Jún

 
 
 
 
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30

najbližšie podujatie:

Spev lásky a smrti

 

Olivier Messiaen: Harawi, Chant d'amour et de mort
 

Experimentálne multimediálne predvedenie surrealistickej vokálnej poémy francúzskeho hudobného skladateľa Oliviera Messiaena (1908 – 1992) Harawi, Chant d'amour et de mort (Spev lásky a smrti) z roku 1945 pre soprán a klavír v štýle performatívneho umenia s využitím upravenej digitálnej fotografie a interaktívnej digitálnej animácie spájajúcej účinkujúcich, divákov, miesto a čas. Experimentálnym prvkom predstavenia je 3D audioreaktívna site-specific projekcia využívajúca abstraktné obrazy a rôzne vizuály generované real-time s ambíciou prepojenia viacerých druhov umenia vznikajúca jedinečne v konkrétnom čase a na konkrétnom mieste. Projekcia bezprostredne reaguje na zvukové podnety (spev, klavír i reč) a vďaka 3D rozloženiu projekčných sietí vytvára jedinečný virtuálny divadelný priestor. Spev lásky a smrti je prerozprávaním známeho mýtu o Tristanovi a Izolde očami peruánskeho dievčaťa menom Piroutcha na pozadí surrealistického textu plného rôznych symbolov. Skladateľ, ktorý je súčasne aj autorom textu, sa inšpiroval peruánskou ľudovou piesňou, operou Richarda Wagnera Tristan a Izolda, spevom vtákov, hinduistickou mytológiou, astronómiu a v neposlednom rade francúzskymi surrealistickými básnikmi. Dominantnou témou diela je podmaňujúca láska, ktorá nachádza svoje naplnenie až v smrti. V 12 spevoch poémy Messiaen zobrazuje rozličné podoby lásky, nehu, blízkosť, túžbu, vášeň, extázu, predtuchu, vzdor, šialenstvo, zmierenie a smrť. Hudobné dielo je doplnené o sprievodné umelecké slovo vo francúzskom origináli a slovenskom preklade približujúce autorský text skladateľa.

Realizačný tím:
Spev/Umelecká koncepcia: Maria Taytakova, 
klavír:  Peter Pažický,
digitálna projekcia: Veronika Šmírová
digitálna fotografia: Sára Stupková
umelecký prednes: Lucia Hurajová.

Lístky: 15€/12 € zľavnený

Lístky kúpite TU.

filtrovať podľa kategórií

04. jún 2024
utorok - 10:00
workshop

Autorské právo v divadle a jeho reflexii

Na čo všetko treba myslieť pri uzatváraní licenčnej zmluvy s divadlom? Ako uzatvoriť férovú zmluvu s vydavateľom? Ako a v čom vám môže pomôcť LITA?

Divadelný ústav pravidelne od roku 2022 organizuje workshopy pre profesionálov v oblasti divadla a tanca zamerané na zdokonalenie zručností v oblasti vzdelávacích programov, sociálnych médií, plánovania, leadershipu a pod. V roku 2024 Divadelný ústav nadväzuje na sériu úspešných workshopov a v spolupráci s LITA, autorská spoločnosť organizuje workshop zameraný na autorské právo a licencie.

Cieľom workshopu je pomôcť divadelným profesionálom zorientovať sa v paragrafoch autorského zákona, porozumieť úskaliam licenčných zmlúv, oboznámiť sa s právami a povinnosťami autora divadelného textu a divadelného tvorcu a získať prehľad o autorskom práve a jeho špecifikách pre oblasť divadla. Workshop je určený pre všetkých profesionálov v oblasti divadla, ktorí by sa radi naučili, ako komplikované paragrafy využiť vo svoj prospech. Na dvojhodinovom workshope zodpovieme najčastejšie otázky a skúsená lektorka ukáže, ako prakticky vyriešiť problémy, s ktorými sa divadelní profesionáli dennodenne stretávajú.

 

Termín: 4. júna 2024

Čas: 10:00 (registrácia účastníkov od 09:30)

Miesto: Štúdio 12, Jakubovo nám. 12, 813 57 Bratislava
 

NA WORKSHOP JE NUTNÉ SA VOPRED REGISTROVAŤ!

Registračný poplatok: 5 EUR

Registračný poplatok uhraďte bankovým prevodom na číslo účtu: SK34 8180 0000 0070 0007 1011, variabilný symbol: 20243011.

Registrácia prebieha do 26. mája 2024 (vrátane) prostredníctvom registračného formuláru dostupného na https://bit.ly/Autorské_právo

Počet miest na workshope je obmedzený. V prípade naplnenia kapacity uprednostníme záujemcov, ktorí sa registrovali skôr.

Lektorka

Lucia Miklasová pôsobí ako právnička a zástupkyňa riaditeľky LITA. Má dlhoročné skúsenosti s licencovaním v oblasti divadla a výtvarného umenia. Workshopy o autorskom práve vedie niekoľko rokov, za ten čas pomohla autorom a autorkám z rôznych oblastí tvorby lepšie pochopiť ich postavenie a právne súvislosti ich práce.

Čo je LITA?

LITA, autorská spoločnosť je občianske združenie autoriek a autorov z oblasti literatúry, divadla, audiovízie a výtvarného umenia.

Pomáhame tvorcom spravovať ich práva a uzatvárať férové licenčné zmluvy, pracujeme na zvyšovaní povedomia o autorskom práve a o dôležitosti umeleckej tvorby. Prostredníctvom Fondu LITA finančne podporujeme mnohé významné kultúrne projekty a vzdelávacie podujatia v oblasti umenia.

 

Kontaktná osoba:

Karolína Holmanová

karolina.holmanova@theatre.sk

+421 220 487 804

 


08. jún 2024
sobota - 19:00
tanec

Fertuška

NØIR Dance Company

Tanečno-divadelná inscenácia “Fertuška” je tvorená na základe inšpirácie zo zbierky poviedok Podoby ženy v slovenskej poviedke od viacerých slovenských autorov a autoriek. Zbierka prináša pestrú paletu pohľadov na ženu, jej postavenie v rámci spoločnosti, no najmä jej intímne prežívanie, emočný svet a drobnokresbu vzťahov s mužmi. Práve o tomto obsahu rozpráva aj tanečno divadelná inscenácia tvorená súborom Noir dance company.

 Na javisku sa nachádzajú ženy rôznych podôb – matka, ktorá je zároveň aj manželkou, ďalej milenka a dcéra. Dcéru možno vidieť v dvoch vekových štádiách – ako dieťa a ako dospelú ženu, rozprávačku celého príbehu, ktorá sa pokúša pozrieť na udalosti z uhla pohľadu každej zainteresovanej osoby. Jej motiváciou je snaha vyrovnať sa s dlhodobo pretrvávajúcou paranojou z nevery, ktorá postupne ničí jej vlastný partnerský vzťah. Pomocou prerozprávania príbehu túži pochopiť všetky jeho postavy, ich konanie a zmieriť sa so skutočnosťou, že každý vzťah sa dokáže rozpadnúť. Inscenácia si kladie za cieľ skúmať jednotlivé podoby ženy vo vzťahu k mužovi, no zároveň neklásť mužské pohlavie do negatívnej opozície a neočierňovať ho. Hlavný odkaz predstavuje schopnosť ženy, ktorá dokáže vnútorne akceptovať pozitívne i negatívne prvky vlastného príbehu a preniesť sa cez iracionálne pocity strachu a nedôvery vo vzťahu.

 

 ,,...Zostáva teda iba prežiť to celé znovu. A pozrieť sa na to z každého ženského uhla pohľadu. Áno, je to masochistické. No možno práve to mi úplne vymaže pamäť. Možno, že keď prežijem všetky udalosti znovu, budem môcť na ne zabudnúť.“  

 

Réžia a choreografia: Dominika Malenovská

Text a dramaturgia: Katarína Jungová

Hudba: Miroslav Lach, Erik Žigmund

Scéna a kostým: Radovan Molec

Produkcia: Lucie Solanská  

Účinkujú: Lucia Spiššáková, Viktória Bogáňová, Sophia Huráková, Dominika Malenovská, Stanislav Stanek 
---
Vstupné: 9€/7€ (zľavnené)
Vstupné preklikom na odkaz TU.
 


10. jún 2024
pondelok - 19:00
divadlo

SEN O PRALESE

Korene&Kosti

Inšpiráciou pre inscenáciu Sen o pralese je kniha Felixa Saltena Bambi, lesný príbeh napísaná v roku 1923. Salten bol rakúsko-uhorským spisovateľom židovského pôvodu žijúci vo Viedni.

Motív zabíjania a strachu je v príbehu výrazným prvkom, z čoho môžeme usúdiť, že kniha bola silne inšpirovaná zhoršujúcou sa politickou situáciou, silnejúcim antisemitizmom a vojnovým konfliktom.

V roku 1935 bol Bambi, lesný príbeh na zozname literatúry zakázanej nacistami. Tento fakt z dnešnej perspektívy umocňuje politickú alegóriu zobrazenú prostredníctvom útlaku sveta prírody a bezmocných zvierat.  Zabíjame zvieratá v presvedčení, že nemajú právo na vlastný život a necítia utrpenie, pričom zabúdame, že my sami sme súčasťou živočíšnej ríše.

Lov divokej zveri je dnes koníčkom ľudí, ktorí sa legálne dopúšťajú bezprávia. Súhlasíme s tým, hoci hlboko vo vnútri cítime, že zabíjanie (zvierat) nie je morálne a že zabíjaním prekračujeme základné etické princípy. Ak sa dokážeme pozrieť na svet ako na živý, prepojený a vzájomne závislý, ocitneme sa uprostred sveta, o ktorom snívame.

Stačí sa prebudiť z egocentrického sna a prestať sa stotožňovať s iluzórnym pocitom odlúčenia od zvyšku sveta. Len ľudia môžu vytvoriť skutočne spravodlivý a súcitný svet. Len ľudia môžu zastaviť zabíjanie zvierat pre šport. Len ľudia môžu prestať zabíjať jeden druhého vo vojnách. Je to jediný spôsob.

„(…)Od nepamäti nás vraždí, nás všetkých, naše sestry, naše matky, našich bratov! Odkedy sme na svete, nedopraje nám pokoja, zabíja nás, kde sa ukážeme. A potom sa s ním máme zmieriť? Aká hlúposť! ​Zmierenie nie je hlúposť, zmierenie musí prísť (…)” 
F. Salten

Tvorivý tím:

Réžia, preklad, scenár a dramaturgia: Joanna Maria Gierdal,
scéna, bábky, kostýmy a svetelný dizajn: Laura Černáková,
účinkujú: Ondrej  Gajdoš, Mário Houdek, Ivana Lechmanová, Dávid Selecký, Naďa Balacenková.

Fotografie: Rafał Skwarek.

Lístky: 10€/8€ (zľavnený)

Lístky kúpite TU.

V predstavení sa zobrazuje nahota. Predstavenie nie je vhodné pre osoby mladšie ako 15 rokov.

Inscenácia vznikla v roku 2022 na pôde Katedry bábkarskej tvorby, VŠMU v Bratislave.

Predstavenie získalo na nesúťažnom Medzinárodnom festivale vysokých bábkarských škôl Lalkanielaka 2022 v Białymstoku mimoriadne ocenenia – Diplom ZASPu – Zväzu poľských dramatických umelcov a Čestný diplom POLUNIMA Poľského centra UNIMA za nezvyčajné, originálne a dojemné predstavenie.

Projekt podporila Nadácia mesta Bratislavy.


19. jún 2024
streda - 19:00
tanec

FLUX + DINNER TIME (ZRUŠENÉ)

Radical Empathy

Veľmi nás to mrzí, choroba nám skolila tanečníka a my sme nútené FLUX + DINNER TIME presunúť na začiatok novej sezóny.

Diváctvo, mrzí nás to, vieme s akým záujmom sa akcia stretla.

Tomáš, prajeme skoré uzdravenie. 

---

Tomáš Danielis (Radical Empathy) prináša dva performatívne projekty - FLUX (Work in Progress) v spolupráci s International Bühnenwerstatt Tanztheater Festival Graz a DINNER TIME v spolupráci s Katarínou Cvečkovou.

Počas jedného večera má diváctvo možnosť zažiť rôzne polohy tanečníkovho tela v špecifickom priestore a čase, za pomoci umelej inteligencie.

---

FLUX (Work in Progress)

“To, čo ste sa pokúsili urobiť pred tisíc rokmi pomocou kňaza kázajúceho z kazateľnice, budete môcť urobiť invazívnejším spôsobom za desať - päťnásť rokov so všetkými druhmi rozhraní "mozog - počítač" a priamymi biologickými zásahmi (do nervového systému – pp.)”.
                                                               Yuval Noah Harari

Tanec inšpirovaný impulzmi, podnetmi a kľukatými stavmi mysle.
Inscenácia vychutnávajúca kreatívny priestor medzi tancom a filozofiou sformovanou do poémy.
Technológia, ktorá sa podieľa na komponovaní textu a dramaturgie pootvára dvierka nielen do budúcnosti, ale hlavne do stavu, v ktorom sa digitálne panoptikum stáva neoddeliteľnou a
nerozpoznateľnou súčasťou ľudskej kreatívy, emócií a samotného bytia.

Vo FLUX diváci zažijú silnú prítomnosť tanečníka, originalitu vlastnú len tancu s túžbou objavovať neprebádané územia. Ako tanečná esej sa zamýšľa nad budúcnosťou ľudskej podstaty cez jedinú aktivitu, ktorú AI pravdepodobne nikdy nebude môcť nahradiť či emulovať.

Choreografia, dramaturgia, text, tanec: Tomáš Danielis & AI
Technológia: Lucal Wilson Spiro
Hudba: J. S. Bach
Produkcia: FEYNMEN, Štúdio 12, Radical Empathy

Inscenácia je v štádiu "Work in Progress" a je súčasťou dvojvečera s inscenáciou DINNER TIME.

Z verejných zdrojov podporil Fond na Podporu Umenia.

---

DINNER TIME

Performatívna forma diskusie ako činohernej jednoaktovky pri spoločnom drinku s divákmi prináša možnosť zažiť nielen originálnu formu predstavenia, ale aj poodkryť kontexty a inšpirácie z procesu tvorby večera.

Veľkou témou večera je využívanie AI technológií, s ktorými Radical Empathy dlhodobo pracuje .

Účinkujú: Katarína Cvečková a Tomáš Danielis

Z verejných zdrojov podporil Fond na Podporu Umenia.

---
Vstupné: 5€
Vstupenky preklikom TU.


22. jún 2024
sobota - 14:00
inscenované čítanie

Dramaticky mladí 2024

15. ročník súťaže o najlepší dramatický text autoriek a autorov od 9 do 18 rokov spozná svojho víťaza!

Divadelný ústav každoročne vyhlasuje súťaž pre mladých nádejných dramatikov. Cieľom súťaže je aktivizovať a podnecovať u detí a mládeže dramatické písanie, odkrývať jeho tajomstvá a rozprúdiť ich fantáziu a tvorivosť. Tento rok si svoje sily zmeralo 36 súťažných textov.
Odborná porota v zložení spisovateľ Peter Karpinský, spisovateľka a rozhlasová redaktorka Veronika Dianišková a teatrologička Lenka Dzadíková po náročnej diskusii vybrala víťazov.
Ktorý z textov ožije na doskách, ktoré znamenajú svet? A ktorý z autorov sa môže tešiť na lákavé ceny od partnerov súťaže?

Dozvieme sa počas slávnostného vyhlásenia výsledkov v sobotu 22. júna 2024 o 14:00 hod. v priestoroch Štúdia 12 v Bratislave.  

Výherné dramatické texty ožijú na divadelných doskách v podobe inscenovaného čítania v podaní slovenských profesionálnych herečiek a hercov. Režisérskej taktovky sa aj tento rok ujala režisérka a performerka Veronika Malgot.

Súčasťou podujatia je aj prezentácia Dielní kreatívneho písania, ktoré Divadelný ústav organizuje celoročne v spolupráci s vybranými profesionálnymi divadlami na Slovensku. Tento rok sa dielne realizujú v Činohre Slovenského národného divadla v Bratislave (lektor Mário Drgoňa), v Mestskom divadle Žilina (lektorka Daniela Brezániová), v Bábkovom divadle na Rázcestí v Banskej Bystrici (lektorka Iveta Škripková) a v Divadle J. G. Tajovského vo Zvolene (lektorka Uršuľa Turčanová).

Vstup na podujatie je voľný

Partnermi súťaže sú Herecký inštitút a kníhkupectvo Martinus.


26. jún 2024
streda - 18:00
krátkometrážny tanečný film

KOMUNA - PLIAGA (VYPREDANÉ)

NØIR Dance Company

“V boji proti manipulácii je spoločenstvo silnejšie než jednotlivec.” 

Krátkometrážny tanečný film KOMUNA - Pliaga je dielom choreografky a režisérky Dominiky Malenovskej, ktorá zároveň vo filme účinkuje v hlavnej úlohe. Film tematicky zachytáva vzťahy a väzby jednotlivca voči spoločnosti. Nosným prvkom je manipulácia, jej prejavy a dôsledky na medziľudské vzťahy a integritu jednotlivca. Vplyvom protagonistu na masu tanečníkov, s ktorou sa hrá, a v ktorej trápení sa vyžíva, tento tanečný film prináša pohľad na ničenie a degradáciu v rámci spoločnosti. Vmanipulovaný jedinec, neschopný prejaviť svoju individualitu a žijúci pod neustálym externým a interným útlakom, je dohnaný na pokraj psychických síl. Spoločne s ďalšími, ktorí sa ocitajú v rovnakej situácii, sa z nej pokúša nájsť východisko.
 

KOMUNA - Pliaga vykresľuje proces, v ktorom spoločenstvo odmietne naďalej zotrvávať v pozícii poslušného stáda, vzoprie sa a rozhodne sa postaviť voči mentálnej tyranii. Dielo nesie charakter (stále) aktuálnych naratívov, využíva prvky súčasného tanca a zároveň je dotvárané autorskou hudbou Miroslava Lacha a Radomíra Laučíka. 

Predlohou k filmu bola krátka tanečná inscenácia D. Malenovskej Komuna. Inscenácia sa dá spájať s filmom v rámci predstavenia, čo tak dodáva filmu multižánrový charakter nabitý emóciami.

Námet a scénar: Dominika Malenovská 

Réžia a choreografia: Dominika Malenovská 

Kamera: Silvia Grachová 

Strih: Dominika Malenovská, Silvia Grachová 

Dramaturgia:  Katarína Jungová 

Použitý text: Katarína Jungová 

Hudba: Miroslav Lach, Radomír Laučík

---
Premiéra k filmu bude rozdelená do dvoch tanečných blokov.
V prvom 45 min. bloku sa predstavia fragmenty tanečných inscenácií NØIR Dance Company ako Zmätení pod koberec, Fertuška, Room ale taktiež krátke choreografie, ktorých súčasťou je aj detský súbor tanečného divadla.
Po 15 min. pauze prichádza druhý blok, ktorý otvorí choreografia Komuna a po nej príde hlavný bod programu a to premiérové premietanie krátkometrážného filmu KOMUNA - Pliaga.

Dĺžka inscenácie Komuna: 20 min.  
Dĺžka filmu KOMUNA - Pliaga: 15 min .

---
Vstupné: 10 €
Vstupné preklikom na odkaz TU.