Máj

 
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
 
 

najbližšie podujatie:

Mliečne zuby: KRÁTKOVLASOSŤ

Keď sme šli z divadla, povedal mi:
Prišla si o rozum, o vlasy a o manžela. /
V živote ma strihali len traja muži, ktorým som to dovolila.
Strihanie je pre mňa vnútorný akt. /
Pre mňa sú moje vlasy oblečenie.
Ja si proste musím zaobstarať parochňu, lebo mám občas chuť na dlhé vlasy.

---
Krátke vlasy u žien (v európskom kontexte) často súviseli s trestom či ponížením. Neskôr mohlo byť ostrihanie sa vzdorom voči patriarchátu a odmietnutím diktátu, mohlo byť súčasťou kvír kultúry a bezpečným priestorom pre okoloidúce osoby, mohlo byť novou, odvážnou krásou, mohlo symbolicky označiť moment premeny (odstrihnutie starého a vytvorenie priestoru pre nové). Napriek dlhej histórii a postupnej transformácii významu však krátke vlasy ešte stále dokážu vzbudiť silné reakcie okolia a naďalej sú fantómovým vlastníctvom rodín či partnerov.

Pokiaľ je pomocou úpravy vlasov možné antropologicky skúmať dejiny ľudstva, vyjadrenia sa aj útlaku, potom je pomocou nich určite možné uvidieť aj históriu nás, jednotlivkýň a jednotlivcov, vystavovaných neustálemu dialógu so spoločnosťou a jej utopickými (a často uniformnými) ideálmi.
---
Hoci celý inscenačný tím spojila téma krátkovlasosti, ukázalo sa, aké odlišné príbehy naše vlasy hovoria a čo pre koho znamenajú. Sú oblečením, sú gestom, sú revolúciou, sú mágiou, sú stopou našich identít naprieč časom.

Z výpovedí jednotlivých performeriek vzniká kolektívne svedectvo prepletené snovými výjavmi. Obecenstvo sa tak ocitá na surreálnej tanečnej performancii s ceremoniálnymi i dokumentárnymi znakmi, ktorá pozýva každú a každého z nás k vyrozprávaniu vlastného príbehu cez optiku vlasov.

„So symbolmi je možné manipulovať, aby niečo vyjadrili alebo zastreli, ale význam vlasov, najmä ako symbolu identity, sa dá len ťažko preceňovať.“
(Anthony Synnott, sociológ)
---

INSCENAČNÝ TÍM:

Účinkujú: Melánia Ondrejčíková, Julia Pabst, Tereza Pavlíková
Réžia: Anna Ďurišíková
Dramaturgia: Sami Furmánek
Scéna a kostýmy: Erika Hajzoková, Katarína Šišková
Svetelný dizajn: Anna Ďurišíková
Hudba: Tereza Pavlíková, Juraj Bolf
Technická podpora: Daniel Rychlo
Foto: Sabína Školková

---
Vstupenky: 7€ / 5€ (zľavnený)
Vstupenky preklikom TU. 

Projekt vznikol v rámci platformy Mliečne zuby a bol podporený Nadáciou Tatra banky.

filtrovať podľa kategórií

02. máj 2024
štvrtok - 19:00
divadlo – I. repríza

HAMLET: Age of Hope

"Something is rotten in this age of hope"

Inscenácia Hamlet: Age of Hope zobrazuje významnú Shakespearovu postavu inak. Nie je súčasťou príbehu zrady, politickej pomsty, viny a neviny. Hamlet sa stretáva s úplne novým typom renesancie, ktorá je na jednej strane neznáma, no na druhej strane plná nádeje, že hlavný hrdina práve dnes, vo veku technologickej revolúcie, konečne vyrieši svoju shakespearovskú dilemu.
---

Vieš, keď sa nad tým zamyslíš, vieš koľko vecí je treba na to, aby si ma spoznal? 

Vieš, koľko vecí je treba na to, aby som mala tvár, ktorú spoznáš? Aby som mala hlas, ruky, spomienky na detstvo, plány do budúcnosti?

To všetko zo mňa robí to, kým som. To tvorí to, čo som.

---

Text: Matej Trnovec, Adela Dukátová, Juraj Bolf,
réžia: Matej Trnovec,
dramaturgia: Adela Dukátová,
hudba, asistent réžie: Juraj Bolf,
scénografia: Matúš Ďuran,
kostýmy: Dominika Katonová,
produkcia: Simona Megová,
účinkujú: Samuel Teicher, Veronika Mészárosová.
---

VSTUPENKY: 9€/7€ zľavnený

Vstupenky preklikom TU.

Dĺžka predstavenia: 60 min.

V inscenácii sa používajú expresívne výrazy. Predstavenie nie je vhodné pre osoby mladšie ako 15 rokov. 


08. máj 2024
streda - 19:00
súčasný tanec

ARGO A ASTOR /interiér vzťahov/

Jedným dychom

“Každý má v sebe miesto, ktoré čaká na zaplnenie.”

Intímne svedectvá stopových prvkov našich minulých vzťahov v tých súčasných. Tanečná performancia sleduje vzťahy, ktoré sa objavujú a miznú. A predovšetkým, zanechávajú stopy.

“Koho vidíme v tom, kto stojí pri nás dnes?”


Námet a choreografia: Michal Heriban
Réžia: Veronika Malgot
Dramaturgia: Marek Godovič
Hudba: Juraj Čech
Videoprojekcia: Veronika Šmírová
Svetelný dizajn: Martin Hodoň
Fotografie: Ľubo Baran

Interpretácia: Michal Heriban, Anna Kertészová, Jaroslav Ondruš

Partnerom projektu je Platforma pre súčasný tanec.
Vzniklo s podporou Bratislavského samosprávneho kraja.
Z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.

www.jednymdychom.com
www.plast.dance
www.telocvicna.dance

Vstupenky: 7€ - 12€

Vstupenky k dispozícií cez preklik TU. 

---

MICHAL HERIBAN je performer, choreograf a výtvarník pôsobiaci v Bratislave, Mníchove a Prahe. Od roku 2015 úzko spolupracuje s nemeckým choreografom Michom Puruckerom, v Čechách spolupracuje s Lenkou Vagnerovou & Company, Losers Cirque Company, Burki com., hosťuje v Národnom divadle v Prahe a Brne. Na Slovensku spolupracuje s divadlami NUDE a DPM. V roku 2020 získal nomináciu na ceny Thálie v kategórii balet, tanec a pohybové divadlo.

VERONIKA MALGOT je režisérka, performerka. Žije a tvorí v Bratislave. Pôsobila v Divadle elledanse, Štúdiu 12 a Divadle NUDE. Tridsiatka jej inscenácií formálne vystupuje z činohry k tanečným, pohybovým, imerzívnym, site-specific performanciám. Jej inscenácie boli uvedené na festivaloch na Slovensku aj v Čechách. Malgot získala s inscenačnými tímami cenu Dosky 2015 v kategórii Objav roka a ocenenia na festivaloch Nová Dráma 2019 a Nová Dráma 2022.


11. máj 2024
sobota - 19:00
divadlo

SEN O PRALESE

Korene&Kosti

Inšpiráciou pre inscenáciu Sen o pralese je kniha Felixa Saltena Bambi, lesný príbeh napísaná v roku 1923. Salten bol rakúsko-uhorským spisovateľom židovského pôvodu žijúci vo Viedni.

Motív zabíjania a strachu je v príbehu výrazným prvkom, z čoho môžeme usúdiť, že kniha bola silne inšpirovaná zhoršujúcou sa politickou situáciou, silnejúcim antisemitizmom a vojnovým konfliktom.

V roku 1935 bol Bambi, lesný príbeh na zozname literatúry zakázanej nacistami. Tento fakt z dnešnej perspektívy umocňuje politickú alegóriu zobrazenú prostredníctvom útlaku sveta prírody a bezmocných zvierat.  Zabíjame zvieratá v presvedčení, že nemajú právo na vlastný život a necítia utrpenie, pričom zabúdame, že my sami sme súčasťou živočíšnej ríše.

Lov divokej zveri je dnes koníčkom ľudí, ktorí sa legálne dopúšťajú bezprávia. Súhlasíme s tým, hoci hlboko vo vnútri cítime, že zabíjanie (zvierat) nie je morálne a že zabíjaním prekračujeme základné etické princípy. Ak sa dokážeme pozrieť na svet ako na živý, prepojený a vzájomne závislý, ocitneme sa uprostred sveta, o ktorom snívame.

Stačí sa prebudiť z egocentrického sna a prestať sa stotožňovať s iluzórnym pocitom odlúčenia od zvyšku sveta. Len ľudia môžu vytvoriť skutočne spravodlivý a súcitný svet. Len ľudia môžu zastaviť zabíjanie zvierat pre šport. Len ľudia môžu prestať zabíjať jeden druhého vo vojnách. Je to jediný spôsob.

„(…)Od nepamäti nás vraždí, nás všetkých, naše sestry, naše matky, našich bratov! Odkedy sme na svete, nedopraje nám pokoja, zabíja nás, kde sa ukážeme. A potom sa s ním máme zmieriť? Aká hlúposť! ​Zmierenie nie je hlúposť, zmierenie musí prísť (…)” 
F. Salten

Tvorivý tím:

Réžia, preklad, scenár a dramaturgia: Joanna Maria Gierdal,
scéna, bábky, kostýmy a svetelný dizajn: Laura Černáková,
účinkujú: Ondrej  Gajdoš, Mário Houdek, Ivana Lechmanová, Dávid Selecký, Naďa Balacenková.

Fotografie: Rafał Skwarek.

Lístky: 8€/5€ (zľavnený)

Lístky kúpite TU.

V predstavení sa zobrazuje nahota. Predstavenie nie je vhodné pre osoby mladšie ako 15 rokov.

Inscenácia vznikla v roku 2022 na pôde Katedry bábkarskej tvorby, VŠMU v Bratislave.

Predstavenie získalo na nesúťažnom Medzinárodnom festivale vysokých bábkarských škôl Lalkanielaka 2022 v Białymstoku mimoriadne ocenenia – Diplom ZASPu – Zväzu poľských dramatických umelcov a Čestný diplom POLUNIMA Poľského centra UNIMA za nezvyčajné, originálne a dojemné predstavenie.

Projekt podporila Nadácia mesta Bratislavy.


14. máj 2024
utorok - 17:00
Festival Nová dráma/New Drama 2024

Piesne o mŕtvych deťoch / Kindertotenlieder

Piesne o mŕtvych deťoch / Kindertotenlieder sú divadelným projektom analyzujúcim postupnú zmenu dieťaťa vo svojom vývine. Inscenácia skúma, čo znamená stratiť alebo prísť o nevinnosť, čistotu, bezprostrednosť a nezištnosť. Ako v dieťati urýchľujú proces rastu, dozrievania a pocit dokonalosti z neho samého jeho vlastní rodičia. Nie sú ich túžby projektované na dieťa už príliš skoro? 

Dokáže si človek ponechať svoju čistotu? Je takou bytosťou malý chlapec s mentálnym znevýhodnením? Ostane už stále nevinnou detskou dušou? Inscenácia prepája rovnomenné dielo piesňového cyklu Gustava Mahlera Kindertotenlieder (Piesne o mŕtvych deťoch) so skutočným svetom dvoch malých rovesníkov - 8 ročnej Zoje a autistického Felixa. 

Transcendentné Mahlerove piesne nie sú smutnými výjavmi. Sú odchodom detských duší a ich premeny. Neznamenajú smrť. Sú zmenou a stratou toho, čo nás na deťoch fascinuje najviac – ich čistoty.

Päť piesní sa v projekte stáva piatimi obrazmi interakcie rodičov s ich vlastnými deťmi. Tanečnica Renata Ptačin so svojou dcérou Zojou vytvárajú sugestívny model v ktorom skúmajú limity, ktoré prekonáva túžba malej tanečnice, hudobníčky a herečky. Felix, autistický chlapec prichádza aby pokračoval v analýze toho, čo znamená detské šťastie a jeho postupné premeny...

"...napriek ťaživému rozmeru Mahlerovho opusu inscenácia nie je ťaživá. Asociácie, ktoré ponúka, ani emócie, ktoré vzbudzuje, nemajú depresívny charakter. Naopak, presvecuje ju nádej a katarzný rozmer rodinnej súdržnosti..." (Michalea Mojžišová, Hudobný život, 7-8/2023)

Hudba: Gustav Mahler 

Text: Friedrich Rückert

Koncept, réžia: Peter Mazalán

Klavír: Peter Pažický

Hudba: Fero Király

Vizuály: Peter Fröhlich

Choreografia: Renata Ptačin

Svetlo: Jozef Čabo

Kostým: Linda Lukáčová

Účinkujú: Zoja Ptačin, Veronika Kita Mazalánová, Felix Kita, Doriana Holeček

Grafický dizajn: Matej Lacko

Ilustrácia: Michal Bačák

Hudba teaser: Doriana Holeček

Video teaser: Peter Fröhlich

Vstupné: 12 € / 7 € (zľavnené)

Lístky kúpite TU.

Projekt z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia. Predstavenie vzniklo aj s finančnou podporou Nadácie mesta Bratislavy a Ministerstva kultúry SR.


21. máj 2024
utorok - 17:30
divadlo

TRILÓGIA KREHKOSŤ - MÁRNOSŤ - premiéra BLAHO

Divadlo Jedným dychom

Autorské performatívne diela na tému krehkosti, márnosti a blaha dvojice Libuše Čižmárik Bachratej a Veroniky Malgot.

Ukončenie trojročného experimentu v žánroch a formách premiérou o tom, čo nám bráni cítiť blaho v rámci jediného večera.

Krehkosť o 17:30 hod.
Márnosť o 19:00 hod.
Blaho o 20:00 hod.

Je  možné si kúpiť vstupenky aj samostatne, alebo limitovaný počet na všetky tri vo výhodnejšej cene. 
Predaj na GOOUT.SK. 


Tvorivý tím: Veronika Malgot, Libuša Čižmárik Bachratá, Marek Godovič, Laura Štorcelová (Krehkosť, Márnosť), Veronika Šmírová (Krehkosť), Juraj Čech (Márnosť), Dominik Suchý (Márnosť), Peter Dologh (Krehkosť), Martin Geišberg (Krehkosť)

Z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.
>>>>>>>>>
KREHKOSŤ
 ...o najrôznejších životných situáciách, v ktorých strácame pevnú pôdu pod nohami...  (Soňa Jánošová)

Autorská pohybová stereodráma skúmajúca krehkosť.
Dve ženy v slovách a pohyboch ich vnútorného sveta.

>>>>>>>>>
MÁRNOSŤ

" Svoj čas má hľadať (niečo), svoj čas má niečo stratiť. Rána sú čisté, a dni sa naplnia planými rečami. Samota mi svedčí. "  

Site - specific performancia v hraniciach túžob a mori pochybností.

>>>>>>>>>
BLAHO
LIBU: Moja terapeutka hovorí že nikdy nie je neskoro mať šťastné detstvo.
VERO: A to ako myslela? To musela myslieť nejako obrazne.

Dekonštrukcia tvorivých postupov, amputácia scén.
Jedna zakomplexovaná chudera a jedna elitárska pózerka sa ženú za kúskom blaha.
                         ---
VSTUPENKY: 12€/jedno predstavenie
30€/všetky predstavenia

Vstupenky preklikom TU.


23. máj 2024
štvrtok - 19:00
divadlo - repríza

26. máj 2024
nedeľa - 19:00
divadlo - repríza

Šetri slzami

Divadlo Panoptikum

„Musím toho ešte veľa urobiť, aby som si zaslúžila žiť.“

Ekologická úzkosť je definovaná ako strach z ekologickej katastrofy, z vlastnej budúcnosti a z budúcnosti ďalších generácií. Často vyvoláva depresie, stres, poruchy spánku a samovražedné tendencie. Táto úzkosť je násobená nečinnosťou vlády aj verejnosti, ekologickými katastrofami a paradoxne aj environmentálnym vzdelaním. Hoci je termín ekologickej úzkosti ešte neologizmom, psychológovia a psychiatri ho používajú na popísanie svojich pacientov veľmi často.

Šetri slzami je príbehom z detskej izby. Príbehom rozvíjajúcej sa ekologickej úzkosti a hľadania východísk. Príbehom boja Dávida s Goliášom. Laurin príbeh je príbehom mnohých iných – tých, čo už boli, sú a ešte budú. „Laura je mladá. Laura je mladá. Chodí na výšku a žije u rodičov. Laura nie je ničím zaujímavá. Trpí obsedantno–kompulzívnou poruchou, má rada prírodu a verí v Boha, ale tvrdí, že neverí v toho kresťanského, verí len v toho svojho... Laura nemá rada matematiku ale má rada čísla. Laura tvrdí, že chce bojovať.“

                                            ---       
                                

Réžia a text: Martina Havierová

Dramaturgia: Tereza Trusinová

Asistent réžie: Michal Onduš

Kostýmy: Zuzana Čupajová

Scénografia a svetelný dizajn: Stanislava Nerečová
Fotografie: Rebeka Ondová

Účinkujú: Patrícia Balajová, Alžbeta Palanová/Tereza Hanáková

---

VSTUPENKY: 10€/7€ zľavnený 

Vstupenky preklikom TU.

Z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.

Vznik inscenácie podporila Nadácia Tatra banky a Nadácia SPP.


25. máj 2024
sobota - 19:00
divadlo – premiéra

Jedna nestačí (premiéra)

Malé divadlo

Hľadanie šťastia jedného muža, ktorý sa svoj pokojný a stereotypný život rozhodol zo dňa na deň vymeniť za neistú kariéru, potoky alkoholu, ľahké … i tažké ženy. Predstava však býva často na hony vzdialená realite a sny o neviazanom, vášnivom živote sa stávajú nočnou morou každého jeho dňa. "Jedna nestačí" v prípade hlavného protagonistu totiž neplatí len o ženách ale aj o fľaškách s chľastom.

Tragikomédia Jedna nestačí vznikla na podnet hereckého obsadenia inscenácie. Námetom boli súčasné témy toxických vzťahov nielen u partnerov navzájom, ale aj k sebe samému, hľadanie dokonalého partnera, archetyp zlého chlapca, hranice morálky, honba za niečím lepším. Pri honbe za "lepším" životom však hlavná postava stráca hranice. Respektíve už ani nevie, kde sú hranice dobrého a spokojného života. Dobrého a spokojného človeka?

Čo je normálne? Každý máme vlastnú predstavu normálnosti!

----
Do dialogickej, textovej podoby námet spracovala a zrežírovala Zuzana Dovičáková. O hudobnú zložku a choreografiu sa postarala Barbora Repková, ktorá v inscenácii i vystupuje.

Réžia, text: Zuzana Dovičáková
Obsadenie: Barbora Repková, Lukáš Takáč
Hudba, choreografia: Barbora Repková

Vhodné pre osoby staršie ako 18 rokov.

---

Vstupné: 8€/6€ (zľavnené)

Vstupné preklikom na odkaz TU

---

Za podporu ďakujeme Tabačke Kulturfabrik v Košiciach a košickému Výmenníku Štítová.


29. máj 2024
streda - 19:00
pohybové divadlo

Táto izba sa nedá zjesť

Nicol Hochholczerová

Tereza nie je jeho dcéra, mohla by byť, ale nie je, jeho dcéra má kučeravé vlasy a Tereza rovné, spľasnuté okolo tváre. Jeho dcéra má drobný nos a Tereza orlí, k nemu husté obočie a pery, na ktoré by sa hodil rúž, kým jeho dcéra má namiesto úst úzku čiarku ako na prasiatku, takú úzku, že sa do nej nezmestili žiadne mince jeho otcovstva, púšťala ich na zem a zamykala sa v izbe.

Tereza má pery, ktorými ho teraz bozkáva, jazyk mu medzi padá ako zlatá minca, Ivan počuje tú mincu cinknúť, počuje, ako si ju Tereza doma šúcha o stehná a rodičia sa jej pýtajú kde si bola, a počuje aj, ako Tereza hovorí so Silviou v meste, a celý čas sa jej trasú ruky. Aj teraz sa jej trasú, ako mu v nich drží tvár. Trasú sa, aj keď mu hladí chrbát a hovorí neplač, veď nič zlé sa nestalo, takéto veci mu Terezka hovorí, a tiež aha, všade ti vypadávajú vlasy, pozbiera ich a zahodí do koša, opráši si nad ním ruky.

---

Realizačný tím:

Réžia: Patrícia Rotterová,
dramaturgia: Katarína Jungová,
dramatizácia: Patrícia Rotterová,
choreografia: Katarína Jungová,
hudobná skladba: Tomáš Stupavský, Miroslav Lach,
scéna: kolektív,
kostýmy: Aneta Bocková,
svetelný dizajn: Patrícia Rotterová, Katarína Jurdová,
grafický dizajn: Katarína Jurdová,
foto: Bára Podola,
produkcia: Zora Bezáková, Júlia Mattonová, 
účinkujú: 13-ročná Tereza: Margaréta Štofčíková, 15-ročná Tereza: Tereza Ťaptíková, 18-ročná Tereza: Vanesa Hagyungová. 

---

VSTUPENKY: 8€/6€ (zľavnené)

Vstupenky preklikom TU.
---
Dĺžka predstavenia: 45 min. 

Predstavenie nie je vhodné pre osoby mladšie ako 15 rokov. 

Predstavenie uvádzame vďaka spolupráci Štúdia 12 a DF VŠMU.