Február

 
 
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
 
 
 

najbližšie podujatie:

Mirage - ZRUŠENÉ

V čase, keď je jednoduchosť tanca prehlušená a utopená v každodennom ruchu života, sa Tomáš Danielis vracia k jeho čistým formám – virtuozite a radosti z jednoduchého bytia.

Neviditeľné, no všadeprítomné inteligentné technológie, ktoré potichu vopred definujú naše životy, sú partnermi v tomto diele. Režírujú tanečníka/choreografa v reálnom čase – rozhodujú o tom, aký tanec v priestore a na akú hudbu zatancuje. Mirage pripomína Cunninghamove diela pracujúce s náhodou, avšak v tomto diele je prvok náhody komplexný ako sám život.

Neznesiteľná krása a ľahkosť bytia popisujú toto dielo, napriek tomu, že jedinec čelí nemožnostiam v náročnom období, je ústrednou témou tohto diela. Cieľom Danielisa je priniesť krásu a momenty kontemplácie bez zavrhnutia reality, v ktorej žijeme. Preorientovaním sa na krásu vlieva do publika optimizmus. Vďaka použitiu AI a smart technológií dielo uniká z ich dosahu a vracia sa k ľudskej jednoduchosti.
---

Choreografia a tanec: Tomáš Danielis,
choreografia a réžia: 3 engines AI a smart Technologies,
technológie: Lucas Wilson Spirro, Tomáš Danielis.
---
VSTUPENKY: 10 €/7 €

Vstupenky preklikom TU.

 

filtrovať podľa kategórií

15. február 2024
štvrtok - 19:00
diskusia - ONLINE

Umením do sveta

V rámci on-line programu Štúdia 12, ktorý prebieha počas februárovej a marcovej rekonštrukcie divadla, vám ponúkame záznamy predstavení, diskusií alebo inscenovaných čítaní z archívu Štúdia 12. 

Umením do sveta je diskusným cyklom prepájajúcim umenie a cestovanie. Vďaka nemu sa presunieme za umením do celého sveta a zoznámime sa so životom a tvorbou viac alebo menej známych slovenských a českých umelkýň a umelcov tvoriacich v zahraničí. 

Diskusie vedú teatroloóg Marek Godovič a dramaturgička Anna Šoltýsová. Diskusie sú venované všetkým so záujmom o scénické umenie, kultúru a cestovanie.

Prekročme s umením hranice!

Pozrite si záznam diskusie s hostkami Dominikou Širokou a Katarínou Markovou preklikom na odkaz TU. 

V diskusii sa dozviete: 

  • štúdijné zázemie umelkýň a ich cesta do zahraničia,
  • ako sa tvorí v zahraničí, grantovú politiku a napr. aj to koľko povolení potrebujete na performanciu v Nemecku,
  • ako sa performerky vysporiadali s cudzím jazykom,
  • ich plány do budúcna.

Diskusia prebehla ako on-line stream: 11. októbra 2022.

----
DOMINIKA ŠIROKÁ
Študovala teóriu a dejiny dramatických umení na Univerzite Palackého v Olomouci (vrátane ročného študijného pobytu na Universität Wien). Titul master v odbore divadelnej vedy získala na Ludwig-Maximilians-Universität v Mníchove ako štipendistka DAAD. V priebehu štúdia sa venovala divadelnej kritike a pôsobila ako tútorka bakalárskych študentov. Neskôr absolvovala stáže na Deutsches Schauspielhaus Hamburg a Schauspiel Köln, kde od roku 2019 pôsobila ako asistentka dramaturgie, resp. dramaturgička. Od roku 2019 je tiež dramaturgičkou nemeckojazyčného programu festivalu Divadelní Flora v Olomouci. V roku 2022 bola súčasťou kuratórskeho tímu queer-feministického festivalu BRITNEY X. V tom istom roku prestúpila na Nationaltheater Mannheim, kde pôsobí ako dramaturgička. Doteraz spolupracovala s tvorkyňami a tvorcami ako Pınar Karabulut, Nuran David Calis, Rafael Sanchez, Armin Petras, Bastian Kraft, Rimini Protokoll, Doris Uhlich či hfs_ultras.

KATARÍNA MARKOVÁ
Vyštudovala teóriu a dejiny divadla na Masarykovej univerzite v Brne a scénický výskum na Ruhr-Universität Bochum v Nemecku. Jej umelecká tvorba osciluje medzi site specific art, sound art, inštaláciou a performanciou. Spolu s Franziskou Schneeberger a Marlene Ruther založili ženskú skupinu MFK Bochum (www.mfk-bochum.net), ktorá pracuje interdisciplinárne v sférach športu, umenia a na akademickej pôde. V roku 2020 skupina získala štipendium Christoph-Schlingensief-Fellowship v roku 2021 Flaußen Stipendium a v roku 2022 bola s performanciou SONIC HIGHWAY pozvaná na Favoriten Festival. Okrem zoskupenia MFK Bochum spolupracuje Katarína Marková s viacerými kolektívmi prevažne na nezávislej divadelnej scéne v Nemecku (stonekollektiv, Theater Löwenherz...). Je spoluzakladateľkou formátu ULTRAS v rámci festivalu Impulse Theater Festival. Od októbra 2021 je súčasťou formátu public performance school, ktorý otvoril viedenský theatercombinat. Pracuje tiež s deťmi, mládežníkmi a starými ľuďmi v oblasti divadelnej a tanečnej pedagogiky.
------
Viac informácií o našom on-line programe nájdete na webových stránkach Štúdia 12, FB a Instagrame. 


16. február 2024
piatok - 19:00
ON-LINE

Bye Bye Barcelona

Mária Karoľová

V rámci on-line programu Štúdia 12, ktorý prebieha počas februárovej a marcovej rekonštrukcie divadla, vám ponúkame záznamy predstavení, diskusií alebo inscenovaných čítaní z archívu Štúdia 12. 

------

Pozrite si záznam predstavenia Bye bye Barcelona od Márie Karoľovej preklikom na odkaz TU. 

Záznam predstavenia bude dostupný na 24 hodín od 16. februára o 19:00 hodine.

------

Medzinárodná slovensko-španielska inscenácia približuje tému ženskej emigrácie do krajiny západnej Európy po otvorení hraníc. Zachytáva Nežnú revolúciu v roku 1989 a následných 30 rokov budovania demokracie na Slovensku. Je generačnou výpoveďou ľudí, ktorí sa narodili v socializme a vyrastali v kapitalizme.


Réžia: Montserrat Bonet
Dramaturgia: Lenka Čepková
Scénografia, kostýmy: Dáša Krištofovičová
Choreografia: Eva Priečková, Lukáš Bobalík
Hudba: Ivana Mer
Produkcia: Iveta Konýčková
Producent: Robert Pakan
Vizuál: Marta Prokopová

Účinkuje: Mária Karoľová

Projekt vznikol v spolupráci Divadla NoMantinels a Štúdia 12.
Z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.


20. február 2024
utorok - 19:00
diskusia

Umením do sveta

ONLINE

V rámci on-line programu Štúdia 12, ktorý prebieha počas februárovej a marcovej rekonštrukcie divadla, vám ponúkame záznamy predstavení, diskusií alebo inscenovaných čítaní z archívu Štúdia 12. 

Umením do sveta je diskusným cyklom prepájajúci umenie a cestovanie. Vďaka nemu sa presunieme za umením do celého sveta a zoznámime sa so životom a tvorbou viac alebo menej známych slovenských a českých umelkýň a umelcov tvoriacich v zahraničí. 

Diskusie vedú teatroloóg Marek Godovič a dramaturgička Anna Šoltýsová. Diskusie sú venované všetkým so záujmom o scénické umenie, kultúru a cestovanie.

Prekročme s umením hranice!

Pozrite si záznam diskusie s hosťom Viliamom Dočolomanským preklikom na odkaz TU.

Z diskusie sa dozviete:

 

  • o založení Farmy v jeskyni, 
  • o Villiamových cestách do Andalúzie a Brazílie,
  • o pohybovom divadle a salse,
  • o práci s detským performerom a seniormi, 
  • o nových projektoch Farmy v jeskyni, …


Diskusia prebehla ako on-line stream: 17. januára 2023.

Diskusiu nájdete preklikom na YouTube kanál Štúdia 12 TU.

-------

Viliam Dočolomanský je umelecký šéf experimentálneho súboru Farma v jeskyni (Centrum DOX, Praha). Vyštudoval réžiu na JAMU v Brne, absolvoval doktorandské štúdium u prof. Jaroslava Vostrého na DAMU. Spolupracoval s Idou Kelarovou ako lektor v Mezinárodní škole pro lidský hlas. V roku 2002 založil medzinárodné divadelné štúdio Farma v jeskyni. Viliam viedol množstvo tunajších a zahraničných projektov, workshopov, spolupracuje so zahraničnými umelcami a umelkyniami. Publikuje v odborných časopisoch a spolupracuje s Ústavom teorie a scénické tvorby DAMU. V roku 2018 sa stal programovým riaditeľom Centra DOX pre oblasť živého umenia, kde ovplyvňuje dramaturgiu a umeleckú stratégiu v oblasti hudby, tanca a performancií. Zdroj: https://www.dox.cz/o-nas
------
Viac informácií o našom on-line programe nájdete na webových stránkach Štúdia 12, FB a Instagrame.


23. február 2024
piatok - 19:00
divadlo

Mačka ako suvenír pre Bratislavu

ON-LINE

V rámci on-line programu Štúdia 12, ktorý prebieha počas februárovej a marcovej rekonštrukcie divadla, vám ponúkame záznamy predstavení, diskusií alebo inscenovaných čítaní z archívu Štúdia 12.
------
Máte jedinečnú možnosť vzhliadnuť predstavenie (work in progress), Mačka ako suvenír pre Bratislavu v réžií Olega Liptsina.
------
Záznamy sú dostupné bezplatne v deň konania akcie (23. februára od 19 hod.) počas 24 hodín.

-----

Mačka ako suvenír pre Bratislavu

Performancia v exile Mačka ako suvenír pre Bratislavu je mojou umeleckou reakciou na surreálnu a nepredstaviteľnú vojenskú agresiu, ktorá sa odohráva v srdci Európy dnes, v dvadsiatom prvom storočí. Je to reakcia na celkom nové vnímanie života, ktoré pociťujem a prežívam od začiatku vojny, pocta mestu, ktoré sa stalo útočiskom a domovom nielen pre mňa, ale aj pre tisícky ukrajinských občanov, ktorí utiekli pred ruskou agresiou na Ukrajine.

Tvorkyňa projektu a performerka: Olena Lysenko, Laura Černáková
Bábky, rekvizity a kostýmový návrh: Laura Černáková
Bábky a konzultantka návrhu: Zoja Zupková
Výkonný producent a režisér: Oleg Liptsin

Z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.


24. február 2024
sobota - 19:00
diskusia

Umením do sveta

ON-LINE

V rámci on-line programu Štúdia 12, ktorý prebieha počas februárovej a marcovej rekonštrukcie divadla, vám ponúkame záznamy predstavení, diskusií alebo inscenovaných čítaní z archívu Štúdia 12. 

Umením do sveta je diskusným cyklom prepájajúcim umenie a cestovanie. 

----

Špeciálna časť cyklu s Vierou Dubačovou a Jozefom Jakubčom je venovaná slovenským osobnostiam, ktorí sa dlhodobo angažujú v rámci humanitárnej pomoci či dokumentácie v krajinách sužovaných politickým konfliktom, s aktuálnym zameraním na Ukrajinu.

Diskusie vedú teatrológ Marek Godovič a dramaturgička Anna Šoltýsová. Diskusie sú venované všetkým so záujmom o scénické umenie, kultúru a cestovanie.

Prekročme s umením hranice!

Pozrite si záznam z diskusie s Vierou Dubačovou a Jozefom Jakubčom o ich dokumentárnej činnosti života počas vojny na Ukrajine, preklikom na odkaz TU.

----

Viera Dubačová je slovenská režisérka, manažérka, aktivistka, politička.

Absolventka Vysokej školy múzických umení v Bratislave v odbore divadelná réžia. Od roku 1989 rozvíjala a režírovala rôzne kultúrne aktivity v Banskej Bystrici, pričom sa zameriavala na prácu s problematickou mládežou, ľuďmi bez domova, dôchodcami, zdravotne znevýhodnenými ľuďmi, či ľuďmi s psychickými poruchami.

Je zakladateľkou a režisérkou Divadla z Pasáže, v ktorom hrajú ľudia s mentálnym postihnutím.

Stála pri založení neziskových organizácií Záhrada – centrum nezávislej kultúry, či Animus Apertus. Spolupracovala s divadlami v Bratislave, Nitre, Žiline. Založila Medzinárodný festival Arteterapia.

Vystupuje ako antikorupčná aktivistka, bojuje proti extrémizmu a je jednou zo zakladateliek iniciatívy Nie v našom meste.

Od r. 2006 sa venuje komunálnej politickej činnosti, pričom v r. 2016-2020 bola poslankyňou NR SR. V súčasnosti bola znovuzvolená do regionálnych do zastupiteľstva Banskobystrického kraja.

Je držiteľkou umeleckých ocenení, ale aj ocenení za svoju spoločensko-politickú angažovanosť. V roku 2012 získala Krištáľové krídlo za filantropiu.

Zdroj foto.: https://tichoaspol.sk/ludia/viera-dubacova/

----
Jozef Jakubčo je reportérom a fotografom, držiteľom ceny Grand Prix súťaže Slovak Press Photo. Aktuálne pracuje pre denník SME, kde reflektuje sociálne a politické dianie na Slovensku a vo svete. Vyštudoval masmediálnu komunikáciu na FMK UCM v Trnave. Od roku 2008 pracoval ako fotoreportér v týždenníku Žurnál, neskôr v agentúre SITA. Má rád reportážnu fotografiu.

----

Diskusia bola súčasťou programu Noc divadiel 2022. 


27. február 2024
utorok - 19:00
divadlo

Princípy newspeaku

ON-LINE

 

V rámci on-line programu Štúdia 12, ktorý prebieha počas februárovej a marcovej rekonštrukcie divadla, vám ponúkame záznamy predstavení, diskusií alebo inscenovaných čítaní z archívu Štúdia 12.

Máte jedinečnú možnosť vzhliadnuť predstavenie Princípy newspeaku v réžií Rastislava Balleka, preklikom na odkaz TU.

Predstavenie bude dostupné po dobu 24 hodín, od 27. februára, 19 hod.

-----

Princípy newspeaku

Orwell - Ballek

Orwellov text Princípy newspeaku  (The Principles of Newspeak) je obsiahla poznámka pod čiarou k slávnemu románu 1984. Formou „odbornej" vedeckej prednášky autor opisuje fungovanie oficiálneho jazyka fiktívnej Ocenánie – románovej vízie totalitného štátu budúcnosti. Analýza charakteristických jazykových postupov oficiálnej „novoreči" tu rozkrýva tie najjemnejšie a najmenej nápadné prostriedky, ktorý mi moc odníma jednotlivcovi politické slobody a nakoniec likviduje jeho ľudskú integritu. Formálne balansuje niekde na pomedzí činohry, happeningu, akustickej a výtvarnej inštalácie – v úsilí podať Orwellovu víziu a varovanie v čo najkoncentrovanejšej podobe. Rozhodujúcim médiom je tu  divák sám – v miere vnímania, v miere aktualizácie a spoluúčasti.
Inscenácia získala cenu Počin [Poučn] na festivale Kiosk.

Koncept a réžia R. Ballek
Preklad J. Vojtek z originálu The Principles of Newspeak
Zvukový dizajn M. Kobolka
Scéna T. Ciller
Kostýmy K. Holková
Svetelný dizajn B. Adamčík
Foto R.Tappert
Účinkujú R. Roth, D. Kavaschová, M. Kobolka

Špeciálna vďaka za odbornú konzultáciu patrí S. Krekovičovi a M. Ožvoldovi.
Produkcia Supra Bohema, o.z. v spolupráci so Štúdiom 12
Z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.