Február

 
 
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
 
 
 

najbližšie podujatie:

Mliečne zuby: KRÁTKOVLASOSŤ

Keď sme šli z divadla, povedal mi:
Prišla si o rozum, o vlasy a o manžela. /
V živote ma strihali len traja muži, ktorým som to dovolila.
Strihanie je pre mňa vnútorný akt. /
Pre mňa sú moje vlasy oblečenie.
Ja si proste musím zaobstarať parochňu, lebo mám občas chuť na dlhé vlasy.

---
Krátke vlasy u žien (v európskom kontexte) často súviseli s trestom či ponížením. Neskôr mohlo byť ostrihanie sa vzdorom voči patriarchátu a odmietnutím diktátu, mohlo byť súčasťou kvír kultúry a bezpečným priestorom pre okoloidúce osoby, mohlo byť novou, odvážnou krásou, mohlo symbolicky označiť moment premeny (odstrihnutie starého a vytvorenie priestoru pre nové). Napriek dlhej histórii a postupnej transformácii významu však krátke vlasy ešte stále dokážu vzbudiť silné reakcie okolia a naďalej sú fantómovým vlastníctvom rodín či partnerov.

Pokiaľ je pomocou úpravy vlasov možné antropologicky skúmať dejiny ľudstva, vyjadrenia sa aj útlaku, potom je pomocou nich určite možné uvidieť aj históriu nás, jednotlivkýň a jednotlivcov, vystavovaných neustálemu dialógu so spoločnosťou a jej utopickými (a často uniformnými) ideálmi.
---
Hoci celý inscenačný tím spojila téma krátkovlasosti, ukázalo sa, aké odlišné príbehy naše vlasy hovoria a čo pre koho znamenajú. Sú oblečením, sú gestom, sú revolúciou, sú mágiou, sú stopou našich identít naprieč časom.

Z výpovedí jednotlivých performeriek vzniká kolektívne svedectvo prepletené snovými výjavmi. Obecenstvo sa tak ocitá na surreálnej tanečnej performancii s ceremoniálnymi i dokumentárnymi znakmi, ktorá pozýva každú a každého z nás k vyrozprávaniu vlastného príbehu cez optiku vlasov.

„So symbolmi je možné manipulovať, aby niečo vyjadrili alebo zastreli, ale význam vlasov, najmä ako symbolu identity, sa dá len ťažko preceňovať.“
(Anthony Synnott, sociológ)
---

INSCENAČNÝ TÍM:

Účinkujú: Melánia Ondrejčíková, Julia Pabst, Tereza Pavlíková
Réžia: Anna Ďurišíková
Dramaturgia: Sami Furmánek
Scéna a kostýmy: Erika Hajzoková, Katarína Šišková
Svetelný dizajn: Anna Ďurišíková
Hudba: Tereza Pavlíková, Juraj Bolf
Technická podpora: Daniel Rychlo
Foto: Sabína Školková

---
Vstupenky: 7€ / 5€ (zľavnený)
Vstupenky preklikom TU. 

Projekt vznikol v rámci platformy Mliečne zuby a bol podporený Nadáciou Tatra banky.

filtrovať podľa kategórií

16. február 2024
piatok - 19:00
ON-LINE

Bye Bye Barcelona

Mária Karoľová

V rámci on-line programu Štúdia 12, ktorý prebieha počas februárovej a marcovej rekonštrukcie divadla, vám ponúkame záznamy predstavení, diskusií alebo inscenovaných čítaní z archívu Štúdia 12. 

------

Pozrite si záznam predstavenia Bye bye Barcelona od Márie Karoľovej preklikom na odkaz TU. 

Záznam predstavenia bude dostupný na 24 hodín od 16. februára o 19:00 hodine.

------

Medzinárodná slovensko-španielska inscenácia približuje tému ženskej emigrácie do krajiny západnej Európy po otvorení hraníc. Zachytáva Nežnú revolúciu v roku 1989 a následných 30 rokov budovania demokracie na Slovensku. Je generačnou výpoveďou ľudí, ktorí sa narodili v socializme a vyrastali v kapitalizme.


Réžia: Montserrat Bonet
Dramaturgia: Lenka Čepková
Scénografia, kostýmy: Dáša Krištofovičová
Choreografia: Eva Priečková, Lukáš Bobalík
Hudba: Ivana Mer
Produkcia: Iveta Konýčková
Producent: Robert Pakan
Vizuál: Marta Prokopová

Účinkuje: Mária Karoľová

Projekt vznikol v spolupráci Divadla NoMantinels a Štúdia 12.
Z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.


23. február 2024
piatok - 19:00
divadlo

Mačka ako suvenír pre Bratislavu

ON-LINE

V rámci on-line programu Štúdia 12, ktorý prebieha počas februárovej a marcovej rekonštrukcie divadla, vám ponúkame záznamy predstavení, diskusií alebo inscenovaných čítaní z archívu Štúdia 12.
------
Máte jedinečnú možnosť vzhliadnuť predstavenie (work in progress), Mačka ako suvenír pre Bratislavu v réžií Olega Liptsina.
------
Záznamy sú dostupné bezplatne v deň konania akcie (23. februára od 19 hod.) počas 24 hodín.

-----

Mačka ako suvenír pre Bratislavu

Performancia v exile Mačka ako suvenír pre Bratislavu je mojou umeleckou reakciou na surreálnu a nepredstaviteľnú vojenskú agresiu, ktorá sa odohráva v srdci Európy dnes, v dvadsiatom prvom storočí. Je to reakcia na celkom nové vnímanie života, ktoré pociťujem a prežívam od začiatku vojny, pocta mestu, ktoré sa stalo útočiskom a domovom nielen pre mňa, ale aj pre tisícky ukrajinských občanov, ktorí utiekli pred ruskou agresiou na Ukrajine.

Tvorkyňa projektu a performerka: Olena Lysenko, Laura Černáková
Bábky, rekvizity a kostýmový návrh: Laura Černáková
Bábky a konzultantka návrhu: Zoja Zupková
Výkonný producent a režisér: Oleg Liptsin

Z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.


27. február 2024
utorok - 19:00
divadlo

Princípy newspeaku

ON-LINE

 

V rámci on-line programu Štúdia 12, ktorý prebieha počas februárovej a marcovej rekonštrukcie divadla, vám ponúkame záznamy predstavení, diskusií alebo inscenovaných čítaní z archívu Štúdia 12.

Máte jedinečnú možnosť vzhliadnuť predstavenie Princípy newspeaku v réžií Rastislava Balleka, preklikom na odkaz TU.

Predstavenie bude dostupné po dobu 24 hodín, od 27. februára, 19 hod.

-----

Princípy newspeaku

Orwell - Ballek

Orwellov text Princípy newspeaku  (The Principles of Newspeak) je obsiahla poznámka pod čiarou k slávnemu románu 1984. Formou „odbornej" vedeckej prednášky autor opisuje fungovanie oficiálneho jazyka fiktívnej Ocenánie – románovej vízie totalitného štátu budúcnosti. Analýza charakteristických jazykových postupov oficiálnej „novoreči" tu rozkrýva tie najjemnejšie a najmenej nápadné prostriedky, ktorý mi moc odníma jednotlivcovi politické slobody a nakoniec likviduje jeho ľudskú integritu. Formálne balansuje niekde na pomedzí činohry, happeningu, akustickej a výtvarnej inštalácie – v úsilí podať Orwellovu víziu a varovanie v čo najkoncentrovanejšej podobe. Rozhodujúcim médiom je tu  divák sám – v miere vnímania, v miere aktualizácie a spoluúčasti.
Inscenácia získala cenu Počin [Poučn] na festivale Kiosk.

Koncept a réžia R. Ballek
Preklad J. Vojtek z originálu The Principles of Newspeak
Zvukový dizajn M. Kobolka
Scéna T. Ciller
Kostýmy K. Holková
Svetelný dizajn B. Adamčík
Foto R.Tappert
Účinkujú R. Roth, D. Kavaschová, M. Kobolka

Špeciálna vďaka za odbornú konzultáciu patrí S. Krekovičovi a M. Ožvoldovi.
Produkcia Supra Bohema, o.z. v spolupráci so Štúdiom 12
Z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.