Máj

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
 
 
 
 

najbližšie podujatie:

Držitelia


Duet o ľuďoch dneška, držiteľoch. O tom, ako sa slobodne držíme v obmedzeniach. 

Hlasy v hlave hovoria, že nie sme schopní veľkých vecí. 

Že to, čo robíme, už dávno za nič nestojí. 

Hlasy opakujú. Že to, o čom snívame, sa nestane nám.

Držitelia.

Stojím na malej čiernej planéte uhlíkových zvyškov a tá sa mi mrví pod nohami.  

Som nervózna aj v spánku. 

Som nervózny aj v spánku. 

Zajtra tu bude nová šanca a ja sa jej chopím. 

Akých predstáv o sebe sa držíte? Akých strachov a presvedčení? Ste v tom slobodní?

---

Realizačný tím: 

Réžia: Veronika Malgot

Choreografia: Michal Heriban

Hudba: Juraj Čech

Dramaturgia: Marek Godovič

Interpretácia: Barbora Janáková a Michal Heriban

---

Vstupenky: 12€/7€ (zľavnený)

Vstupenky preklikom TU.

Z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia a Nadácia mesta Bratislavy. Platforma pre súčasný tanec je partnerom projektu. 

filtrovať podľa kategórií

16. máj 2023
utorok - 10:00
festival

IGOR BAUERSIMA – MASTERCLASS

Nová dráma/New Drama 2023


Masterclass švajčiarskeho dramatika, patróna festivalu.

Registrovať sa môžete do 5.5.2023.


VÝZNAM V DIVADLE

V tohtoročnom Masterclass Igor Bauersima upriami pohľad na vzťah medzi filozofiou a divadelnou hrou, resp. umeleckým dielom vo všeobecnosti. Bude skúmať spojitosť medzi zámerom autora a vnímaním jeho diela. Je význam hry definovaný vnímaním diváka alebo je obsiahnutý v hre samotnej? Má každá hra len jeden význam alebo je ich toľko, koľko je divákov? A ako to môžeme vedieť ? O čom je divadelná hra? A čo hra komunikuje? Aké sú prvky, ktoré určujú jej význam? Aká je úloha postáv, pokiaľ ide o význam hry? Aká je úloha zápletky v kontexte významu celej hry? Bauersima bude na nastolené otázky odpovedať prostredníctvom vlastnej dramatickej tvorby. 


IGOR BAUERSIMA (1964)

Jeho rodina v roku 1968 emigrovala z Prahy do Paríža, no nakoniec sa usadila vo Švajčiarsku. Pred tým, ako sa začal venovať divadlu, študoval architektúru v Lausanne a Zürichu, hral v „punk jazz“ formáciách a nakrúcal krátke filmy. Doteraz napísal viac ako tridsaťpäť divadelných hier, medzi nimi aj drámu norway.today, vďaka ktorej sa stal najhranejším súčasným dramatikom v nemecky hovoriacich krajinách. Ako režisér a scénograf je od začiatku deväťdesiatych rokov priekopníkom v práci s videom na javisku. V roku 2000 začal písať a režírovať pre veľké scény v Düsseldorfe, Hannoveri, Zürichu, pre viedenský Burgtheater, divadlo v Josefstadte, opery v Stuttgarte a Antverpách. Bauersimove texty sa vyznačujú univerzálnymi témami, rýchlymi dialógmi, štipľavými poznámkami a lakonickým zmyslom pre humor. Jeho ostrá obhajoba slobody jednotlivca a výsmech zacielený na charakter doby často vyvolávajú ostré polemiky. Hoci Bauersimove diela priamo alebo implicitne riešia veľmi kontroverzné otázky, tešia sa úspechu u divákov aj kritiky. Jeho hry boli preložené do vyše tridsiatich jazykov a inscenované vo viac ako dvesto divadlách po celom svete. Medzi najznámejšie patria tituly Context, Tattoo, Future de Luxe, 69, Bérénice de Molière. Jednou z jeho najnovších inscenácií je Post Scriptum, ktorá mala premiéru vo viedenskom Schauspielhause.

Masterclass bude vedený v anglickom jazyku./Tlmočené do slovenčiny.


17. máj 2023
streda - 13:00
festival

THEORY EVENT - FOCUS UKRAJINA

Nová dráma/New Drama 2023


Prednáška ukrajinského režiséra Olega Liptsina o súčasnej ukrajinskej dráme a divadle. Prezentácia publikácie Ukrajinská dráma.

Registrovať sa môžete do 24.4.2023.

V anglickom jazyku./Tlmočené do slovenčiny.


17. máj 2023
streda - 16:30
festival

NOVÁ DRÁMA – NOVÉ IMPULZY

Nová dráma/New Drama 2023


Prezentácia festivalu Avignon OFF. Prednáška Harolda Davida priblíži model fungovania tohto jedinečného festivalu.

Registrovať sa môžete do 24.4.2023.

Každý rok sa v mesiaci júl premení Avignon na festivalové mesto, ktorého divadlá i ulice doslova zaplavia tisícky umelcov. Avignon OFF je unikátny model festivalu, ktorý každé leto víta bohatstvo a rozmanitosť národnej i medzinárodnej umeleckej tvorby. Na podporu tohto podujatia, jeho organizácie a budúceho vývoja vzniklo v roku 2006 združenie Avignon Festival & Compagnies (AF&C). Festival Nová dráma/New Drama má česť privítať spolupredsedu združenia Harolda Davida, ktorý v prezentácii priblíži model fungovania tohto jedinečného francúzskeho festivalu.

V anglickom jazyku./Tlmočené do slovenčiny.


18. máj 2023
štvrtok - 10:00
festival

DIVADLO V EXILE

Nová dráma/New Drama 2023


Medzinárodná konferencia organizovaná Divadelným ústavom v spolupráci so Slovenským centrom AICT.

Vojna na Ukrajine, autoritatívne politické režimy v Bielorusku, Rusku i v iných krajinách sveta obmedzujú umelcov v slobode a tvorbe. Odpoveďou môže byť vnútorný exil – otvorená revolta, boj proti režimu alebo, naopak, úplné stiahnutie sa do úzadia, a tak isto vonkajší exil – emigrácia, exil a tvorba v slobodných demokraciách. Boj s politickým režimom, prenasledovanie, opustenie svojej rodnej krajiny, strata zázemia, adaptovanie sa na nové životné podmienky a ďalšie problémy spojené s exilom spôsobujú mnoho tráum a stavajú emigrantov pred ťažké životné, profesijné a umelecké rozhodnutia. Žiaľ, ako v minulosti, tak aj dnes musia umelci čeliť týmto problémom.

Na druhej strane, emigrácia a exil už nemusia znamenať len vynútenú reakciu na nepriaznivú vojnovú, ekonomickú či politickú situáciu v danej krajine. V časoch globalizácie a multikulturalizmu a v kontexte divadla a umenia naberá slovo exil celkom nové významy. Možnosť dobrovoľného exilu, či už vnútorného, alebo vonkajšieho, môže pre umelcov znamenať príležitosť objavovať, prepájať, negovať či transformovať umelecké tradície domovskej krajiny s krajinou exilu. Dobrovoľný exil a globálna migrácia sa dajú chápať ako jeden z fenoménov, ktoré ovplyvňujú súčasnú podobu divadla.

Medzinárodná konferencia si kladie za cieľ otvoriť diskusiu a mapovať ako historický, tak aj súčasný kontext divadla a dramatickej tvorby v exile a rovnako prehĺbiť a definovať súčasný stav divadla v globalizovanom svete.

Účastníci konferencie a ich príspevky:

◾  prof. Patrice Pavis (Francúzsko)

Exil umelcov, exil hier a ich inscenovanie

◾  Tasos Angelopoulos, PhD. (Grécko)

Aktivity gréckych politických utečencov vo východnej Európe (1949 – 1956): od krajín bývalej Juhoslávie po Taškent, ZSSR

◾  Mgr. Otto Drexler (Česká republika)

Exil jako heterotypie české avantgardy

◾  prof. Nadežda Lindovská, PhD. (Slovensko)

Rozprávka ako priestor vnútorného exilu

◾  prof. Darko Lukić, PhD. (Chorvátsko/Nemecko)

Pád človeka a vzostup etiky: exilové hry Ivany Sajko

◾  Mischa Twitchin, PhD. (Veľká Británia)

Medzipriestor

◾  PhDr. Dáša Čiripová, PhD. (Slovensko)

Sloboda – intimita prekračujúca hranice sveta

◾  prof. Stephen Elliot Wilmer (Írsko)

Migračné naratívy ako pedagogická úloha divadla

◾  Lasha Chkhartishvili, PhD. (Gruzínsko)

Vojna a epocha v mestách...

◾  Mgr. Iryna Serebriakova (Ukrajina)

Pamäť ako pilier identity v exile vs. pamäť ako zdroj traumy v dokumentárnom divadle

◾  Sasho Ognenovski, PhD. (Severné Macedónsko)

V kreatívnom obkľúčení: ukrajinská exilová dramaturgia

◾  Richard Pettifer (Nemecko/Austrália)

Komunita a jej problémy: estetické obmedzenia divadla v prípadoch vysídlenia

◾  Mgr. Volha Kulikouskaya (Bielorusko)

Národné divadlo v exile. Tvorivý protikrízový manažment (praktické otázky)

◾  Sarit Cofman-Simhon, PhD. (Izrael)

Všetci naši migranti: miesto a vysídlenie v izraelskom divadle

V anglickom jazyku./Tlmočené do slovenčiny.


19. máj 2023
piatok - 10:00
festival

DIVADLO V EXILE

Nová dráma/New Drama 2023


Medzinárodná konferencia organizovaná Divadelným ústavom v spolupráci so Slovenským centrom AICT.

Vojna na Ukrajine, autoritatívne politické režimy v Bielorusku, Rusku i v iných krajinách sveta obmedzujú umelcov v slobode a tvorbe. Odpoveďou môže byť vnútorný exil – otvorená revolta, boj proti režimu alebo, naopak, úplné stiahnutie sa do úzadia, a tak isto vonkajší exil – emigrácia, exil a tvorba v slobodných demokraciách. Boj s politickým režimom, prenasledovanie, opustenie svojej rodnej krajiny, strata zázemia, adaptovanie sa na nové životné podmienky a ďalšie problémy spojené s exilom spôsobujú mnoho tráum a stavajú emigrantov pred ťažké životné, profesijné a umelecké rozhodnutia. Žiaľ, ako v minulosti, tak aj dnes musia umelci čeliť týmto problémom.

Na druhej strane, emigrácia a exil už nemusia znamenať len vynútenú reakciu na nepriaznivú vojnovú, ekonomickú či politickú situáciu v danej krajine. V časoch globalizácie a multikulturalizmu a v kontexte divadla a umenia naberá slovo exil celkom nové významy. Možnosť dobrovoľného exilu, či už vnútorného, alebo vonkajšieho, môže pre umelcov znamenať príležitosť objavovať, prepájať, negovať či transformovať umelecké tradície domovskej krajiny s krajinou exilu. Dobrovoľný exil a globálna migrácia sa dajú chápať ako jeden z fenoménov, ktoré ovplyvňujú súčasnú podobu divadla.

Medzinárodná konferencia si kladie za cieľ otvoriť diskusiu a mapovať ako historický, tak aj súčasný kontext divadla a dramatickej tvorby v exile a rovnako prehĺbiť a definovať súčasný stav divadla v globalizovanom svete.

Účastníci konferencie a ich príspevky:

◾  prof. Patrice Pavis (Francúzsko)

Exil umelcov, exil hier a ich inscenovanie

◾  Tasos Angelopoulos, PhD. (Grécko)

Aktivity gréckych politických utečencov vo východnej Európe (1949 – 1956): od krajín bývalej Juhoslávie po Taškent, ZSSR

◾  Mgr. Otto Drexler (Česká republika)

Exil jako heterotypie české avantgardy

◾  prof. Nadežda Lindovská, PhD. (Slovensko)

Rozprávka ako priestor vnútorného exilu

◾  prof. Darko Lukić, PhD. (Chorvátsko/Nemecko)

Pád človeka a vzostup etiky: exilové hry Ivany Sajko

◾  Mischa Twitchin, PhD. (Veľká Británia)

Medzipriestor

◾  PhDr. Dáša Čiripová, PhD. (Slovensko)

Sloboda – intimita prekračujúca hranice sveta

◾  prof. Stephen Elliot Wilmer (Írsko)

Migračné naratívy ako pedagogická úloha divadla

◾  Lasha Chkhartishvili, PhD. (Gruzínsko)

Vojna a epocha v mestách...

◾  Mgr. Iryna Serebriakova (Ukrajina)

Pamäť ako pilier identity v exile vs. pamäť ako zdroj traumy v dokumentárnom divadle

◾  Sasho Ognenovski, PhD. (Severné Macedónsko)

V kreatívnom obkľúčení: ukrajinská exilová dramaturgia

◾  Richard Pettifer (Nemecko/Austrália)

Komunita a jej problémy: estetické obmedzenia divadla v prípadoch vysídlenia

◾  Mgr. Volha Kulikouskaya (Bielorusko)

Národné divadlo v exile. Tvorivý protikrízový manažment (praktické otázky)

◾  Sarit Cofman-Simhon, PhD. (Izrael)

Všetci naši migranti: miesto a vysídlenie v izraelskom divadle

V anglickom jazyku./Tlmočené do slovenčiny.


20. máj 2023
sobota - 10:00
festival

FOCUS UKRAJINA / OLENA LYSENKO: MAČKA AKO SUVENÍR PRE BRATISLAVU

Nová dráma/New Drama 2023


Olena Lysenko: Mačka ako suvenír pre Bratislavu

Performancia v exile je umeleckou reakciou na surreálnu a nepredstaviteľnú vojenskú agresiu, ktorá sa odohráva v srdci Európy dnes, v dvadsiatom prvom storočí. Je to reakcia na celkom nové vnímanie života, ktoré pociťuje a prežíva od začiatku vojny jej autorka, Olena Lysenko. Je to pocta mestu, ktoré sa stalo útočiskom a domovom nielen pre ňu, ale aj pre tisícky ukrajinských občanov, ktorí utiekli z vlastnej krajiny pred ruskou agresiou. 

Námet, autorka, performerka: Olena Lysenko

Performerka a bábkoherečka: Kristína Povodová, Tara Ružbašánová

Bábky, rekvizity, kostýmy: Laura Černáková

Bábky a konzultácia : Zoja Zupková

Réžia, producent: Oleg Liptsin  

Vznik inscenácie z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.

V slovenskom a ukrajinskom jazyku.


20. máj 2023
sobota - 12:30
festival

DIVADLO TU A TERAZ: OSOBNÉ AJ POLITICKÉ

Nová dráma/New Drama 2023


Diskusia s dramaturgickou radou o súťažných inscenáciách.

V slovenskom jazyku./Tlmočené do angličtiny.