Marec

 
 
 
 
 
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
 
 
 
 
 

najbližšie podujatie:

Room

Spomienky uložené v mysli. Spomienky premenené na skutočnosť, na paranoju. Minulosť sa odráža v prítomnosti a rodina tvorí základ všetkého… 

Tradičná rodina tvorí základ spoločnosti… Aká je tá tvoja? Poznáš ju? Alebo si len predstavuješ veci, ktoré by sa mohli stať? Veci, ktoré sú pre teba tak dôležité, až máš pocit, že sa naozaj dejú…

Rodina - môj otec, moje sestry, moja – mama. A ja? 
Tam, prosím, tam je moja izba.
---
Libreto a choreografia: Dominika Malenovská,
dramaturgia: Peter Maťo, 
hudba: Marián Závarský,
hudobné aranžmá: Miroslav Lach,
kostýmy: Boris Hanečka,
produkcia: Lucie Solanská.
Účinkujú: Katarína Jungová, Emma Kasatkinova, Eunika Peričková, Sophia Hurákova, Stanislav Stanek

---

Vstupenky: 8€/6€ (zľavnené)

Vstupenky preklikom TU.

Predstavenie je uvádzané v rámci Medzinárodného dňa tanca.

filtrovať podľa kategórií

03. marec 2020
utorok - 19:00
divadlo – premiéra

Bytie 2

Ivan Vyrypajev

Text Bytie číslo 2 poslala ruskému dramatikovi Ivanovi Vyrypajevovi Antonia Velikánová, učiteľka matematiky, v tom čase pacientka psychiatrickej liečebne s akútnou schizofréniou. Dramatik sa rozhodol jej materiál doplniť niekoľkými scénami a uviesť v divadle. Možno aj preto, že v jeho textoch sa často hra na bohoborectvo mení na hľadanie Boha, že jeho, podobne ako Antoniu, hoci z iných dôvodov, zaujíma hľadanie pevného bodu a zmyslu. Antonia potrebuje pevný bod, aby sa vyliečila, aby pri lete do vesmíru, na ceste za slnkom, nezhorela, Ivan potrebuje pevný bod preto, aby napísal dobrý text, aby režisér vedel, kam sa má herec na javisku postaviť a čo má hovoriť. V texte Bytie číslo 2 sa uplatnia oba tieto prístupy, hľadajú sa oba tieto body, ktoré sú možno vlastne iba jedným a tým istým. Vďaka nejasnej hranici medzi pátosom a iróniou vo svojich textoch ľahko dokáže do takéhoto hľadania vtiahnuť publikum – podobne ako mnohí ruskí autori minulosti. Vďaka celkom originálnej práci s textom a komunikácie s publikom cítime v jeho textoch niečo veľmi tradičné a niečo veľmi súčasné zároveň.  

Nebolo to vždy tak, že nič nebolo. Na začiatku bolo všetko, a všetko bolo vo vnútri hlavy, a potom Boh chytil mokrú handru a zotrel úplne všetko, všetky pojmy do jedného, do posledného predmetu. Slovami proroka Jána: Ak veríš v Boha, to ešte neznamená, že Boh verí v teba.

Vstupné: 10 € / 8 € (zľavnené)

Lístky kúpite TU.

Preklad: Eva Maliti Fraňová
Réžia: Petra Fornayová
Hrajú: Heidi Šinková, Vlado Zboroň
Scéna: Matej Gavula
Videoprojekcia: Boris Vitázek
Dramaturgia: Ján Šimko
Hlavný partner: Fond na podporu umenia
Partneri: Divadelný ústav

Z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.


05. marec 2020
štvrtok - 19:00
prednáška

Veda v divadle IV.

Vedci v divadle o jazyku, umelej inteligencii a prepojení umenia s vedou. 

„Nehraj mi tu divadlo!" poviete niekomu, kto chce na vás zapôsobiť svojimi prehnanými emóciami alebo preexponovaným vyjadrovaním, aby niečo dosiahol. Čo ale poviete stroju, automatu alebo robotovi, ktorý na vás zakričí alebo vás úpenlivo o niečo prosí? A čo tým ten stroj chce dosiahnuť? Ako reagovať? Budeme sa rozprávať o tom ako počítače a roboty rozumejú ľudskej reči a ako vedia rozpoznať ľudské emócie a vyjadriť ich v hlase. Jednoducho o tom ako roboty vedia zahrať divadlo. A možno sa o tom nebudeme iba rozprávať, možno nám tie roboty aj divadlo zahrajú.

Vstupné: 5 € 

Hostia: Júlia Choleva z Jazykovedného ústavu Ľudovíta Štúra SAV a Róbert Sabo z Ústavu informatiky SAV
Moderuje: Milo Juráni


08. marec 2020
nedeľa - 19:00
divadlo

Pulvérisés

"Nemôžeme zastaviť svetovú produkciu, len aby si ty mohol ísť na záchod."Štyri osoby, štyri krajiny, štyri príbehy: kontrolór kvality z Francúzska, manažér call centra zo Senegalu, robotník z Číny a inžinier z Rumunska. Každý má svoj osobný život oddelený od ostatných, ale všetci pracujú nepretržite pre tú istú nadnárodnú spoločnosť.
Ak práca nemá hranice, aké to má dôsledky na náš individuálny život? Podmanivá dráma Alexandry Badea je silným a znepokojujúcim portrétom globalizácie a nových technológií a ich ďalekosiahlych dopadov na naše životy.

La représentation aura lieu en français, langue originale du texte. 

Quatre personnages, quatre pays, quatre histoires: ils ne font que se croiser mais travaillent tous pour la même multinationale. Quand le travail n'a pas de frontière, comment nos vies se transforment-elles?

Vstupné: 8 € / 5 € (zľavnené)

INSCENÁCIA JE VO FRANCÚZSKOM JAZKYU - BEZ TITULKOV a od 14 rokov. 

Autorka: Alexandra Badea
Réžia: Stan Lesens
Účinkujú: Hugues Cordel, Guillaume De Canck, Aurélie Houser, Florian Ouzeau, Emmanuelle Sautreau, Laura Temime


12. marec 2020
štvrtok - 19:00
tanec

12. marec 2020
štvrtok - 19:00
tanec

29. marec 2020
nedeľa - 19:00
tanec

poNOIR + ATOPIC

Atopic 
(súčasná pohybová inscenácia - 30min.)  

Hovorí sa, že "koža je oknom do tela", a preto sa s najrôznejšími prejavmi na koži stretávame v zdraví i pri mnohých ochoreniach. Skúste si, napríklad u seba alebo Vášho dieťaťa vyšetriť “dermografizmus”. Na hornom poli hrudníka urobte tlakom svojho prstu čiaru alebo kríž. Za okamih u ľudí so zvýšenou dráždivosťou sa objaví výrazná kresba, vystupujúca nad povrch tak, ako je to známe pri žihľavkových pupienkoch.
Ideou súčasného tanečného predstavenia je téma atopic vo vzťahu k sebe samému a ovplyvňovanie psychického stavu na základe diagnózy “atopický exém”.

Choreografia: Lucia Bielik
Tanec: Michaela Nezvalová
Hudba: Matej Smutný
Vizualizácia: veronika Šmírová
Videoprojekcia, svetelný design a elektronická úprava hudby: Lukáš Matejka (Trakt)
Dramaturgia: Katarína Hitzingerová
Foto: Dušan Hein a Katarína Baranyai
Kamera: Marek Durdiak

Z verejných zdrojov projekt podporil: Fond na podporu umenia

poNOIR   
(súčasná tanečná performancia)

"Zlúčenie sa do jedného celku. Zblíženie, zjednotenie v jedno telo, dušu a tak súbežne vytvárať symbiózu. Súvislosť, súvis, spojitosť.... To všetko čo nás ponorí do hĺbky a prinesie nám rôznorodý pohľad na skutočnosť, ktorá sa nám mení priamo pred očami. Obyčajný príbeh, ktorý sa strmo skláňa k obzoru, nenápadný krehký k tomu ešte zopár páľav, drsne lomoziacich víchrov, pripadne aj hrmavíc iba za priehrštie udalostí iba celkom obyčajný príbeh VYTVORENIE SPOJENIA.   

Choreografia a interpretácia: Lucia Bielik, Michaela Šeligová
Hudba: Ján Gonda, Jozef Smutný
Projekcia: Lukáš Matejka

Vstupné: 7 € / 5 € (zľavnené)


17. marec 2020
utorok - 19:00
tanec

Verzus

Odivo

Predstavenie pracuje s témou ženy a jej mnohých odtieňov, no nie je feministicky zjednodušujúcim militantným manifestom. V otázkach, ktoré kladie a odpovediach, ktoré prostredníctvom M.D. a K. CH. interpretuje, je veľmi jemné, a tým neskutočne ženské. M.D. a K. CH. sa nesťažujú. Obnažujú svoje emócie a prostredníctvom veľmi otvoreného zdieľania najskrytejších sklamaní, ale aj radostí, nadväzujú vzťah s divákmi.

"Ty nie si žena. Ani v mojom vnútri nebudíš pocit niečoho ženského. Iba keď o tebe hovorím, tak ti moje slová dávajú ženský rod a moje výrazy obrysy ženstva. Ja o tebe totiž musím hovoriť s nehou a láskyplným snom, a na to si slová nájdu hlas len tak, že ťa oslovia ako ženu."

Inscenácia vznikla vďaka spolupráci Záhrady - centra nezávislej kultúry a divadelného zoskupenia Odivo.

Z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.

Vstupné: 8 € / 5 € (zľavnené)

Koncept a interpretácia: Kristína Chmelíková, Mária Danadová
Choreografická supervízia: Lucia Kašiarová
Autorská hudba: Martin Žiak
Svetelný a zvukový dizajn: Milan Slama
Grafický dizajn a foto: Ján Chmelík


19. marec 2020
štvrtok - 17:00
prezentácia knihy

Viva la Bohéme - Príbeh jednej opery

Podtitul publikácie slovenského operného kritika a publicistu Vladimíra Blaha (1943) presne vystihuje jej obsah. Autor v diele venovanom stálici svetového operného repertoáru podrobne sleduje príbeh populárneho Pucciniho diela. Približuje dobový kontext a literárny námet, podľa ktorého vzniklo libreto Bohémy, pozornosť venuje hudobnej stránke diela a jeho miestu v rámci tohto žánru, cez zrkadlo kritiky aj vlastné divácke zážitky systematizuje inscenácie Bohémy na slovenských operných javiskách i v zahraničí z pohľadu ich umeleckého významu. Pre lepšiu orientáciu autor prikladá aj súpis najvýznamnejších svetových nahrávok Bohémy. Monografické dielo Vladimíra Blaha, milovníka talianskej veristickej opery, je zaujímavým a praktickým „sprievodcom jednou operou" pre každého nadšenca, sprievdcom, ktorý zároveň otvára dvere do sveta opery.

Vstup voľný.