December

 
 
 
 
 
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
 
 
 
 
 

najbližšie podujatie:

Strhnime oponu násilia

Divadelný ústav a fotografka Bara Podola vás pozývajú na vernisáž výstavy Bara Podola: Strhnime oponu násilia, ktorá sa uskutoční v piatok 22. novembra 2024 o 18.00 hod. v Štúdiu 12 na Jakubovom námestí 12 v Bratislave. Výstava, ktorá otvára diskusiu o násilí páchanom nielen na ženách, ale aj na mužoch, potrvá do 20. decembra 2024. Pre verejnosť bude prístupná vždy hodinu pred každým podujatím v Štúdiu 12.

Vstup na podujatie je voľný.
---
Autorka Bara Podola o výstave:

„Táto výstava vznikla z hlbokej osobnej skúsenosti ženy, ktorá pred dvadsiatimi rokmi zažila násilie vo vzťahu. Jej odvaha podeliť sa o svoj príbeh sa stáva inšpiráciou pre nás všetkých. Výstava pozostáva zo série fotografií, ktoré zobrazujú spektrum emócií zoči-voči násiliu zo strany blízkych, a to prostredníctvom umeleckého stvárnenia profesionálnymi herečkami, členkami umeleckého súboru Slovenského národného divadla. Herečky, ktoré sa podieľajú na projekte, nestvárnili svoju osobnú skúsenosť. Ich úlohou bolo prostredníctvom svojho talentu a empatie vizuálne stvárniť emócie ľudí, ktorí si týmto utrpením prešli. Herecké stvárnenie umožňuje divákovi nahliadnuť do vnútorného sveta ľudí, ktorí zažívali násilie – sveta, ktorý je zároveň plný odvahy, nádeje a túžby po zmene. Cieľom výstavy nie je zobraziť násilie explicitne. Práve naopak, prostredníctvom hereckého prejavu som sa snažila zachytiť emocionálnu silu, ktorú si vyžaduje každodenný boj obetí za svoju slobodu a vnútorný pokoj.

Vizuálne spracovanie kampane k výstave stavia na kontraste červenej farby a skrývania – opona symbolizuje tabuizované otázky a skryté témy, o ktorých je potrebné hovoriť otvorene. Výstavu symbolicky otváram pár dní pred Medzinárodným dňom za odstránenie násilia na ženách (25. november). Verím, že tento projekt podporí spoločenský diskurz a pomôže prekonať bariéry ticha, ktoré túto tému obklopujú. Dovoľme si ponoriť sa do príbehov odvahy, ktoré sa v tejto výstave odkrývajú, a staňme sa súčasťou zmeny, ktorú ako spoločnosť potrebujeme.“
---
Na projekte Strhnime oponu násilia spolupracovali Jana Kovalčíková, Ivana Kuxová, Tatiana Pauhofová, Anežka Petrová, Rebeka Poláková a niekoľko ďalších členov umeleckého súboru Činohry SND.
---
Výstavu otvorí Mgr. Barbora Burajová, PhD., manažérka Koordinačno-metodického centra pre prevenciu násilia na ženách. Pár slov k výstave povie aj Mgr. Beata Jablonská, PhD., pedagogička na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave.
---
Cieľom výstavy je podnietiť diskusiu o probléme násilia na ženách a domáceho násilia, podpore obetí, prevencii násilia a vyzvať k aktivite i solidarite s tými, ktorí potrebujú pomoc.
---
Bezplatná non-stop Linka pre ženy zažívajúce násilie: 0800 212 212.
---
Viac o autorke: Bara Podola vyštudovala Školu úžitkového výtvarníctva Josefa Vydru v odbore fotografia a v roku 2024 úspešne ukončila magisterské štúdium na Katedre fotografie a nových médií Vysokej školy výtvarných umení v Bratislave. Divadelnej fotografii sa venuje už 6 rokov. V roku 2022 získala Študentskú cenu v celoslovenskej súťaži Bienále divadelnej fotografie za sériu fotografií z inscenácie Rosemary (Divadlo LAB, Bratislava). V jej portfóliu sa nachádzajú fotografie z predstavení viacerých divadiel (Divadlo Jána Palárika v Trnave, Divadlo P. O. Hviezdoslava, Radošinské naivné divadlo, Divadlo Petra Mankoveckého, Divadlo LAB,...). Výstava Strhnime oponu násilia je jej prvou autorskou výstavou.

 

filtrovať podľa kategórií

05. december 2024
štvrtok - 19:00
performatívna skica – premiéra

06. december 2024
piatok - 19:00
performatívna skica – I. repríza

Wesendonck-Lieder

Richard Wagner

Láska ako najpôvodnejší ľudský cit a cesta k spáse sa stala pre Richarda Wagnera centrálnym leitmotívom nielen jeho tvorby, ale aj jeho života. Ovplyvnený Schopenhauerovou koncepciou o svete ako vôli a predstave a milostnou aférou s Mathildou Wesendonckovou skomponoval zbierku piesní Wesendonck-Lieder, ktorá sa stala štúdiou k jeho neskoršej hudobnej dráme Tristan a Izolda. V druhom dejstve tohto „opusu metaphysicum“ pojednáva v najdlhšom milostnom duete dejín opery transcendentálnu sublimáciu mileneckého páru vzdávajúceho sa svojho bytia v milostnom objatí prekonávajúcom hranice telesnosti i nepriateľského a nežičlivého sveta. Performatívna skica Wesendonck-Lieder sa zamýšľa nad Wagnerovou koncepciou Gesamtkunstwerku ako syntézy ideí, foriem a (javiskového) bytia (dramatických) charakterov sublimujúcej do efemérneho momentu vymaňujúceho sa nielen z tradičnej divadelnej formy, ale svojou témou bezpodmienečnej a bezhraničnej lásky aj z pút morálnej bigotérie. Takáto koncepcia lásky bola odjakživa tŕňom v oku každej autoritársky spravovanej spoločnosti. V Bayreuthskom festivalovom divadle, v ktorom nacisti zneužili interpretácie Wagnerových diel pre potreby svojej perverznej ideológie sa Tristan hral v roku 1939 poslednýkrát. Na program sa dostal až v roku 1952, rok po povojnovom obnovení Bayreuthských slávností.

---
Réžia, koncept, scéna: Peter Mazalán,
dramaturgia: Robert Bayer, 
svetelný dizajn: Ján Ptačin, 
zvukový dizajn: Fero Király, 
video: Peter Fröhlich,
účinkujú: Eva Šušková, Stefanie C. Braun, Aleš Janiga, Markéta Jasvecová, Peter Pažický, Mirka Glasová, Eva Husáková, Peter Mazalán.
---
Vstupenky: 14 €/10 € (zľavnený)
Vstupenky preklikom TU.
---
 

Projekt z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia. 

Predstavenie tiež vzniklo s finančnou podporou Nadácie mesta Bratislavy.


07. december 2024
sobota - 19:00
Mliečne zuby – I. repríza

Ohorky

Ľudský tep sa prispôsobuje spoločenskému: dejiny sa nepíšu z roka na rok, ale z minúty na minútu. Syndróm vyhorenia je ako ďalší pád meteoritu, ktorý vyhubí polovicu mladej populácie. Autorská inscenácia Ohorky je punkovým kabaretom s pár slovami navyše. V drzosti za zatvorenými dverami sa štyri cynické ohorky vysmievajú z príčin vlastného duševného úpadku. Absurdné skeče sa striedajú s ironickými piesňami, humor skáče z dôvtipného do nekorektného. Ohorky sú satira, Ohorky sú pátos, Ohorky sú únava. To všetko ich spája, kým ich to nezačne rozdeľovať.
---

Text: Filip Sojka, Vladimír Horník,
réžia: Vladimír Horník,
dramaturgia: Filip Sojka,
scéna: Terézia Ferková,
kostýmy: Kolektív,
hudobná spolupráca: Michal Kvaššay, Nathaniel Gonzalez,
produkcia: Simona Megová, Zuzana Kaichová,
účinkujú: Marián Kužma, Adriana Moravčíková, Mária Miklošková, Mário Mačičák.

---
Vstupenky: 7€/5€ (zľavnený)

Vstupenky preklikom TU.

---
V inscenácii sa používajú expresívne výrazy. Vhodné pre osoby staršie ako 15 rokov.

 

Projekt vznikol v rámci platformy Mliečne Zuby.


09. december 2024
pondelok - 17:00
Slávnostná prezentácia publikácie

SME DIVADELNÍCI. Divadelný román v štyroch dejstvách s prológom a epilógom

Juraj Šebesta

Román o divadle pre tínedžerov.

Autor Juraj Šebesta spolu s prierezom svetových, no najmä slovenských divadelných dejín, prináša témy ako súčasná mládež, láska, vzťahy v škole, rodinné väzby, hľadanie vlastnej identity. Divadlo sa v románe javí takmer ako všemocné médium, ktoré mladým ľuďom pomáha lepšie spoznať samých seba, orientovať sa vo vzťahoch a zároveň je to nový a podmanivý spôsob, ako si nájsť svoje miesto v komplikovanom svete.

Mozaika obrazov zo života tínedžerov je pri každej postave prepojená s konkrétnou divadelnou profesiou, ktorú mladí pre seba objavujú.

Lauru, Lindu, Mirku a Vandu, Daniela, Alana, Andreja a Kamila spája stredná  škola, inovatívny profesor – inšpirátor a príprava divadelných predstavení, ktoré im zmenia život. 

Learning by doing    

Román vychádza z princípu zážitkového učenia alebo učenia sa praxou. Obetavý profesor nadchne svoju triedu gymnazistov pre divadlo, sám ich o slovenskom divadle učí a vedie  k tomu, aby inscenovali niektoré pôvodné hry – v rámci školy i zábavy. Študenti sa o divadle dozvedajú veľa nielen z výkladov a diskusií, ale aj tým, že sami divadlo robia. Účinkuje či zapája sa celá trieda, produkcie teda majú aj charakter školského divadla, no iniciatívu hneď od začiatku preberá užšia skupinka tvorivého študenstva, z ktorých si všetci v divadle objavia to svoje. Toto jadro budúceho súboru má hlavnú zásluhu na výslednej podobe inscenácií.

 

Sebavedomá mládež s otvorenou mysľou

Počas niečo vyše školského roka sa vedomosti študentov rozširujú, tvorba súboru sa vyvíja – od parodických scénok, možnej podoby vzniku antickej komédie, cez stredoveké hry a slávnosti na námestí až po odvážne interpretácie hier Juraja Lániho, Jonáša Záborského a Petra Karvaša, inscenované v netradičnom prostredí. Mládež sa spontánne umením vyjadruje k súčasnosti. Vďaka Profesorovi študenti nadobúdajú vzťah k divadlu, k vlastnej kultúre a histórii, a nie sú im ľahostajné ani veci verejné.

 

Postavy a divadelné profesie alebo otázniky nad budúcnosťou

Komu je v osemnástich jasné, čím presne chce byť, čo a kde by robil najradšej a celý život? 

Podarí sa študentom realizovať svoje sny a plány?

Každý z nich reprezentuje jednu z divadelných profesií: réžiu, dramaturgiu, výpravu, teda scénografiu a kostýmy, herectvo, ale aj svetelný a zvukový dizajn, scénickú hudbu, divadelnú publicistiku či manažment. Niektoré postavy zvládajú profesií viac, ako to už v praxi býva. Zároveň Profesor oboznamuje študentov s prácou divadelných historikov či kritikov, sám zosobňuje divadelnú pedagogiku.

 

Utopické predstavy o strednej škole?

Román nie je určený len stredoškolským študentom či všeobecne staršej mládeži. Chceli by sme osloviť aj dospelých, či už rodičov študentov, záujemcov o divadlo bez ohľadu na vek, ale aj pedagógov, ktorí sa ním prípadne môžu inšpirovať. V tomto zmysle je román utópiou, na našich stredných školách by v súčasnosti sotva mohol mať pedagóg toľko priestoru pre tému divadla. No aj táto utopická predstava chce byť provokujúcim príspevkom do diskusie o vyučovaní na stredných školách, o ich zmysle pre našu spoločnosť. Jej ďalší rozvoj sa nezaobíde bez kvalitného vzdelávania.

Vedeli to už starovekí filozofi, aj taký Diogenes zo Sinópé, ktorý žil v Aténach na trhu v sude, no nebol to iba tento marketing, vďaka ktorému sa zapísal do histórie.

Tvrdil, že kvalitné vzdelanie mládeže je základom rozvoja každého štátu. A tomu by malo zodpovedať aj postavenie a ohodnotenie pedagógov.

---

Kompletný zoznam použitej a odporúčanej literatúry je v úvode knihy, pod QR kódom. Zoznam je rozsiahly, no obsahuje tituly, ktoré môžu zásadne ovplyvniť rozhodnutie mladých ľudí – stať sa divadelníkmi. Alebo manažérov či podnikateľov, aby sa rozhodli žiť pre divadlo... a prípadne ho finančne podporiť.

Táto kniha je predovšetkým románovým pokusom priblížiť naše divadlo mládeži tak, aby získala k nemu vzťah a navštevovala ho.

Zaujímavý a pútavý grafický dizajn Evy Péč Brezinovej obohacujú ilustrácie študentiek a študentov vyššieho odborného štúdia ŠKOLY DIZAJNU – Súkromnej školy umeleckého priemyslu Bohumila Baču v Bratislave.
---

Recenzentky: doc. Mgr. art. Zdenka Pašuthová, ArtD., Mgr. Zuzana Michalovičová, PhD.

Edícia EDU (Edukácia – divadlo – umenie)
Divadelný ústav, 2024

Vstup voľný.


11. december 2024
streda - 19:00
súčasný tanec

ARGO A ASTOR /interiér vzťahov/

Jedným dychom

“Každý má v sebe miesto, ktoré čaká na zaplnenie.”

Intímne svedectvá stopových prvkov našich minulých vzťahov v tých súčasných. Tanečná performancia sleduje vzťahy, ktoré sa objavujú a miznú. A predovšetkým, zanechávajú stopy.

“Koho vidíme v tom, kto stojí pri nás dnes?”


Námet a choreografia: Michal Heriban
Réžia: Veronika Malgot
Dramaturgia: Marek Godovič
Hudba: Juraj Čech
Videoprojekcia: Veronika Šmírová
Svetelný dizajn: Martin Hodoň
Fotografie: Ľubo Baran

Interpretácia: Michal Heriban, Anna Kertészová, Jaroslav Ondruš

Partnerom projektu je Platforma pre súčasný tanec.
Vzniklo s podporou Bratislavského samosprávneho kraja.
Z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.

www.jednymdychom.com
www.plast.dance
www.telocvicna.dance

Vstupenky: 7€ - 12€

Vstupenky k dispozícií cez preklik TU. 

---

MICHAL HERIBAN je performer, choreograf a výtvarník pôsobiaci v Bratislave, Mníchove a Prahe. Od roku 2015 úzko spolupracuje s nemeckým choreografom Michom Puruckerom, v Čechách spolupracuje s Lenkou Vagnerovou & Company, Losers Cirque Company, Burki com., hosťuje v Národnom divadle v Prahe a Brne. Na Slovensku spolupracuje s divadlami NUDE a DPM. V roku 2020 získal nomináciu na ceny Thálie v kategórii balet, tanec a pohybové divadlo.

VERONIKA MALGOT je režisérka, performerka. Žije a tvorí v Bratislave. Pôsobila v Divadle elledanse, Štúdiu 12 a Divadle NUDE. Tridsiatka jej inscenácií formálne vystupuje z činohry k tanečným, pohybovým, imerzívnym, site-specific performanciám. Jej inscenácie boli uvedené na festivaloch na Slovensku aj v Čechách. Malgot získala s inscenačnými tímami cenu Dosky 2015 v kategórii Objav roka a ocenenia na festivaloch Nová Dráma 2019 a Nová Dráma 2022.


12. december 2024
štvrtok - 19:00
premiéra – II. repríza

Nezmyslov zbavení

Mladé divadlo

S radosťou Vám oznamujeme, že Alica a Marcel sa rozhodli vstúpiť do zväzku manželského a že sa ich srdcia spoja 12. 12. 2024. Zároveň Vám s radosťou oznamujeme aj to, že Marcelov o tri roky starší brat už 32 mesiacov nevyšiel z bytu a spí pri zapnutom svetle, aj keď mu ťahá na tridsiatku. Taktiež Vám dávame na známosť, že ten trubiroh má novú frajerku, ktorá na našu svadbu nie je pozvaná. Ak sa tam však s tou plastovou figurínou dotrepe - skončí všetka sranda…

Budeme radi, ak tento výnimočný deň strávite v našej prítomnosti a odprevadíte nás na cestu vzájomného pochopenia a lásky.

-----

Réžia, autor textu: Kristián Kozmenko
Scénografia a kostýmy: Kristián Kozmenko
Foto: Bara Podola
Účinkujú: Timea Rošková, Filip Šebesta, Karin Tužinská, Kristián Kozmenko
-----

Vstupenky: 9€/7€ (zľavnený)

Vstupenky cez odkaz preklikom TU.

Upozorňujeme, že v predstavení sa používajú expresívne výrazy. Predstavenie nie je vhodné pre osoby mladšie ako 15 rokov.

Projekt podporila Nadácia Tatra banky.


15. december 2024
nedeľa - 19:00
hudba

Vianočný koncert Tamary Kramar


Jedinečná predvianočná atmosféra s Tamarou Kramar v Štúdiu 12.

Jedinečná farba hlasu, osobné texty, v ktorých sa nájde snáď každý, a soulom inšpirované hudobné podklady – to všetko prináša na stage Tamara Kramar.

Pôvodom z Bratislavy, Tamara odišla v roku 2019 do Anglického Brightonu študovať kognitívnu neurovedu, no jediné, na čo zatiaľ tento titul využila, je názov jej debutového EP „Bachelor Of Science“ z roku 2022. Neskôr sa naplno vydala cestou hudby a minulý rok dokončila magisterské štúdium v hudobnej produkcii, v rámci ktorého nahrala svoje druhé EP „Make It Poetic“. Momentálne žije v New Yorku, kde študuje na prestížnej hudobnej univerzite Berklee NYC, odbor Songwriting and Production. Hneď jej prvý singel „So Sweet“ viedol k soške Rádio Hlavy v kategórii objav roka a jej debutové EP ju dostalo na billboard na Times Square v rámci Spotify kampane EQUAL. Tamarine skladby znejú v mnohých rádiách, nedávno aj na BBC Radio 6 v Anglicku, a informácie o jej druhom EP sa niesli médiami ako CLASH, Wonderland, či Fullmoon Magazine. Spolu s kapelou odohrali za posledné 3 roky neuveriteľné množstvo koncertov, vrátane Orange Stagu na Pohoda Festivale, showcasového festivalu Eurosonic v Holandskom Groningene, či ako predskokani Francúzskej speváčky ZAZ v bratislavskom NTC.

Spev a elektronická gitara: Tamara Kramar,
trúbka: Michal Cálik.

Lístky: 13 €

Vstupenky preklikom TU.


16. december 2024
pondelok - 17:00
Slávnostná prezentácia monografie

DIVADELNÝ MÁG. JOZEF BEDNÁRIK

Vladimír Štefko, Ida Hledíková, Stanislav Bachleda, Klára Madunická

Jozef Bednárik významným spôsobom zasiahol hneď do viacerých divadelných druhov na amatérskej i profesionálnej scéne  – činohry, opery a muzikálu, bábkového divadla, a svoju invenciu a novátorstvo prejavil aj v balete a televíznej dramatickej tvorbe. V registri jeho režijnej tvorby chýba iba pantomíma a kabaret (hoci viaceré postupy a prvky z neho použil či sa povedome k nemu hlásil). Bednárik si neustále pripomínal, že do života i do divadla patrí tragédia, komédia, dráma, zvuky, hudba, rytmus, pohyb rôzneho druhu, výtvarnosť – krása i škaredosť, slovo úprimné i falošné, klamlivé, lahodiace i disharmonizujúce. To všetko chápal v tesnej blízkosti, ako konglomerát životnej reality vrátane divadla a umenia vôbec. Od toho sa odvíjala Bednárikova režijná práca posvätená citlivou vnímavosťou, talentom, predstavivosťou, jeho optika nazerania na svet.

Objemná monografia je dielom renomovaných teatrológov pod vedením odborného garanta knihy, profesora Vladimíra Štefka, ktorý je zároveň autorom Prológu, Epilógu a dvoch štúdií – o Bednárikovom pôsobení v amatérskom divadle, v Divadle v Zelenči a o činoherných inscenáciách,  V ďalších častiach knihy Ida Hledíková analyzuje Bednárikovo pôsobenie v bábkovom divadle a skúma jedinečné Bednárikovo divadelné zameranie. Klára Madunická približuje čitateľovi baletné a operné inscenácie, typické prvky Bednárikovej opernej tvorby a rozoberá jednotlivé inscenácie v tematických okruhoch (napr. mefistovské motívy, životopisné inscenácie, filmové inšpirácie a i.). Stanislav Bachleda je autorom textu o Bednárikovej muzikálovej tvorbe, ktorou si Bednárik získal široké spektrum divákov a stal sa vďaka nej jedným z najpopulárnejších slovenských režisérov po Novembri 1989 (Dracula, Fidlikant na streche, Jozef a jeho zázračný plášť, Evanjelium o Márii). Venuje sa aj priblíženiu Bednárikovej spolupráce so scénografmi a kostýmovými výtvarníkmi.


Súčasťou publikácie budú doteraz nezverejnené explikácie, vlastné rozbory a poznámky Jozefa Bednárika k jednotlivým inscenáciám, ktoré sú pre históriu zachované vďaka starostlivosti ešte nespracovanej pozostalosti v rodinnom archíve Víta Bednárika a Dagmar Bednárikovej.
---

Autor koncepcie a odborný garant: prof. PhDr. Vladimír Štefko, CSc.
Autori štúdií: Stanislav Bachleda, Ida Hledíková, Klára Madunická, Vladimír Štefko
Recenzentky: Mgr. art. Lenka Dzadíková, ArtD., Mgr. Michaela Mojžišová, PhD.

Edícia Osobnosti
Divadelný ústav, 2024

Vstup voľný.