Umením do sveta
Diskusný cyklus Umením do sveta prepája umenie a cestovanie. Vďaka nemu sa presunieme za umením do celého sveta a zoznámime sa so životom a tvorbou viac alebo menej známych slovenských a českých umelkýň a umelcov tvoriacich v zahraničí. Poslucháčky a poslucháči si v rozhovoroch nájdu odpovede aj na to, aké môže byť jednoduché študovať a pôsobiť v zahraničí, čo obnáša príprava na takúto cestu, ako financovať svoj projekt a iné náležitosti grantovej politiky.
Diskusie vedú teatroloóg Marek Godovič a dramaturgička Anna Šoltýsová.
Diskusie sú venované všetkým so záujmom o scénické umenie, kultúru a cestovanie.
Diskusie nájdete na platforme YouTube (kanál Štúdia 12). prekliknutím na odkaz TU, alebo v podcastovej sérií Divadelného ústavu, preklikom TU.
O umení a cestovaní prakticky aj teoreticky. Prekročme s umením hranice!
------------------------------------------------------------------
MINULÉ PODUJATIA
29. APRÍLA 2024
PONDELOK - 19:00
ONLINE
V diskusii Umením do sveta sme privítali Antona Lachkého.
Účinkujú: Anton Lachky, Marek Godovič, Anna Šoltýsová
Diskusia jesprístupnená cez YouTube kanál Štúdia 12 na dokaze TU.
16. APRÍLA 2024
UTOROK - 19:00
ONLINE
O umení a cestovaní prakticky aj teoreticky.
Rodená Žilinčanka, ktorá po ukončení štúdia na VŠMU začala svoju hereckú kariéru v Divadle Jána Palárika v Trnave.
Dnes pracuje ako činoherná herečka v južnom Taliansku, pôsobí na rôznych nezávislých talianskych scénach a je súčasťou medzinárodných projektov a festivalov.
Hostkou ďalšej časti popularizačného diskusného cyklu o umení a cestovaní je slovensko-talianska herečka Kristína Mravcová.
Účinkujú: Kristína Mravcová, Marek Godovič, Anna Šoltýsová
Diskusia bude sprístupnená cez YouTube kanál Štúdia 12 na dokaze TU.
---
27. OKTÓBER 2023
PIATOK - 19:00
ONLINE
V októbri sme privítali hostku Evu Klinčokovú.
Viac ako 16 rokov pôsobí vo Francúzsku, kam odišla ako čerstvá absolventka odboru scénografického a kostýmového výtvarníctva DF VŠMU.
Dnes ako kostymérka pracuje prevažne v meste Clermont Ferrand, v srdci Francúzska, vzdialeného len hodinu od svetoznámeho Vichy.
Okrem najvýznamnejších divadelných a kultúrnych scén v Clermont Ferrand striedavo pôsobí na mnohých baletných, činoherných a operných scénach naprieč celým Francúzskom, kde má možnosť spolupracovať so zaujímavými, nielen francúzskymi tvorcami.
Účinkujú: Eva Klinčoková, Marek Godovič, Anna Šoltýsová
Diskusia bude sprístupnená od 19 hod. cez YouTube kanál Štúdia 12 na dokaze TU.
---
22. JÚN 2023
ŠTVRTOK - 19:00
ONLINE
V máji sme sa v rámci diskusného cyklu Umením do sveta dozvedeli viac o Sláve Daubnerovej, ktorá je jednou z kľúčových osobností slovenského performatívneho umenia. Jej sólové performancie sa stali jedinečnými a originálnymi posolstvami doby, ženy a tvorkyne samotnej. Zo samoty sólovej práce sa stala vyhľadávanou režisérkou veľkých operných diel na európskych javiskách.
Režisérka a performerka Sláva Daubnerová, v cykle Umením do sveta, hovorila o svojej všestrannej práci umelkyne vo svete opery, reáliách slovenskej umelkyne v zahraničí i ďalších plánoch.
Účinkujú: Sláva Daubnerová, Marek Godovič, Anna Šoltýsová
Diskusiu nájdete na platforme Youtube preklikom na odkaz TU, alebo v podcastovej sérií Divadelného ústavu preklikom TU.
---
29. MÁJ 2023
PONDELOK - 19:00
ONLINE
V máji sme sa v rámci diskusného cyklu Umením do sveta dozvedeli viac o slovenskej režisérke a herečke Monike Gerboc, ktorá sa po projektoch na slovenských mestských scénach uplatnila v Nemecku, kde našla svoje trvalé tvorivé zázemie ako riaditeľka a umelecká šéfka bábkového divadla Puppentheater v nemeckom meste Zwickau.
V diskusii sa dozviete:
- ako sa rodáčka zo Sniny dostala na miesto riaditeľky a umeleckej šéfky bábkového divadla Puppentheater v nemeckom meste Zwickau,
- ako funguje divadelná prax v oblasti bábkového divadla v Nemecku,
- akými inovatívnymi divadelnými projektmi sa Slovenka a jej divadlo môžu pýšiť. V diskusii je použitá ukážka z inscenácie Der Erlkönig (Puppentheater Zwickau).
Účinkujú: Monika Gerboc, Marek Godovič, Anna Šoltýsová
Diskusiu nájdete na platforme Youtube preklikom na odkaz TU, alebo v podcastovej sérií Divadelného ústavu preklikom TU.
---
23. MAREC 2023
ŠTVRTOK - 19:00
ONLINE
O umení a cestovaní sa v ďalšej časti diskusného cyklu Umením do sveta porozprávame s herečkou, ktorá po mnohých úspešných divadelných a filmových projektoch na Slovensku odišla za umeleckými príležitosťami do Francúzska. Spolupracovala s významnými predstaviteľmi súčasnej francúzskej kultúrnej scény a vytvorila desiatky filmových, divadelných či rozhlasových postáv, v ktorých využila a využíva svoje všestranné divadelné danosti a skúsenosti. Stala sa tak úspešnou súčasťou francúzskej kultúry.
Svoju inšpiratívnu cestu za umením nám v marcovej časti diskusie odhalí neprehliadnuteľná francúzsko-slovenská herečka Jana Bittnerová.
---
JANA BITTNEROVÁ
Jana Bittnerová, rodáčka zo Zlatých Moraviec, inklinovala už od útleho detstva k divadelnému umeniu.
Po skúsenostiach v amatérskom divadle v rodnom meste bola v roku 1981 prijatá na herectvo VŠMU, kde študovala pod vedením K. L. Zachara. Medzi jej pedagógov patril aj L. Chudík, D. Jamrich, či B. Turzonovová.
Po absolvovaní školy sa v roku stala členkou súboru Divadla Andreja Bagara v Nitre, kde spolupracovala s režisérmi ako J. Bednárika, K. Sisáka, či M. Kákoša a vytvorila desiatky nezabudnuteľných postáv.
V roku 1989 spolu s ďalšími divadelníkmi založila divadlo Teatro Tatro, kde hrala pod vedením Ondreja Spišáka.
V roku 1992 odišla na zahraničnú stáž do Francúzka, kde nastúpila na Národné konzervatórium dramatického umenia v Paríži (Conservatoire National Supérieur d’Art Dramatique). Od tohto momentu sa vo Francúzsku natrvalo usadila a začne hrať v rôznych divadlách naprieč celým Parížom a jeho okolím.
Útočisko našla najmä v divadle Théâtre de la Tempête, kde sa pod vedením Philippa Adriena objavila vo viacerých inscenáciách. Jana Bittnerová sa objavila aj v tých najznámejších parížskych divadlách, ako sú Théâtre du Chatêlet, Théâtre des Champs-Elysées, Théâtre national de Chaillot či v slávnych operách Palais Garnier a Opéra Bastille. Ako divadelná herečka a mímka spolupracovala pod vedením svetoznámych divadelných režisérov ako Richard Jones, Bob Wilson, Yánnis Kókkos, Fanny Ardantová, Zabou Breitmanová, Martin Duncan či James Gray.
Výrazná herecká osobnosť Jany Bittnerovej neostala dlho bez povšimnutia ani u francúzskych či amerických televíznych a filmových režisérov. Od roku 2002 sa herečka objavila nielen vo francúzskej televízii, ale aj v kinách po celom svete.
Ako filmová herečka hrala pod vedením režisérov ako Andrew Litvack, Mario Andreacchio, Yann Gozlan, Jean-Pierre Mocky, François Ozon, Michel Gondry, Jacques Audiard, Ruben Alves či Benoît Delépine a Gustave Kervern. Objavila sa po boku takých zvučných mien, ako sú Jane Birkinová, Nastassja Kinská, Michel Vuillermoz, Fabrice Luchini, Kristin Scottová Thomasová, Emmanuelle Seignerová, Audrey Tautouová, Camille Cottinová, Lambert Wilson, Kad Merad či Emmanuelle Béartová, Juliette Binocheová, Jean Dujardin či Yolande Moreauová.
Počas svojej bohatej kariéry ako televíznej, divadelnej herečky a mímky sa Jana Bittnerová uplatnila aj vo francúzskom rozhlase a stáva sa tak výraznou osobnosťou francúzskej kultúrnej scény.
Účinkujú: Jana Bittnerová, Marek Godovič, Anna Šoltýsová
---
20. APRÍL 2023
ŠTVRTOK - 19:00
ONLINE
Umením do sveta: Tomáš Procházka a Viktor Černický
Vo februárovej časti diskusného cyklu Umením do sveta sa vyberiem znova do Českej republiky. Dozviete viac o dvoch mladých slovenských umelcoch, ktorí si vďaka svojej práci a jedinečnému rukopisu úspešne budujú svoje umelecké meno u našich západných susedov. Svoju cestu za umením Vám priblíži slovenský tanečník a choreograf Viktor Černický a slovenský režisér a queer performer Tomáš Procházka.
TOMÁŠ PROCHÁZKA
Absolvoval divadelnú réžiu a dramaturgiu na VŠMU v ročníku Ľubomíra Vajdičku a Jána Štrbáka. Už počas štúdia sa profiloval ako tvorca so svojským a výrazným citom pre výtvarnú estetiku a fyzické divadlo. Tieto znalosti v ňom boli naplno ukotvené počas výmenného pobytu ERASMUS na prestížnej Rose Bruford College, kde študoval odbor European Theatre Arts pod vedením Alexie Kokkali, Thomasa Wilsona a Matthieu Bellona.
Počas I. ročníka na magisterskom stupni VŠMU režíroval odvážnu úpravu Shakespearovej tragédie Macbeth s podtitulom ,,Hra o bastardoch“. Štúdium absolvoval sugestívnou inscenáciou Strindbergovej Slečny Júlie.
V decembri 2015 mala úspešnú premiéru jeho autorská performancia KAFKA.DREAMING. (nominácia DOSky 2016 v katégórii Objav sezóny), ktorú vytvoril v spolupráci s Petrom Tilajčíkom. Za jeho ďalší úspešný počin vnímame spoluprácu s Petru Vajdovou v adaptácií Bergmanovej Persony v divadle Aréna. V Aréne jeho pôsobenie úspešne pokračovalo premiérou činohernej inscenácie operného libretta Pucciniho Toscy (2018). V SND debutoval v sezóne 2017/18 s autorskou performanciou ARTAUDIA.AUTOPSY.
Medzi jeho najvýraznejšie počiny patrí rozpracovaná dramaturgická trilógia Stratená generácia: prvá časť, site-specific happening, podľa Čechovovej Čajky pod názvom ĽUDIA.LEVY.ORLY.JARABICE a druhá časť OEDIPUS REX (Mommie Dearest), autorská adaptácia mýtu o Oidipovi. Tretia čas je v procese tvorby.
V Prahe, kde sa momentálne najviac zdržiava, patrí k zakladajúcim členom queer zoskupenia House of Garbáge, kde vystupuje pod pseudonymom La Cuntessa. Jeho debutom na českej divadelnej scéne bola v sezóne 2020/21 inscenácia Ibsenovej drámy Heda Gablerová pre Horácke divadlo v Jihlave.
Žije a tvorí tam kde je vítaný.
VIKTOR ČERNICKÝ
je interdisciplinární taneční umělec, dramaturg a pedagog, který vytváří díla na pomezí tance, fyzického divadla, cirkusu a výtvarného umění. Jeho práce byla oceněna např. Hlavní cenou a Cenou diváků České taneční platformy, dále byl nominován na cenu Inscenace roku a Tanečník roku na ČTP, nebo na Cenu Divadelních Novin.
Jeho dílo je široce prezentováno na evropských a ázijských scénach a festivalech, mimo jiné v Paříži, Londýně, Hong Kongu, Bangkoku, Stockholmu, Barceloně, Vilniusu nebo v Kalamatě. V roce 2021 byl umělcem podporovaným Dancenet Sweden. Je součástí výběru Aerowaves Twenty20 - prestižní evropské sítě současného tance v Evropě.
Viktor pracuje napříč uměleckými obory, přičemž jádrem jeho práce je tanec jako dialog s veřejností, tanec jako hodnota, fyzická reflexe a ambivalence pojmů vztah subjekt a objekt. V rámci dvouletého projektu Shape It přehodnocuje umělecký proces společně s mladými diváky napříč Evropou. V jeho nejnovším díle PRIMA, které se připravovalo v mezinárodní koprodukci s partnery v Rumunsku, České republice, Itálii a Španělsku, se aktéry současného tance stávají skupiny místních obyvatel.
Kromě vlastní tvorby také spolupracoval a vystupoval např. s Dominiquem Boivinem (FR), Danielem Gulkem (FR), Sonjou Pregrad (RS/DE), Cirkem La Putyka (CZ) nebo Compagnie Mossoux-Bonté (B). Od roku 2019 je Viktor hostujícím pedagogem na Akademii múzických umění v Praze, na mezinárodním kurzu Master in Devised and Object Theatre.
Účinkujú: Tomáš Procházka, Viktor Černický, Marek Godovič, Anna Šoltýsová
Do diskusie sa môžete zapojiť on-line cez YouTube kanál Štúdia 12. Link do diskusie TU.
---
17. JANUÁR 2023
UTOROK - 19:00
Umením do sveta: Viliam Dočolomanský
V najnovšej časti diskusného cyklu Umením do sveta upriamime pozornosť na slovenského umelca pôsobiaceho v Českej republike, ktorý založil jeden z najúspešnejších divadelných súborov súčasnosti.
Vypočujte si inšpiratívny príbeh oceňovaného slovenského režiséra a choreografa, zakladateľa a umeleckého riaditeľa medzinárodného súboru Farma v jeskyni, Viliama Dočolomanského, ktorý vďaka umeniu prekročil hranice rôznych divadelných kultúr.
VILIAM DOČOLOMANSKÝ
umelecký šéf experimentálneho súboru Farma v jeskyni (Centrum DOX, Praha). Vyštudoval réžiu na JAMU v Brne, absolvoval doktorandské štúdium u prof. Jaroslava Vostrého na DAMU. Spolupracoval s Idou Kelarovou ako lektor v Mezinárodní škole pro lidský hlas. V roku 2002 založil medzinárodné divadelné štúdio Farma v jeskyni. Viliam viedol množstvo tunajších a zahraničných projektov, workshopov, spolupracuje so zahraničnými umelcami a umelkyniami. Publikuje v odborných časopisoch a spolupracuje s Ústavom teorie a scénické tvorby DAMU. V roku 2018 sa stal programovým riaditeľom Centra DOX pre oblasť živého umenia, kde ovplyvňuje dramaturgiu a umeleckú stratégiu v oblasti hudby, tanca a performancií. Zdroj: https://www.dox.cz/o-nas
Diskusia s hosťom prebehla ON-LINE. Záznam z diskusie si môžete prehrať cez YouTube kanál Štúdia 12, preklikom TU.
---
12. DECEMBER 2022
PONDELOK - 19:00
ONLINE
Umením do sveta: Tajna Peršić a Klaudyna Rozhin
V najnovšej časti diskusného cyklu Umením do sveta sa netradične zameriame na umelkyne, ktoré sa narodili v zahraničí, no napriek tomu sa Slovensko stalo nielen ich domovom a inšpiráciou, ale hlavne miestom pre ich umeleckú realizáciu.
Vypočujte si inšpiratívne príbehy dvoch zahraničných umelkýň, režisérky a herečky, ktoré sa odhodlali a vďaka svojmu umeniu prekročili hranice.
TAJNA PERŠIĆ
Najskôr vyštudovala chorvátsky jazyk a literatúru a históriu na Filozofickej fakulte Univerzity v Záhrebe, potom herectvo na Divadelnej fakulte Vysokej školy múzických umení v
Bratislave, a jeden rok počas štúdia na VŠMU herectvo študovala na Akademii Teatralnej im.
Aleksandra Zelwerowicza vo Varšave. Divadlu sa začala venovať na základnej škole, v
dramatickom štúdiu Záhrebského divadla mladých, a pred vysokoškolským štúdiom herectva najviac hrala v predstaveniach pre deti a dabovala - napríklad, jej hlasom hovorila Peppa v
chorvátskej verzii kreslenej rozprávky "Prasiatko Peppa". Na strednej škole sa stala jednou zo
spevačiek chorvátskej ženskej punkovej kapely The Schizoid Wikler's a v nej bola päť rokov. Od
roku 2017 je členkou hereckého súboru Mestského divadla Žilina, kde pôsobí dodnes. Má záľubu aj vo filmovom herectve. Absolvovala herecké štúdio na Talents Sarajevo v rámci Sarajevo Film Festivalu, a doteraz stvárnila postavy v niekoľých, prevážne krátkych, filmoch,
ako sú chorvátske filmy "Lovebox" a "Valčík na 1. mája" či "Jedna vražda so sebou", a mala aj malú rolu v slovenskom filme "Piargy".
KLAUDYNA ROZHIN
Režisérka, prekladateľka, spoluzakladateľka a umelecká riaditeľka Divadla Kontra
Vyštudovala na Maria Curie-Skłodowska University v Lubline (PL), The Aleksander Zelwerowicz National Academy of Dramatic Art in Warsaw (PL) a University of Hull (Spojené kráľovstvo), kde získala magisterský titul z divadelnej produkcie.
Klaudyna žijúca vo Veľkej Británii úzko spolupracovala s mnohými divadlami vrátane Plymouth Theatre Royal, Bristol Old Vic a Bath Theatre Royal.
Vyučovala a viedla workshopy na mnohých univerzitách vrátane Exeter University, Bath Spa University, Dartington College of Arts, University of West of England a Bretton Hall College, ako aj GITIS Scandinavia v Dánsku a Gardzienice Center for Theatre Practices v Poľsku.
Jej režisérska práca zahŕňa: Skull in Connemara od Martina McDonagha, Baby Reindeer od Richarda Gadda, True West od Sama Sheparda, Fly Me to the Moon od Marie Jones, Lifecoach od Nicka Reeda, Moonlight and Magnolias od Rona Hutchinsona, Macbeth a Hamlet od Marie Jones William Shakespeare, čínsky maharadža podľa knihy Voytek Kurtyka, Poručík z Inishmore od Martina McDonagha, Žena v čiernom od Susan Hillovej a Stephena Mallatratta, Kus monológu, Drsný pre divadlo I a II a Akt bez slov II od Samuela Becketta, Bedbound od Endu Walsha, Stones in His Pockets od Marie Jones, Rum a vodka od Conora McPhersona, Howie the Rookie od Marka O'Rowea, Ivona, Princezná Burgundska od Witolda Gombrowicza a Hamlet alebo V norách nočnej mory podľa Shakespearovho Hamleta a poézia T.S. Eliot.
Medzi jej najvýznamnejšie ocenenia patria:
Dosky 2019 a Dosky 2018 (SK): Cena Slovenskej sporiteľne pre Divadlo sezóny (Divadlo Kontra)
DOSKY 2007 (SK): Objav sezóny (Howie a Rookie)
Nová dráma/New Drama 2007 (SK): Cena Prekvapenie Novej drámy (Howie a Rookie)Kopřiva 2014 (CZ): Cena divákov (Žena v čiernom)
17. a 21. ročník Gdansk Shakespeare Festival (PL): Golden Skull Critics’ Awards (3x) a Honorary Mention (Hamlet)
Kopřiva 2012 (CZ): Cena za výnimočný počin (Hamlet)
WROSTJA 2015 (PL): Wroclaw City Award (Macbeth)
Medzi jej preklady do poľštiny patria hry od Martina McDonagha, Conora McPhersona, Marka O'Rowea, Franka McGuinnessa, Tracy Letts, Davida Mameta, Sarah Kane, Martina Crimpa, Suzie Miller, Enda Walsh, Lucy Prebble, Polly Stenham, Liz Lochhead, Shelagh Stephenson , Lucy Kirkwood, Lucinda Coxon, Laura Wade, Marie Jones, Richard Bean, Nick Reed, Ron Hutchinson a Willy Russell.
Diskusia s hostkami prebehla ON-LINE. Záznam z diskusie si môžete prehrať cez YouTube kanál Štúdia 12, preklikom TU.
---
11. OKTÓBER 2022
UTOROK - 19:00
ONLINE
Umením do sveta: Katarína Marková a Dominika Široká
DOMINIKA ŠIROKÁ
Študovala teóriu a dejiny dramatických umení na Univerzite Palackého v Olomouci (vrátane ročného študijného pobytu na Universität Wien). Titul master v odbore divadelnej vedy získala na Ludwig-Maximilians-Universität v Mníchove ako štipendistka DAAD. V priebehu štúdia sa venovala divadelnej kritike a pôsobila ako tútorka bakalárskych študentov. Neskôr absolvovala stáže na Deutsches Schauspielhaus Hamburg a Schauspiel Köln, kde od roku 2019 pôsobila ako asistentka dramaturgie, resp. dramaturgička. Od roku 2019 je tiež dramaturgičkou nemeckojazyčného programu festivalu Divadelní Flora v Olomouci. V roku 2022 bola súčasťou kuratórskeho tímu queer-feministického festivalu BRITNEY X. V tom istom roku prestúpila na Nationaltheater Mannheim, kde pôsobí ako dramaturgička. Doteraz spolupracovala s tvorkyňami a tvorcami ako Pınar Karabulut, Nuran David Calis, Rafael Sanchez, Armin Petras, Bastian Kraft, Rimini Protokoll, Doris Uhlich či hfs_ultras.
KATARÍNA MARKOVÁ
Vyštudovala teóriu a dejiny divadla na Masarykovej univerzite v Brne a scénický výskum na Ruhr-Universität Bochum v Nemecku. Jej umelecká tvorba osciluje medzi site specific art, sound art, inštaláciou a performanciou. Spolu s Franziskou Schneeberger a Marlene Ruther založili ženskú skupinu MFK Bochum (www.mfk-bochum.net), ktorá pracuje interdisciplinárne v sférach športu, umenia a na akademickej pôde. V roku 2020 skupina získala štipendium Christoph-Schlingensief-Fellowship v roku 2021 Flaußen Stipendium a v roku 2022 bola s performanciou SONIC HIGHWAY pozvaná na Favoriten Festival. Okrem zoskupenia MFK Bochum spolupracuje Katarína Marková s viacerými kolektívmi prevažne na nezávislej divadelnej scéne v Nemecku (stonekollektiv, Theater Löwenherz...). Je spoluzakladateľkou formátu ULTRAS v rámci festivalu Impulse Theater Festival. Od októbra 2021 je súčasťou formátu public performance school, ktorý otvoril viedenský theatercombinat. Pracuje tiež s deťmi, mládežníkmi a starými ľuďmi v oblasti divadelnej a tanečnej pedagogiky.
Diskusia s hostkami prebehla ON-LINE. Záznam z diskusie si môžete prehrať cez YouTube kanál Štúdia 12, preklikom TU.
---
28. SEPTEMBER 2022
STREDA - 19:00
ONLINE
Umením do sveta: Tomáš Danielis
TOMÁŠ DANIELIS
Patrí k výraznej generácií slovenských tanečníkov a choreografov z 80. rokov. Jeho tvorba nabúrava bežné hranice hudby a libreta v tanci. Záujem upiera na skúmanie sociologických aspektov v diele.
Choreografie Tomáša Danielisa sa vyznačujú výraznou pohybovou expresivitou a vyhranenou dramaturgickou štylizáciou. Do tanca zapája nevšedné obrazy vyjadrené bohatým fyzickým jazykom doplnené o poetické (často ironické) texty.
Založil kolektív Radical Empathy, v ktorom sa so spolupracovníkmi zameriavajú na témy empatie, ľudského vnímania, interakcie a ich vplyv na vytváranie sociologických štruktúr.
Diela Tomáša Danielisa boli prezentované vo viac ako 20 krajinách na 3 kontinentoch.
Diskusia s hosťom prebehla ON-LINE. Záznam z diskusie si môžete prehrať cez YouTube kanál Štúdia 12, preklikom TU.