok 5€

Predstavenie z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.

Predstavenie je súčasťou 13. ročníka festivalu súčasného tanca a pohybového divadla NU DANCE FEST 2018.

www.nudancefest.sk

filtrovať podľa kategórií

4. apríl 2018
Streda – 19/00
divadlo

M.H.L.

Sláva Daubnerová

Dokumentárna monodráma inšpirovaná životom a dielom režisérky Magdy Husákovej Lokvencovej.

Ocenenia:  
Sláva Daubnerová
- víťaz v kategórií Objav sezóny, anketa Dosky 2010
  Nominácia v kategórií Inscenácia sezóny, anketa Dosky 2010   Výročná cena Literárneho Fondu v oblasti divadla a dramatickej tvorby za réžijné a herecké naštudovanie postavy M. Husákovej Nominácia a 3. miesto v kategórií Divadlo, Kultúrna udalosť roka 2010 vyhlasovaná denníkom SME

Vstupné: 5€
Z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.

Scenár a réžia S. Daubnerová
Organizuje P.A.T.
Podpora Divadelný ústav, MK SR, Slovenský filmový ústav



5. apríl 2018
Štvrtok – 19/30
scénické čítanie / výstava fotografií / diskusia

Americký cisár. Masový útek z Haliče

Martin Pollack / Michal Ditte

Reportér Martin Pollack a téma masového úteku z Haliče v divadle.

ŠTÚDIO 12 v spolupráci s Divadlom Potôň pripravujú inscenáciu, ktorej predlohou je reportáž Martina Pollacka Americký cisár. Masový útek z Haliče. 

Ako sa historická reportáž mení na divadelnú hru? Čo si myslí o tejto premene samotný Martin Pollack? A prečo je podľa autora dramatizácie Michala Ditteho potrebné priniesť tému emigrácie na divadelné dosky? 

ŠTÚDIO 12 a Vydavateľstvo Absynt Vás srdečne pozývajú na ochutnávku pripravovanej inscenácie vo forme scénického čítania a otvorenú diskusiu, ktorej sa zúčastnia: 

- autor knihy Martin Pollack
- prekladateľ Michal Hvorecký
- autor dramatizácie Michal Ditte 
- dramaturg Marek Godovič 
- herci Matúš Kvietik, Ľubomír Bukový a Eva Moresová

Súčasťou večera bude aj výstava dobových fotografií zo súkromného archívu Martina Pollacka a ukážky výtvarného spracovania inscenácie.

Martin Pollack vo svojej knihe Americký cisár. Masový útek z Haliče spracúva tému masového vysťahovalectva na prelome 19. a 20. storočia a dokazuje, že utečenecká kríza nie je slovným spojením, ktoré sa týka výhradne dnešných dní. Aj naši predkovia z východu rakúsko-uhorskej monarchie boli na sklonku devätnásteho storočia súčasťou exodu obrovských rozmerov a zároveň boli výhodným obchodným artiklom pre špekulantov, prevádzačov, agentov a podvodníkov každého druhu.Toto obdobie približuje množstvom historických faktov podporených silnými príbehmi konkrétnych ľudí.

VSTUPNÉ:   3€


* Martin Pollack je rakúsky reportér, spisovateľ a prekladateľ. Je autorom historicko-reportážnych kníh, ktoré sa venujú najmä regiónu strednej a východnej Európy a špeciálne územiam "kontaminovaným dejinami". V jeho ďalšej knihe Smrť v bunkri spracoval život svojho biologického otca, príslušníka jednotiek SS Gerharda Basta, ktorý v roku 1944 operoval aj na území Slovenska. Takto sa Martin Pollack vyrovnal so svojimi vlastnými ťaživými dejinami - s nacistickou minulosťou svojich rodinných príslušníkov.

Knihy Martina Pollacka prinieslo na Slovensko vydavateľstvo Absynt v edícii Prekliati reportéri. 
www.absynt.sk


8. apríl 2018
Nedeľa – 19/00
Mliečne zuby - PREMIÉRA

J/E/AN

Ján Balaj

Autorská inscenácia inšpirovaná životom a dielom francúzskeho dramatika Jeana-Luca Lagarcea a rodinnými väzbami, ktoré vedia ochladnúť, ale nikdy sa nepretrhnú.

“Vrátiť sa po toľkých rokoch, nájsť tých, ktorí boli súčasťou tvojho života, ktorí boli tvojím životom, s nádejou, že budete v rozhovore pokračovať
​ tam, ​
kde si ho zanechal…”

VSTUPNÉ:
celý lístok 5€ / zľavnený lístok 3€ 


Koncept, réžia, performer: Ján Balaj
Režijná spolupráca, hudba: Jakub Mudrák
Svetelný dizajn: Martin Hodoň


9. apríl 2018
Pondelok – 19/00
hudba

Recitál Petra Katinu pre akordeón a multikanálovú elektroniku

Hurhaj, o.z.

Program: Andrea Szigetvári, Bálint Baráth, Gergely Gulyás, Jázon Kováts, Michal Janocha, Jan Trojan, Jiří Lukeš, Miroslav Tóth, Matúš Wiedermann a Marián Zavarský

Slovenský akordeonista a svetovo uznávaný interpret súčasnej hudby Peter Katina predstaví netradičnú a ojedinelú dramaturgiu, kde spája stredoeurópsky hudobný kontext. Na koncerte pre akordeón a multikanálovú elektroniku zahrá desať nových skladieb od českých, maďarských, poľského a slovenských skladateľov. Katinov koncert sa tak stáva prekonávaním nielen hudobných hraníc, ale aj odkazom pre neustále objavovanie hudby z okolitých štátov, o ktorej by sme sa inak nemuseli dozvedieť.


* Peter Katina (1975) sa narodil v Topoľčanoch a so svojou rodinou žije v Košiciach. Po absolvovaní štúdia na Hudobnej akadémii Carla Nielsena v Dánsku v roku 2001 pokračoval v doktorandskom štúdiu na VŠMU. Ešte počas štúdia vyhral jednu z najväčších svetových akordeónových súťaží, Coupe Mondiale, a nasledovalo množstvo koncertov doma i v zahraničí. V súčasnosti pôsobí na Konzervatóriu Jozefa Adamoviča v Košiciach. Katina patrí medzi odborníkov na slovenskú, zahraničnú a špeciálne na škandinávsku hudbu pre akordeón. Okrem pravidelného, zväčša premiérového uvádzania diel je aj propagátorom hudby na prednáškach pre verejnosť. Figuruje na siedmich albumoch vydavateľstva Hevhetia.


Projekt z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umeniaHudobný fond a SOZA.


12. apríl 2018
Štvrtok – 19/00
divadlo

MARS

Samuel Chovanec

Ľudská kolónia na Marse dnes už nie je sci-fi. Kandidáti sa dobrovoľne prihlásili do projektu MarsX a vďaka reality show sa 4 najlepší ocitli na červenej planéte. Prostredie Marsu vytvorené 3D modeláciou, v ktorom herci ovládajú svoje charaktery pomocou kinectu. Divadelná forma ako z inej planéty.

https://www.youtube.com/watch?v=jsDMBVxWLKQ&t=9s


Vstupné: 8€ / 5€ zľavnené

Osoby a obsadenie:
Brian Matej Babej
Jerry Alexander Vais
Nada Viktória Valúchová
Yuri Michal Kinik

v nahrávkach vystupujú:
Ľudmila Čišecká, Katarína Dušenková, Rastislav Dobšovič, Peter Robert Easton, Andrej Hubinský, Monika Kravcová, Tomáš Senko, Ján Žiak

Upozornenie! Predstavenie obsahuje blikajúce svetelné efekty, ktoré môžu byť rizikové pre divákov s epilepsiou alebo inými zdravotnými ťažkosťami.

text a réžia: Samuel Chovanec
dramaturgia: Magdaléna Žiaková
vizuálna komunikácia: Juraj Mydla
kostýmy a dizajn: Nikola Balberčáková
scénografia: Lucia Gamanová
hudba: Erik Pánči



16. apríl 2018
Pondelok – 19/00
divadlo

Princípy newspeaku

George Orwell

Orwellov text Princípy newspeaku  (The Principles of Newspeak) je obsiahla poznámka pod čiarou k slávnemu románu 1984. Formou „odbornej" vedeckej prednášky autor opisuje fungovanie oficiálneho jazyka fiktívnej Ocenánie – románovej vízie totalitného štátu budúcnosti. Analýza charakteristických jazykových postupov oficiálnej „novoreči" tu rozkrýva tie najjemnejšie a najmenej nápadné prostriedky, ktorý mi moc odníma jednotlivcovi politické slobody a nakoniec likviduje jeho ľudskú integritu. Formálne balansuje niekde na pomedzí činohry, happeningu, akustickej a výtvarnej inštalácie – v úsilí podať Orwellovu víziu a varovanie v čo najkoncentrovanejšej podobe. Rozhodujúcim médiom je tu  divák sám – v miere vnímania, v miere aktualizácie a spoluúčasti.

VSTUPNÉ: 10€


Inscenácia získala cenu Počin [Poučn] na festivale Kiosk. 

Koncept a réžia R. Ballek
Preklad J. Vojtek z originálu The Principles of Newspeak
Zvukový dizajn M. Kobolka
Scéna T. Ciller
Kostýmy K. Holková
Svetelný dizajn B. Adamčík
Foto R.Tappert
Účinkujú R. Roth, D. Kavaschová / M. Potokárová, M. Kobolka


Špeciálna vďaka za odbornú konzultáciu patrí S. Krekovičovi a M. Ožvoldovi.

Produkcia Supra Bohema, o.z. v spolupráci so Štúdiom 12

Z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.


17. apríl 2018
Utorok – 20/00
divadlo

O NÁS / O NICH

Divadlo Nomantinels

  „Značka: Neviem a ani nechcem ľúbiť dievčatá. Mám 16 rokov, pred dvoma rokmi som sa zoznámil s chlapcom, vtedy 11 ročným. Zaľúbil som sa do neho, jeho tvár ma očarúva, túžim po ňom. Poraďte mi, čo mám robiť, aby som sa toho zbavil, lebo sa zbláznim.  Aké rady dali v tlači gejom a lesbám? Čo napísali novinári o návšteve Allena Ginsberga v Československu? Ako opísali prípad pražského transsexuála? Dokumentárny projekt O NÁS / O NICH hľadá odpoveď prostredníctvom inscenovania novinových článkov zo zbierky aktivistu Ján Majerského, ktorý ich zbieral v rokoch 1959 až 1989.

5€ cely / 3€ študentský / 0€ študenti stredných škôl.



Inscenáciu  z verejných zdrojov finančne podporili Ministerstvo kultúry SR a  Fond na podporu umenia.




Réžia a dramaturgia: D, Krištofovičová a J. Tomandl
Scénografia: D. Krištofovičová
Text: dobová tlač, kolektív a D. Krištofovičová
Hudba: A. Kružliaková
Produkcia: K. Thalerová
Odborné konzultácie: A. Kuruc, J. Jablonická Zezulová
pohybová spolupráca: E. Kolek Spaskov
zvuk: V. Slaninka

Hrajú: M. Halcinová, Z. Haverda, M. Mihálek, J. Štupák


20. apríl 2018
Piatok – 19/00
NU DANCE FEST 2018 – slovenská premiéra

21. apríl 2018
Sobota – 19/00
NU DANCE FEST 2018 – slovenská premiéra

EVERYWHEN

Soňa Ferienčíková, Mária Júdová, Alexandra Timpau (SK/CZ)

EVERYWHEN je intermediálna performance o neustálej rotácii dejín. Krúži okolo dvojitej roviny života – osobnej a politickej. Do ostrého kontrastu stavia obraz láskyplného, ​​jemného a dobrotivého osobného života a realitu spoločenského zapojenia jedinca, ktorá môže často byť zlovestná, nenávistná a pomstychtivá. Ako prezentujeme svoje politické postoje svojim najbližším?   

Žena ako milujúca matka, ktorá propaguje vraždenie a otroctvo; milujúci pár zapojený do propagandy zvrátenej ideológie; deti, ktoré akoby v zápale hry hajlujú. Zábery, na ktorých nie je niečo v poriadku. Obrazy bežných rodín, matiek a otcov so svojimi deťmi, malých skupín navzájom si blízkych ľudí tvárou v tvár hroziacemu opakovaniu histórie.   

Naše spomienky sa často vynárajú, upravujú, prikrášľujú alebo dokonca samovoľne mažú. Vynechávaním niektorých udalostí a prepisovaním histórie sa však buduje bariéra v komunikácii medzi nastupujúcou generáciou a staršími ľuďmi. Vzniká tak najlepší základ pre opakovanie určitej časti histórie. Dá sa vôbec zabrániť takémuto opakovaniu, ak máme ideológiu vpísanú do tela takmer ako DNA? Aké ťažké je byť kritickým k vlastnému svetonázoru, zvlášť ak ho vytvárajú naši najbližší?

Tanec, koncept: Soňa Ferienčíková 
Vizuál, koncept: Mária Júdová 
Hudba, koncept: Alexandra Timpau 

VSTUPNÉ:
celý lístok 7€ / zľavnený lístok 5€

Predstavenie z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.

Predstavenie je súčasťou 13. ročníka festivalu súčasného tanca a pohybového divadla NU DANCE FEST 2018.

www.nudancefest.sk


22. apríl 2018
Nedeľa – 19/00
NU DANCE FEST 2018

AUTOPILOT

Soňa Kúdeľová

„Automaticky pilotovaný stroj” funguje spontánne – viaže sa k životu takému, aký je. Zastáva rolu vedomia i nevedomia ľudského bytia. Rozhoduje v situáciách, kedy naše bytie nevládze, nechce, nevie.  

Je (?) pohodlnou alternatívou jednania, keď naša fyzická alebo psychická stránka zlyháva a podlieha lenivosti či nerozumnosti. Vychovávame sa ním. Nechávame ho konať, ale modulujeme ho, ak chceme. Alebo ak vieme.

Koncept, choreografia, tanec: Soňa Kúdeľová Dramaturgia: Ivo Dobrovodský
Hudba: The Blackwood Incident
Svetelný dizajn: Jozef Čabo

VSTUPNÉ:
celý lístok 7€ / zľavnený lístok 5€

Trailer: 
https://www.youtube.com/watch?v=umdWfMDMyjE

Predstavenie je súčasťou 13. ročníka festivalu súčasného tanca a pohybového divadla NU DANCE FEST 2018.

www.nudancefest.sk


24. apríl 2018
Utorok – 19/00
NU DANCE FEST 2018

SUVENÍR

Nástupište 1–12

SUVENÍR je novou formou štúdie, rešeršu a prezentácie interdisciplinárneho diela, ktorá sa nechce brať príliš vážne. SUVENÍR je čosi, čo si človek odniekiaľ prinesie alebo od niekoho dostane. Vybraní umelci sa stretli a zbierali svoje suveníry na rôznych miestach na Slovensku. Zároveň si mohli prisvojiť niečo z disciplín ostatných umelcov. Cieľom bolo pracovať ako skupinové ego v spoločnej rovnováhe médií. Dospeli k improvizovanému dielu okolo inscenovaných prvkov solídnej konštrukcie.  

Projekt ideovo vychádza z multimediálneho projektu SOUVENIR britského umelca Alastaira Mc’Neilla, ktorého Nástupište 1-12 prizvalo k realizácii ako umeleckého riaditeľa v počiatočnej fáze projektu.

Účinkujú:
Eva Andrášová (architektúra)
Mária Čorejová (kresba)
Tomáš Danielis (tanec a choreografia)
Zuzana Novotová-Godálová (umelecký aranžment)
Zuzana Husárová (literatúra)
Ľubomír Panák (hudba)
Jakub Pišek (multimédiá)

VSTUPNÉ:
celý lístok 7€ / zľavnený lístok 5€

Projekt vznikol s finančnou podporou Fondu na podporu umenia.


Predstavenie je súčasťou 13. ročníka festivalu súčasného tanca a pohybového divadla NU DANCE FEST 2018.

www.nudancefest.sk