Súčasťou nášho repertoáru sú rôzne scénické čítania, diskusné cykly a najmä inscenácie. Jednotlivé podujatia sa nemusia konať v aktuálnom mesiaci, no neznamená to, že sme ich z repertoáru stiahli resp. sú po derniére. Ak máte o niektoré z nich záujem, no aktuálne nie sú na programe, sledujte prosím priebežne náš program. Podujatia, ktoré sme z repertoáru stiahli, nájdete v archíve.


PREMIÉRA — 6. október 2014

Návšteva expertov

Egon Bondy

Filozof, básnik a dramatik - nerešpektuje hranice ľudského poznania a konania.
Naopak! Svojou fantáziou, imagináciou, iróniou
a humorom nás vťahuje do povestnej trinástej komnaty krutosti, ktorej dvere nám majú ostať navždy zatvorené.

Vstupné / celý lístok 9,- € / zľavnený lístok (ZŤP, dôchodcovia, študenti) 7,- €

Réžia I. Timková
Dramaturgia D. Púll
Scénografia E. Teren
Produkcia M. Agricolová
Účinkujú R. Roth, D. Fischer, L. Pelč, M. Maťová


PREMIÉRA — 18. december 2013

Natreté strachom

Andrej Kuruc

Inscenácia je inšpirovaná životnými príbehmi žien, ktoré prišli na Slovensko z cudziny. Vznikla v rámci projektu Ženské úteky realizovaného s finančnou podporou Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky a v spolupráci s Bábkovým divadlom na Rázcestí z Banskej Bystrice.

Vstupné / celý lístok 5,- € / zľavnený lístok (ZŤP, dôchodcovia, študenti) 3,- €

Réžia Z. Liptáková
Účinkujú L. Čierniková, Z. Liptáková, L. Petrušová, M. Zemancová


PREMIÉRA — 22. december 2009

M.H.L.

Sláva Daubnerová

Dokumentárna monodráma inšpirovaná životom a dielom režisérky Magdy Husákovej Lokvencovej.

Ocenenia:  
Sláva Daubnerová
- víťaz v kategórií Objav sezóny, anketa Dosky 2010
  Nominácia v kategórií Inscenácia sezóny, anketa Dosky 2010   Výročná cena Literárneho Fondu v oblasti divadla a dramatickej tvorby za réžijné a herecké naštudovanie postavy M. Husákovej Nominácia a 3. miesto v kategórií Divadlo, Kultúrna udalosť roka 2010 vyhlasovaná denníkom SME

Vstupné: 5€
Z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.

Scenár a réžia S. Daubnerová
Organizuje P.A.T.
Podpora Divadelný ústav, MK SR, Slovenský filmový ústav



PREMIÉRA — 26. október 2012

5CHALANOV.SK

Simona Semenič

Provokatívna a miestami kontroverzná hra odhaľuje cez nacvičené hry chlapcov, každodennú krutosť ukrytú za dverami našich domácností. Inscenácia na festivale Nová dráma/New Drama 2013 získala Cenu bratislavského diváka.

Vstupné
celý lístok 6,- €
zľavnený lístok (ZŤP, dôchodcovia, študenti) 3,- €

Réžia A. Totiková
Účinkujú I. Kubáčková, B. Zamišková, E. Kolek Spaskov, D. Matušová, S. Palenčárová

5chalanov na facebooku


PREMIÉRA — 26. október 2014

Chlap(c)i

Silvia Vollmanová

Koná sa v Kultúrnom centre Dunaj, Nedbalova 3, Bratislava Neustále na hranici medzi chlapcami a chlapmi, často krát bezradní, kam sa zaradiť. Príbeh nerozlučných kamarátov inšpirovaný skutočnými udalosťami. Dvojica sa dostáva do krízovej situácie, ktorá je navonok len ďalšou vtipnou historkou v ich živote.

Vstupné
celý lístok 4,- / zľavnený 2,- 

Scenár, réžia S. Vollmanová
Účinkujú B. Mosný a T. Grega


PREMIÉRA — 11. jún 2014

Jubileum

George Tabori – Divadlo Zrakáč

Trpká komédia pre všetkých, čo považujú život za mimoriadny druh zábavy. Je to brilantne napísaná hra, v ktorej ožívajú hrôzy holokaustu, konfrontované so súčasnou realitou v tragikomickej forme. Žiaľ, hra je i dnes aktuálna. Autor totiž napísal čiernu grotesku o živých a mŕtvych, o zločincoch a ich obetiach, o živote v táboroch smrti, ale i o nádeji, že sa prežité hrôzy už nebudú viac opakovať. Je aktuálnym apelom na diváka a spoločnosť, lebo aj dnes vidíme, že atmosféra neznášanlivosti a “hajlovania” na uliciach ešte zďaleka nepatrí len do kníh dejepisu.
VSTUP 6,- eur

Réžia, scéna, výber hudby K. Chlepková
Účinkujú A. Svetko, S. Milošovičová, L. Medveď Patáková, M. Hlina, P. Zbranek, S. Sokol, P. Gombárik, Ľ. Korenčík, E. Baraniková, P. Janotka


PREMIÉRA — 14. december 2013

SMER FLORIDA

Divadlo Tiché iskry

Joe a Jerry sú dvaja muzikanti, ktorí sa na úteku pred bandou gangstrov nútene ukryjú v dievčenskom orchestri Sladká Sue. V ženskom prestrojení – ako Jozefína a Dafné – odchádzajú na turné z Chicaga na Floridu. Začína sa séria neuveriteľných zápletiek, zámen, omylov a vtipných situácií.

vstupné: 7 EUR

Réžia P. Vrťo, J. Rigo
Dramaturgia kolektív DTI
Hudba M. Balla
Výtvarné návrhy scén Ľ. Zalibera
Účinkujú J. Rigo, P. Vrťo, N. Slezáková, T. Máňa, D. Gálová, I. Tichá, M. Hefty


PREMIÉRA — 13. február 2015

Etogramy

D. Krištofovičová:

Autorská inscenácia. Spojenie činohry, živej projekcie a autentických audionáhravok v príbehu o hľadaní. 

Keď niekoho nového spoznám, predstavujem si jeho etogram. Ako asi jazdí na bicykli? Ako hádže kameň do vody? Vyhovuje môjmu etogramu?

Vstupné
celý lístok 4,- / zľavnený 2,- 

hrá: Soňa Páleníková, alt. Anna Rakovská
hudba: Martin Lukáč (akordeón) , Štefan Haládik (gitara)
nahrávky: Gabriela Farkašová, Jan Rogos, Antonín Týmal, David Gerneš
svetlá: Boris Adamčík
produkcia: Hana Kopkášová
text, réžia, scénografia: Daša Krištofovičová

reakcie divákov
Dávno som sa v divadle tak úprimne nezasmial ani nedojal. Je mi velmi sympatické, že sa to nehrá na nič viac ako to je, že je to skromné, ľudské a má to humor. Tak to vnímam teda. Budem urcite odporúčať, a dúfam ze to v najbližšej dobe este dáte. Chcel by som zobrat na to aj priateľku. (Matúš B.)

Určite chcem zablahoželať k výbornej inscenácii! Po každej stránke. Výtvarnej, textovej, režijnej aj hereckej! O výpovedi nehovoriac. Fakt super inscenacia! :-) ( Karol M.)

TRAILER


PREMIÉRA — 2. marec 2015

Misky strieborné, nádoby výborné

ZRUŠENÉ

Dokumentárne presvedčivá realita sa strieda s konfrontáciami ilúzií a zaužívaných obrazov o národnom hnutí a jeho predstaviteľoch. V inscenácii ožívajú postavy štyroch známych žien – Adely Ostrolúckej, Aničky Jurkovičovej, Maríny Pišlovej a Antónie Sekovičovej, ktorým sekunduje jediný muž Ján Kalinčiak. Počas života sa nikdy nestretli, ale na javisku dostávajú príležitosť hovoriť o svojich túžbach, pocitoch a životných cieľoch.
Réžia Aleny Lelkovej bola nominovaná na ocenenie Dosky 2015 v kategórii Objav roka. 

Vstupné / celý lístok 9,- € / zľavnený lístok (ZŤP, dôchodcovia, študenti) 7,- €

Organizujeme aj predstavenia pre školy spojené s prednáškou o Úlohe Ľ. Štúra pri formovaní slovenského ochotníckeho divadla. 

Réžia Alena Lelková
Dramaturgia Adriana Totiková
Hrajú Rebeka Poláková, Zuzana Konečná, Danica Matušová, Zuzana Porubjaková/Kristína Tothová a Ľubo Bukový
Scéna Juraj Poliak
Kostýmy Dorota Cigánková
Hudba Sisa Michalidesová
Video Martina Sľúková

Reakcie divákov
Bola som, videla som, zvíťazili! Každý kto máte radi dobré inšpiratívne, ostrovtipné divadlo, pozrite si to.

Videl som, vydarené.

Ďakujeme za všetko, čo ste nám v tomto roku sprostredkovali ...výstavu, besedu, predstavenie...
Želám celému kolektívu veľa tvorivých síl do ďalšej práce. Som rada, že 60 žiakov meralo cestu z Humenného do Bratislavy a nikto neoľutoval.


PREMIÉRA — 28. marec 2015

Pripojení

Divadlo NOMANTINELS

Virtuálna nenávisť bolí reálnych ľudí. Ako máme usporiadané naše skutočné životy na neskutočných miestach internetu? Ako vnímame zaľúbenosť, priateľstvá, ale aj prenasledovanie a reálne útoky ľudí, ktorí nás nenávidia? Realizované s finančnou podporou Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí SR v rámci dotačného programu Podpora a ochrana ľudských práv a slobôd. Za obsah tohto dokumentu je výlučne zodpovedné NOMANTINELS.
Predstavenie vhodné  18+
Cena lístka
Plný 6
Zľavnený (ZŤP, dôchodcovia, študenti) 3
 €

autor textu R. Pakan
réžia T. Procházka
účinkujú L. Petrušová, J. Štupák, D. Uzsák


PREMIÉRA — 28. máj 2015

Matilda

Petrušová, Pavelková, Tilajčík

Autentické autorské predstavenie. Aktuálne meranie hodnoty a úrovne života. Akoby tu hľadania samého seba nebolo už dosť. Čakajú pečené holuby v nebi na svoj pád? Pravda je len jedna, aj tú dnes polievajú trikrát denne čokoládou.

Vstupné / celý lístok 4,- € / zľavnený lístok (ZŤP, dôchodcovia, študenti) 2,- €



réžia, účinkujú L. Petrušová , P. Tilajčík, V. Pavelková
dramaturgia M. Hodoň
kostýmy a scénografická rada G. Paschová

reakcie divákov

Boli sme absolútne unesení a prídeme minimálne ešte raz, na tom sme sa hneď zhodli, bolo to úplne perfektné predstavenie a mňa silno chytilo pri srdci. Len tak ďalej! Bravo. ( Zuzana S. )

Už dlho som sa tak nepobavil ako na Matilde, naozaj krásne, odvážne, šokujúce no i trpké a silné zároveň. (Jakub M.)


PREMIÉRA — 27. november 2015

Zo špajzy... na intrák

Jakub Mudrák a Ján Balaj

Autorská inscenácia na polceste medzi domovom a internátom. Dva rozdielne životy, ktoré naoko spája iba spoločenský status, škola či izba, ktorú zdieľajú. Majú však spoločné – nazvime to – osudy.

„Je v špajze. Už päť minút. Napokon mi s úsmevom podá lekvár. Hľadám preň prázdne miesto v ruksaku. Je tam. Beriem ho na plecia. Zadrží dych. Pobozká ma na líce. Lúčime sa. Odchádzam na internát. Aj ty máš niekedy pocit, že váš domov je prekliaty?“

Vstupné
celý lístok 4,- eurá
zľavnený (študenstký, seniorský, ZŤP) 2,- eurá 

Koncept, réžia, hrajú J. Mudrák a J. Balaj


PREMIÉRA — 12. december 2015

Respektíve

Divadlo Tiché iskry

Autorská, divadelná a pohybová inscenácia. „Nikoho takého som nestretol! Na všetko som bol v živote sám! Respektíve, raz som niekoho stretol... Snáď? Bol to niekto... taký zvláštny, priam záhadný…“


Vstupné 
celý lístok 7,- eur
zľavnený ( študentský, seniorský, ZŤP) 5,- eur






Réžia a scenár Valéria Daňhová
Dramaturgia Peter Vrťo a kolektív DTi
Námet Tomáš Kasprzyk
Hrajú Zuzana Knapová Daubnerová, Jozef Rigo, Michal Hefty, Tomáš Máňa a Peter Vrťo
Hudba Peter Vaňouček
Výroba kulís a kostýmov Jozef Černek a kolektív DTi
Zvuk a svetlá Peter Černek
Grafik Denisa Pajkošová a Milan Bielik


PREMIÉRA — 28. december 2015

Sally

Divadlo NOMANTINELS

Čo sa stane, ak ostanete uväznený ako vedľajšia postava v zbytočných kapitolách knihy? Súčasť príbehov iných ľudí. Občas však príde čas stať sa hlavnou postavou, aby sme dopovedali ten svoj.

Predstavenie vhodné  18+
Vstupné / celý lístok 6,- € / zľavnený lístok (ZŤP, dôchodcovia, študenti) 3,- €



Réžia Martin Hodoň
Námet Róbert Pakan
Scenár Martin Hodoň, Róbert Pakan, Lýdia Petrušová, Veronika Pavelková, Peter Tilajčík
Hudba Jozef Vlk
Scéna a kostýmy Laura Madjiah Štorcelová
Svetelný dizajn Boris Adamčík
Grafika Alexandra Srnková
Účinkujú Lýdia Petrušová, Peter Tilajčík, Veronika Pavelková


PREMIÉRA — 31. marec 2016

Ďakujem ti pekne, veľký mozog (V živote som nikam nechcela ísť menej ako na Galapágy)

Daša Krištofovičová

Autorská inscenácia voľne inšpirovaná románom Kurta Vonneguta. Činoherno-bábkarská monodráma o životných osudoch stredoškolskej učiteľky biológie; na ich pozadí sa dozvedáme o evolúcii nového ľudstva, o existenciu ktorého sa sama zaslúžila. 

„S mojou pomocou sa Adolf von Kleist mal stať, takpovediac, novodobým Adamom. Ja som sa nemohla stať jeho Evou, pretože moje ovulácie sa skončili. Preto som sa musela stať čímsi podobným bohu.“

Vstupné
celý lístok 4,- eurá
zľavnený (študenstký, seniorský, ZŤP) 2,- eurá 

Dramaturgia a réžia D. Krištofovičová a J. Tomandl
Text, scénografia D. Krištofovičová
Výroba objektov S. Gurnik
Účinkuje Z. Haverdová

Vzniku projektu pomohla Mestská knižnica v Bratislave. Ďakujeme.


PREMIÉRA — 26. február 2018

J/E/AN

Ján Balaj

Autorská inscenácia inšpirovaná životom a dielom francúzskeho dramatika Jeana-Luca Lagarcea a rodinnými väzbami, ktoré vedia ochladnúť, ale nikdy sa nepretrhnú.

“Vrátiť sa po toľkých rokoch, nájsť tých, ktorí boli súčasťou tvojho života, ktorí boli tvojím životom, s nádejou, že budete v rozhovore pokračovať
​ tam, ​
kde si ho zanechal…”

VSTUPNÉ:
celý lístok 5€ / zľavnený lístok 3€ 


Koncept, réžia, performer: Ján Balaj
Režijná spolupráca, hudba: Jakub Mudrák
Svetelný dizajn: Martin Hodoň


PREMIÉRA — 28. február 2018

Recitál Michala Paľka

Michal Paľko spája vlastné kompozície s otvoreným systémom voľnej improvizácie. Koncert ozvláštni, okrem hry na cimbal, využitím multikanálovej elektroniky, sady bicích a použitím starých nástrojov. Koncert bude práve výnimočný tým, že Paľko predelí vlastné skladby s repertoárom z 18. storočia. Skĺbi skúsenosti hráča so Solamente naturali a interpreta súčasnej hudby.

Vstupné: dobrovoľné

Spoluorganizuje: Hurhaj, o.z.


PREMIÉRA — 29. jún 2016

Vzťahovačky

Divadlo Zrakáč

Sedem postáv hľadá vášeň. Poslepiačky. Veď aj ona je slepá. Občas zakopnú o človeka, občas ich niekto v tme podrazí. Sú skladačkami, ktoré sa nedajú poskladať, sú potrubím cez ktoré nemá čo pretekať?  
Sublimácia lásky na jedovatý plyn slov, sterilizovaná vášeň, všetko to, čo nepovedali v správnom čase a na správnom mieste, všetci, ktorých sa túžili dotknúť, milovať sa, všetko to, čo neurobili, lebo sa to nepatrí, tvorí mozaiku ich príbehu. Niektorí prídu o vlastnú tvár, niektorí o ilúzie, iní podľahnú zvodom čistiacich prostriedkov. A na koniec sa všetci stretnú na pohovke.

Vstupné 7,- eur 

Text Katarína Jánošová a kolektív Divadla Zrakáč
Réžia Katarína Jánošová a Michal Jánoš
Účinkujú Peter Zbranek, Andrej Svetko, Peter Gombárik, Lucia Medveď Patáková, Silvia Milošovičová, Zuzana Hrebičíková, Maťo Bednár


PREMIÉRA — 5. február 2017

Do dna

Michaela Hulvejová, Barbora Janáková, Lívia Balážová

Tanečná inscenácia „Do dna“ sa zameriava na motívy smútku a strachu, teda na témy, ktoré sú v súčasnej dobe v spoločnosti na jednej strane vytesňované, na strane druhej sa s nimi vedie politická i mediálna vojna. Premiéra sa uskutočnila v decembri 2017 v rámci projektu Divadla Pôtoň – Centrum umenia a kreativity.

Vstupné / celý lístok 5,- €
zľavnený lístok (ZŤP, dôchodcovia, študenti) 3,- €


idea , choreografia a tanec: Michaela Hulvejová, Barbora Janáková, Lívia M.M. Balážová
svetelný dizajn: Ints Plavnieks


PREMIÉRA — 23. apríl 2018

NOVÉ TVÁRE SÚČASNÉHO TANCA (SK/CZ)

Večer patriaci najmladšej generácii tanečníkov a choreografov zo Slovenska a Česka, o ktorých podľa Nu Dance Festu ešte budeme počuť.Choreografická súťaž Cena Jarmily Jeřábkové prebieha v Prahe od roku 1999 a od roku 2007 je súčasťou Festivalu Novej Európy. Súťaž je otvorená mladým tvorcom do 35 rokov z krajín, ktoré na prelome storočia vstúpili do Európskej únie alebo sa o ich vstupe rokuje. Podstatným rysom súťaže je prezentácia choreografického diela na hudbu súčasného českého hudobného skladateľa. Popri tom však umelci prezentujú aj svoju „voľnú“ tvorbu. Na Slovensku sa po prvý raz predstavia dve z ocenených autoriek z posledného ročníka, Tina Breiová a Johana Pocková z Prahy.Monika Částková a Helena Ratajová sú predstaviteľky poslednej generácie, ktorá vzišla z jediného konzervatória pre súčasnú tanečnú tvorbu v Česku, Duncan Centre (zal.1992). Všetky choreografky sú silnými nádejami českého tanca a v budúcnosti určite získajú ohlas aj za hranicami Českej republiky.Gala Art Moves je súťaž pre mladých choreografov (a vo väčšine prípadov tiež interpretov), ktorej pilotný ročník sa uskutočnil v Bratislave v decembri 2017. Vladislav Šoltýs, autor myšlienky a riaditeľ súťaže, ju zorganizoval s jasným zámerom – pomôcť zviditeľniť tanečné umenie a podporiť mladých tvorcov. Presne s rovnakým zámerom bude Nu Dance Fest – počnúc týmto ročníkom – každoročne prezentovať tri diela z finálovej desiatky súťaže Gala Art Moves podľa výberu dramaturgov NDF. Prezentácia na festivale sa tak stane jedným z ocenení pre súťažiacich finalistov, bude možnosťou skonfrontovať svoj umelecký názor s umelcami, ktorí sú na scéne dlhšie, predstaviť sa inému typu publika. Počas 13. ročníka uvedú svoje krátke sóla Silvia Sviteková, Lukáš Bobalík a Lukáš Zahy. Dúfame, že budú predznamenaním úspešnej kariéry týchto mladých tvorcov.

VSTUPNÉ:
celý lístok 7€ / zľavnený lístok 5€

(Predstavenie sa z technických príčin presúva z A4 – priestor súčasnej kultúry do Štúdia 12.)

PROGRAM:

VRAŽDA – MALÁ KOMIKSOVÁ HISTORIE
Sólo: Jana Pocková (CZ)
Hudba: Aleš Březina: Fucking Weather Suite Buttoners, The Lie, Up and Down

FCB - FÉN CUKOR BAGANDŽE
Sólo: Silvia Sviteková (SK)

AKO NIKDY PREDTÝM
Sólo: Lukáš Zahy (SK)

PRE TEBA
Choreografia a interpretácia: Lukáš Bobalik (SK)
Voiceover: Judita HansmanText: Lukáš Bobalik, Vasko Popa

SHALAKHO
Sólo: Tina Afiyan Breiova (CZ)
Hudba: Franz BdoyanPOKOJ Č.F44,81
Tvorivý tím: Monika Částková, Helena Ratajová (CZ)
Hudba: mix (Jakub Rataj)Svetelný dizajn: Štěpán Hejzlar

Foto: archív Moniky Částkovej a Heleny Ratajovej

Predstavenie je súčasťou 13. ročníka festivalu súčasného tanca a pohybového divadla NU DANCE FEST 2018.

www.nudancefest.sk


PREMIÉRA — 20. máj 2017

Noc múzeí a galérií

15.-19.00- výstava exponátov Múzea Divadelného ústavu
15.00- premietanie inscenácií Divadla ASTORKA Korzo´90
17.00- herecké portréty herečiek Zity Furkovej a Zuzany Kronerovej spolu s besedou


PREMIÉRA — 17. október 2016

Princípy newspeaku

George Orwell

Orwellov text Princípy newspeaku  (The Principles of Newspeak) je obsiahla poznámka pod čiarou k slávnemu románu 1984. Formou „odbornej" vedeckej prednášky autor opisuje fungovanie oficiálneho jazyka fiktívnej Ocenánie – románovej vízie totalitného štátu budúcnosti. Analýza charakteristických jazykových postupov oficiálnej „novoreči" tu rozkrýva tie najjemnejšie a najmenej nápadné prostriedky, ktorý mi moc odníma jednotlivcovi politické slobody a nakoniec likviduje jeho ľudskú integritu. Formálne balansuje niekde na pomedzí činohry, happeningu, akustickej a výtvarnej inštalácie – v úsilí podať Orwellovu víziu a varovanie v čo najkoncentrovanejšej podobe. Rozhodujúcim médiom je tu  divák sám – v miere vnímania, v miere aktualizácie a spoluúčasti.

VSTUPNÉ: 10€


Inscenácia získala cenu Počin [Poučn] na festivale Kiosk. 

Koncept a réžia R. Ballek
Preklad J. Vojtek z originálu The Principles of Newspeak
Zvukový dizajn M. Kobolka
Scéna T. Ciller
Kostýmy K. Holková
Svetelný dizajn B. Adamčík
Foto R.Tappert
Účinkujú R. Roth, D. Kavaschová / M. Potokárová, M. Kobolka


Špeciálna vďaka za odbornú konzultáciu patrí S. Krekovičovi a M. Ožvoldovi.

Produkcia Supra Bohema, o.z. v spolupráci so Štúdiom 12

Z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.


PREMIÉRA — 7. november 2016

IDENTIKIT

Kuruc, Hvorecký, Scherhaufer

Rozlišujete medzi rodovou príslušnosťou a pohlavím? Pracovali ste niekedy v Nemecku? Počuli ste o korekčnej terapii? IDENTIKIT nie je návod, ako spoznať vlastnú identitu, je to skôr rada, ako sa nestať bábkou. 
Vstupné voľné.


Po skončení predstavenia výstava WORLD PRIDE.

Réžia A. Totiková
Dramaturgia M. Baláž
Scéna D. Krištofovičová
Kostýmy D. Krištofovičová
Pohybová spolupráca E. Kolek Spaskov
Účinkujú E. Sakálová, E. Kolek Spaskov, D. Gudabová, Š. Martinovič, P. Kadlečík, P. Tilajčík, J. Štupák
Produkcia M. Dittrich

Z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia. Finančne inscenáciu podporili Ministerstvo kultúry SR a Hlavné mesto Bratislava.


PREMIÉRA — 20. november 2016

Superkoniec

kolektív tvorcov

Divadelná dramatizácia komiksu o živote, ktorý vie niekedy poriadne prekvapiť. Príhody, v ktorých nechýba láska, sex, rozvedení rodičia, chobotnice a veľryby.  

Vstupné
celý lístok 4,- eurá
zľavnený (študenstký, seniorský, ZŤP) 2,- eurá 

Réžia L. Petrušová, V. Kocourková
Scenár: L. Petrušová, V. Malgot, V. Kocourková
Animácie V. Kocourková
Scéna L. Madjiah Štorcelová
Kostýmy B. Hanečka
Hudba: M. Zavarský
Svetelný dizajn L. Dřevjaný, B. Adamčík
Produkcia S. Hrušovská - Super film, s.r.o.

Účinkujú L. Petrušová, Z. Haverdová, A. Sisák, D. Uzsák, M. Zavarský

Podujatie bolo finančne podporené z verejných zdrojov Fondu pre umenie.


PREMIÉRA — 1. december 2016

Hlavy 21.

Vrzgula, Galdík



Stretnú sa štyri hlavy a jeden krk. Myslíte, že žijeme po konci sveta? Alebo tesne pred ním? Mozaika receptov, ako žiť. Hlavy 21. sú venované všetkým tým, ktorí kriticky pristupujú k dnešnej spoločnosti a zároveň si v nej hľadajú svoje miesto.

celý lístok: 4,- eur
zľavnený (študentský, seniorský, ZŤP) 3,- eurá


Text, réžia P. Galdík, A. Vrzgula
Scénografia A. Cíger
Kostýmy A. Kutliaková
Hudba Stroon
Zvuk M. Kaščák
Účinkujú M. Halcinová, L. Libjaková, I. Schlosser, P. Šimun, M. Varínsky


PREMIÉRA — 17. december 2016

Večný Tulák

Divadlo Tiché iskry

Inscenácia oslavuje život a kariéru Charlieho Chaplina. Hlavná postava Charlieho predstavuje pozitívnu silu života v chaotickom svete, v ktorom ostáva stále rovnaký a neskazený. Rovnakým životom žije aj jeho predstaviteľ Charlie Chaplin. Z chudobného, večne hladného chlapca sa stáva jeden z najslávnejších filmových tvorcov svojej doby. Jeho filmy plné humoru pôsobili ako liek pre všetkých, ktorí strácali nádej.

vstupné: 7.- eur,  ZŤP, dôchodci, študenti: 5.- eur

Text a réžia Jozef Rigo, Peter Vrťo
Dramaturgia kolektív Divadla Tiché iskry
Scéna kolektív Divadla Tiché iskry
Výroba kulís a kostýmov Ľuboš Zalibera a kolektív Divadla Tiché iskry
Grafika Denisa Pajkovičová, Miňo Bielik
Hudba Peter Vanouček
Zvuk, svetlo Michal Hefty, Peter Černek


PREMIÉRA — 20. december 2016

Nenávidím

Marek Koterski

Či to, čo vidíš dookola seba, ťa ubíja, znervózňuje, uráža a zlostí? Ak áno, nie si sám! Uletene zábavná jazda o našej nie veľmi zábavnej každodennosti...


celý lístok: 8,- eur

Adaptácia, réžia Klaudyna Rozhin
Účinkuje Peter Čižmár


PREMIÉRA — 10. máj 2017

JON FOSSE: MAJSTROVSKÁ LEKCIA

Nórsky dramatik Jon Fosse ponúkne autorský pohľad na tvorbu dramatického textu, od hľadania témy, cez vytváranie postáv až po budovanie deja a štruktúry hry. V nórskom jazyku, simultánne tlmočené do slovenského a anglického jazyka.

vstup: voľný


PREMIÉRA — 10. máj 2017

JON FOSSE: HRY

Prezentácia novej publikácie Divadelného ústavu s účasťou autora Jona Fosseho a Anny Fosse, prekladateľky divadelných hier.

vstup: voľný



vstup


PREMIÉRA — 13. máj 2017

NOVÁ DRÁMA – NOVÉ FORMY?

Diskusia s dramaturgickou radou festivalu o súťažných inscenáciách a témach, ktoré rezonovali na slovenskej divadelnej scéne za uplynulý rok.




PREMIÉRA — 9. február 2017

Javiskové osudy

Karol Mišovic

Prezentácia publikácie Javiskové osudy venujúcej sa hereckým legendám Márii Prechovskej, Eve Kristinovej, Viere Strniskovej, Zdene Gruberovej a Eve Polákovej, ktoré dlhé roky boli výraznými členkami činohry Slovenského národného divadla a mali zásadný význam v budovaní SND. Na prezentácii sa zúčastnia autor Karol Mišovic, herečka Eva Kristinová a lektori publikácie Vladimír Štefko a Andrej Maťašík. Programom bude sprevádzať Lucia Hurajová a publikáciu do života uvedie herečka Táňa Pauhofová.




PREMIÉRA — 18. február 2017

Malé ženy


Tri ženy spája nízky fyzický vzrast, úsilie vyrovnať sa s každodennými prekážkami s tým súvisiacimi, ale zároveň transcendencia boja s výškou na dosiahnutie vysokých životných cieľov. Každá žena sa predstaví vo vlastnom príbehu o prekonávaní týchto prekážok. Inscenácia je spojená s diskusiou s divákmi.


Vstupné
celý lístok 2,- eurá



Réžia Vladislav Šoltýs
Choreografia a tanec Michaela Nezvalová, Denisa Šeďová, Simona Tonková
Hudba Marián Zavarský
Scénografia a kostýmy Michaela Kráľová
Svetelný design Martin Polák


PREMIÉRA — 1. marec 2017

kol. autorov: Veľká potreba

kol. autorov

Cítiš ju. Bolí ťa. Teší ťa. Performatívna instastory o tom, prečo musím konať.

vstupné: 5 EUR
študenti, dôchodcovia, ZŤP: 3 EUR

Autori a účinkujúci: L. Petrušová, Z. Haverdová,
T.Procházka, P. Tilajčík
Koncept: L. Petrušová
Réžijna spolupráca: T. Procházka
Scénografia: D. Krištofovičová
Video: M. Moučka
Produkcia: K. Thalerová



PREMIÉRA — 7. marec 2017

Thebenbound

Bratislavské hudobné zoskupenie uvádza svoj prvý album vydaný vydavateľstvom Real Music House.  Juraj Čorba - klavír  Peter Potúček - basgitara Ľuboš Kukliš - bicie Alan Vizváry, a.h. (husle) Milan Tedla, a.h. (husle)


vstupné: 4 EUR

Juraj Čorba - klavír Peter Potúček - basgitara Ľuboš Kukliš - bicie Alan Vizváry, a.h. (husle) Milan Tedla, a.h. (husle)


PREMIÉRA — 27. marec 2017

Časopis kød má 10 rokov!

Časopisy venované umeleckej kritike vznikajú a zanikajú závratnou rýchlosťou. Ak sa nejaký z nich dožije desaťročnice, je to dôvod na oslavu. Všetkých fanúšikov divadelnej kritiky pozývame na decentný žúr pri príležitosti dovŕšenia prvého decénia mesačníku kød – konkrétne o divadle. Spomienky na minulosť prekryje oslava súčasnosti a ku sklonku večera možno príde aj na budúce vízie. Atmosféru navodí špeciálny hudobný hosť a udržiavať ju bude šarm súčasnej redakcie časopisu. Príďte v deň divadla na oslavu narodenín, na ktorú netreba nosiť dary.      




PREMIÉRA — 22. apríl 2017

Stories of Be - coming

Pátranie po prvom pohybe.
   V embryológii majú prvé týždne po počatí mimoriadny význam. V tomto období sa vytvárajú základné princípy stelesnenia. 
   V predstavení  hľadajú autorky prostredníctvom  tanca, hlasu, slova a vedeckých informácií  hľadajú štruktúry a vzťahy, ktoré pretrvávajú počas celého života. 
  Kde sa ľudský život naozaj začína? Pri narodení? S vývinom mozgu? Obvykle hovoríme o ľudskom jedincovi po 8 týždni po oplodnení. Ale čo sa deje predtým? Od bodu „nula“, od počatia? Vieme, že  už prvé bunky reagujú na impulzy vibrácií a rytmov. Tieto ranné organizujúce princípy zostávajú v bunkách ako informácie.  
   Fascinované týmito procesmi si autorky predstavenia,  tanečnice Anna Sedlačková (Slovensko) Helena Nicolao (Švajčiarsko)  a herečka  Alexandra Sommerfeld (Rakúsko) kládli otázky o vplyve tohto ranného vývinu pre  súčasný život. V hľadaní umeleckého vyjadrenia prostredníctvom pohybu a slova skúmali  paralely medzi prvými štruktúrami a vzťahmi súčasným osobným  spoločenským životom.  
Autorky sa spoznali počas štúdia štvorročného programu somatického prístupu Body – Mind Centering.  Okrem spoločného záujmu o skúmanie pohybu a  spoločenské témy  zdieľajú aj dlhoročnú  profesionálnu  kariéru v oblasti tanca a divadla. 
   Spolupracovať na téme začali už v roku 2015 improvizovaným predstavením vo Wintherture vo Švajčiarsku a pokračovali predstavením v procese v lete 2016 Dolnom Rakúsku. To ich povzbudilo v tom, aby pokračovali v skúmaní pólov individuálnych a spoločenských stôp ranného vývinu.


vstupné: celé 7 EUR
študenti/  ZŤP/ dôchodci  5 EUR

Koncept, choreografia, tanec a text:
Anna Sedlačková Slovensko Helena Nicolao Švajčiarsko, Alexandra Sommerfeld Rakúsko
Hudba Günther Rabl, Fancoise Bayle
Scéna a svetlelná réžia: Veronika Tupy
Kostýmy: Dorota Cigánkova
Produkcia: Neskorý zber o.z. a Helena Nicolao


PREMIÉRA — 1. apríl 2017

Lehká zem

Ako rozprávať o smrti, kým ešte stále žijeme? Trio Černický, Janypka, Piktorová uvádza na divadlo myslenie o smrti, ktoré sa neodohráva v logických štruktúrach formulovaných viet, ale v skúsenosti a pamäti ľudského tela. Predstavenie je telesnou reflexiou, rytmickým hľadaním rozdielu medzi bytím a nebytím, ktoré sa otáča okolo centrálnej osi otázky: Komu je ľahká zem, keď v každom tele sa odráža život, ale aj neustále prítomný potenciál smrti? „Ľudský rod ako kolektív môže trvať nekonečne. Smrť je individuálna, a vedomie toho pomáha v pochopení sveta. Popretie smrti je popretím toho, čo je individuálne.“ Alejandro Jodorowsky

Vstupné: 5€ / 3€ zľavnené

Koncept, choreografia, performance: Viktor Černický, Tomáš Janypka, Jazmína Piktorová
Dramaturgia: Tomáš Hubáček
Scénografia: Stanislav Cibulka
Light Design: Jonáš Garaj
Hudba: Panáčik

Inscenáciu podporili Nadácia Tatra Banka, Štúdio12, centrum pre súčasný cirkus CIRQUEON (Praha), Divadlo na Orlí (Brno), Základná umelecká škola Eugena Suchoňa v Pezinku, Mestská knižnica v Bratislave, Divadlo Alfréd ve dvoře (Praha).


PREMIÉRA — 30. apríl 2017

Nové klavírne kvintetá

Premierové uvedenia skladieb v obsadení klavírneho kvinteta od Jakuba Rataja, Michala Rataja, Miroslava Tótha, Roberta Kolářa a Alexandera Platznera v podaní klavíristky Magdalény Bajuszovej a Fama Quartet: David Danel - husle, Roman Hranička - husle, Ondřej Martinovský - viola, Balázs Adorján – violončelo. Skladatelia Michal Rataj, Jakub Rataj, Miroslav Tóth, Róber Kolář a Alexander Platzner Interpreti Magdaléna Bajuszová – klavír, Fama Quartet

vstupné: dobrovoľné

David Danel - husle, Roman Hranička - husle, Ondřej Martinovský - viola, Balázs Adorján – violončelo. Skladatelia Michal Rataj, Jakub Rataj, Miroslav Tóth, Róber Kolář a Alexander Platzner Interpreti Magdaléna Bajuszová – klavír, Fama Quartet


PREMIÉRA — 12. apríl 2017

Claude Comfortés: Maratón

Celý život sa snažíme dobehnúť do cieľa, dobehnúť prví, najlepšie ako vieme... Je to náš jediný beh a preto chceme byť víťazi. Ale čo je skutočne dôležitejšie? Byť víťaz, či porazený? 


vstupné: dobrovoľné

Preklad: S. Šimková
Réžia a účinkujú: M. Stankovičová, K. Grolichová, K. Mockovčiaková


PREMIÉRA — 29. máj 2017

Ján Jaborník – milovník slovenského divadla

Vedecké kolokvium pri príležitosti nedožitých 75. narodenín divadelného dramaturga, dokumentaristu, kritika, historika a teatrológa, vysokoškolského pedagóga Jána Jaborníka.




PREMIÉRA — 13. jún 2017

Hudba: štruktúra a emócia

Erica Bisesi

Je veľa spôsobov, ako skúmať hudbu, a jednotlivé smery hudobnej vedy si žiarlivo strážia svoje hranice a svoju „pravdu“. Klaviristka a muzikologička Erica Bisesi s ojedinelou odvahou búra hranice medzi tradičným hudobno-historickým bádaním na jednej strane, a najnovšími trendmi v hudobnej psychológii a psychoakustike na strane druhej.




PREMIÉRA — 20. jún 2017

Divadelné letopisy mesta Cassa, Caschau, Kassa, Košice

Prezentácia knihy  teatrológa, spisovateľa a novinára Tibora Ferka o divadelnom živote v Košiciach období 1557-1945. Vydavateľ: EQUILIBRIA


vstup: voľný


PREMIÉRA — 29. jún 2017

Dramaticky mladí

Prezentácia textov z dielne kreatívneho písania Štúdia 12 pod vedením režisérky Adriany Totikovej.


vstup: voľný


PREMIÉRA — 22. jún 2017

Príbehy našich susedov

Prezentácia  prác  žiakov Základnej školy Karloveská v Bratislave, ktorí spracovali príbehy pamätníka, Otta Šimka a pamätníčky, Lydky Piovarcsiovej, ktorých životný príbeh ovplyvnilo obdobie 2. svetovej vojny na Slovensku. Počas slávnostnej prezentácie vystúpi okrem hlavných protagonistov, žiakov, aj speváčka Zuzana Mikulcová.
Organizuje: Post Bellum SK

vstup: voľný
rezervácia: stefan.jurca@postbellum.sk




PREMIÉRA — 6. október 2017

Body as an Instrument

Intenzívny 6-dňový workshop vedený skúsenými umelcami a pedagógmi Juliannou Bloodgood (USA), Rafałom Habelom (PL) z divadla Pieseň Kozla (Song of the Goat Theatre) a Milanom Kozánkom (SK) z Tanečnej spoločnosti Artyci.  Workshop je určený pre hercov, tanečníkov, performerov a študentov umeleckých škôl.



Telo je východiskom a vstupnou bránou k umeleckých zručnostiam a tvorivým zdrojom každého umelca, rovnako herca, tanečníka ako aj hudobníka alebo výtvarníka. Telo teda bude prvotným predmetom skúmania pre oblasť pohybu, hlasu a dychu. Cez objavovanie základného oporného systému ľudského tela, čiže kostrovej štruktúry, a intenzívnym skúmaním pôvodu zvukov a fenoménu hlasu, budeme počas workshopu rozvíjať fyzické a hlasové improvizácie. Dôsledným prepojením tela s hlasom a cez fyzické prežívanie zvuku môžeme vnímať novú fyzikalitu. Cez plynutie pohybu a dychu príde k rozozvučeniu kostí a tkanív, čím vytvoríme podmienky pre vnútorné pochopenie a prepojenie pohybu a zvuku. Táto práca nám tak ukáže nové možností piesne, textu a pohybových a hlasových vyjadrení.


Prihlášky a bližšie informácie na milan@c-lap.art


Pod umeleckou supervíziou režiséra a hudobného skladateľa Andreja Kalinku (SK) z umeleckého zoskupenia Med a prach.


PREMIÉRA — 7. október 2017

Body as an Instrument

Intenzívny 6-dňový workshop vedený skúsenými umelcami a pedagógmi Juliannou Bloodgood (USA), Rafałom Habelom (PL) z divadla Pieseň Kozla (Song of the Goat Theatre) a Milanom Kozánkom (SK) z Tanečnej spoločnosti Artyci. Workshop je určený pre hercov, tanečníkov, performerov a študentov umeleckých škôl.




PREMIÉRA — 8. október 2017

Body as an Instrument

Intenzívny 6-dňový workshop vedený skúsenými umelcami a pedagógmi Juliannou Bloodgood (USA), Rafałom Habelom (PL) z divadla Pieseň Kozla (Song of the Goat Theatre) a Milanom Kozánkom (SK) z Tanečnej spoločnosti Artyci. Workshop je určený pre hercov, tanečníkov, performerov a študentov umeleckých škôl.


PREMIÉRA — 30. október 2017

O NÁS / O NICH

Divadlo Nomantinels

  „Značka: Neviem a ani nechcem ľúbiť dievčatá. Mám 16 rokov, pred dvoma rokmi som sa zoznámil s chlapcom, vtedy 11 ročným. Zaľúbil som sa do neho, jeho tvár ma očarúva, túžim po ňom. Poraďte mi, čo mám robiť, aby som sa toho zbavil, lebo sa zbláznim.  Aké rady dali v tlači gejom a lesbám? Čo napísali novinári o návšteve Allena Ginsberga v Československu? Ako opísali prípad pražského transsexuála? Dokumentárny projekt O NÁS / O NICH hľadá odpoveď prostredníctvom inscenovania novinových článkov zo zbierky aktivistu Ján Majerského, ktorý ich zbieral v rokoch 1959 až 1989.

5€ cely / 3€ študentský / 0€ študenti stredných škôl.



Inscenáciu  z verejných zdrojov finančne podporili Ministerstvo kultúry SR a  Fond na podporu umenia.




Réžia a dramaturgia: D, Krištofovičová a J. Tomandl
Scénografia: D. Krištofovičová
Text: dobová tlač, kolektív a D. Krištofovičová
Hudba: A. Kružliaková
Produkcia: K. Thalerová
Odborné konzultácie: A. Kuruc, J. Jablonická Zezulová
pohybová spolupráca: E. Kolek Spaskov
zvuk: V. Slaninka

Hrajú: M. Halcinová, Z. Haverda, M. Mihálek, J. Štupák


PREMIÉRA — 12. október 2017

HRY

Lucius Annaeus Seneca

Prezentácia  zbierky hier stoického filozofa L. A. Senecu, ktoré vychádzajú prvýkrát v slovenčine
v Divadelnom ústave.




Hostia: Martina Borodovčáková a Ľubomír Feldek Moderuje: Lucia Hurajová


PREMIÉRA — 19. október 2017

HRY

Peter Pavlac

Prezentácia výberu divadelných hier slovenského dramatika Petra Pavlaca, ktorý vydal Divadelný ústav.




PREMIÉRA — 13. október 2017

SUVENÍR

kol. autorov

Živá intermediálna inštalácia prepájajúca zvukové, vizuálne a performatívne formy umenia s poéziou a architektúrou. Projekt vznikol v priestore Nástupište 1-12 v Topoľčanoch. Po skončení predstavenia prebehne diskusia. 

vstup: 2 EUR
Projekt Suvenír vznikol s finančnou podporou Fondu na podporu umenia.





Účinkujú:
za architektúru Eva Andrášová
za kresbu Mária Čorejová
za tanec a choreografiu Tomáš Danielis
za umelecký aranžment Zuzana Novotová-Godálová
za literatúru Zuzana Husárová
za hudbu Ľubomír Panák
za multimédiá Jakub Pišek


PREMIÉRA — 16. november 2017

Anestéza

Hana Launerová

Inscenácia o ľuďoch dnešných, stratených, nespokojných. Výpoveď o generácii, ktorá prešľapuje na mieste a keď sa konečne rozhodne urobiť krok, kráča so zatvorenými očami. Hľadá východiská, potkýna sa pritom o svoje nohy a má pocit, že sa ju snaží predbehnúť vlastný tieň. A tak sa rozbehne. Proti múru, proti prirodzenosti, sama proti sebe. 

vstupné: 5,- /3,- EUR


Réžia: H. Launerová
Dramaturgia: M. Drgoňa
Scénografia: M. Truban
Účinkujú: Š. Ferstl, L. Libjaková, T. Pokorný, B. Andrešičová, A.Szabová, I. Schlosser.


PREMIÉRA — 18. november 2017

TANCOVAČKA DO NEKONOČNA

19:00 Zuzana Sehnalová a kol.: FROOT site-specific tanečná inštalácia Koncept a choreografia: Zuzana Sehnalová Účinkujú: Zuzana Sehnalová, Edita Antalová, Michaela Šimonová, Pavol Kovalčík, Stanislav Stanek

20.30 PURE (SOLO)
Koncept, choreografia: M. Kozánek Spolutvorca, performer: R. Piovarči Hudba: A. Jurkovič

22.00 Zuzana Sehnalová a kol. FROOT

23.00 – 00.30 Modulárno-tanečná inštalácia/modular dance installation MIMO
koncept, réžia, choreografia: R. Piovarči interpreti, spolutvorcovia: V. Čimborová, R. Piovarči hudba: J. Pastirčák – PJONI  




PREMIÉRA — 21. november 2017

Zrkadlenie

bees-R

Multimediálna tanečná inscenácia. Simulácia potenciálnych scenárov plynúcich v kaskádach pod mestom. Magické vizuálne momenty rozvibrované v premise aké si požičiaš, také vráť... 

5 EUR celý lístok
2 EUR skupinová zľava
3 EUR zľavnený /študent, senior, ZŤP


Z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.


Choreografia a tanec: J. Tereková
Hudba: J. Champagnon
s použitím skladieb od B. Olatunji
Text a hlas: Z. Husárová
Scénický a svetelný dizajn: J. Ptačin
Kostýmy: G. Paschová
Produkcia: V. Malgot a J. Tereková


PREMIÉRA — 3. december 2017

Autopilot

Soňa Kúdeľová

„Je ťažoba naozaj hrozná a ľahkosť nádherná?“ Hľadanie vnútornej rovnováhy v kolobehu (ne)aktivity. Činnosti i nečinnosti, ťažobe i ľahkosti. V každodennosti. (Autopilot ako tanečná inscenácia reflektuje snahu indivídua o rovnováhu s okolím, ktoré je možno falošným útočiskom. Vo všetkej svojej intimite i absurdnosti sa hýbe.)

Vstupné: 5€ / 3€ zľavnené

Projekt z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.

Koncept, choreografia, tanec: Soňa Kúdeľová
Dramaturgia: Ivo Dobrovodský
Hudba: The Blackwood Incident
Svetelný dizajn: Jozef Čabo
Produkcia: OZ Gegangere


PREMIÉRA — 5. december 2017

Ako sa pozerať na tanec

Slovenské centrum AICT

Tanec ako estetická kategória. Tanec ako javiskové umenie rozvíjajúce naše vnímanie. Tanec, ktorý vykresľuje príbehy. Tanec plný symboliky a podtextov. Tanec ako abstrakcia pohybu v priestore, tvorená neverbálnymi kódmi. Tanec, ktorý zabáva. Tanec ako nástroj spoločenskej kritiky. Fascinujúce presahy tanca do iných umeleckých druhov. Tieto i ďalšie témy nastoľuje prednáška, ktorá je venovaná žánrovým, interpretačným a terminologickým špecifikám tanečného umenia.

Vstup voľný

Prednáška je druhým dielom vzdelávacej série Kriticky o kritike, ktorú organizuje Slovenské centrum AICT. Podujatie z verejných zdrojov ako hlavný partner projektu podporil Fond na podporu umenia. 

Prednáša: tanečná teoretička a kritička, dramaturgička Baletu SND Eva Gajdošová


PREMIÉRA — 10. december 2017

Byť mnou? Byť vami.

Asfd divadlo ašttnnkorazd fildj

Traja muži, každý v zabehnutom stereotype napospas samote čakajú, čo s ich životmi bude. Trvá to až kým sa všetci traja pasívni odžívači svojich životov náhodou nestretnú. Doktor diagnostikuje rakovinu mužovi bez rakoviny. Mladý muž žije priamo oproti nemocnici a vidí do doktorovej ordinácie. Mladý muž vie, že jediná cesta k zmene, je zmena brutálna a okamžitá. Muž bez rakoviny si myslí, že umiera, nič po ňom nezostane a jednoducho zmizne... Mladý muž sa s mužom bez rakoviny dohodne na predaní života – získať byt, prácu, identitu a začať od začiatku – monumentálny presah počítačovej hry do reality a potom... reštart.

Hra sa umiestnila na treťom mieste v súťaži Nová Dráma 2015. V roku 2016 získal tvorivý tím divadla Asfd divadlo ašttnnkorazd fildj možnosť realizovať projekt na rezidencii v divadle Pôtoň.

Dĺžka predstavenia: 75 min.
Vstupné: 5€ / 3€ zľavnené 


Účinkujú: M. Babej, M. Kinik, A.Vais
Kamera: Š. Lovasová
Vizuál: J. Mydla
Hudba M. Buranovský
Réžia: S. Chovanec


PREMIÉRA — 21. marec 2018

21&counting

Feynmen / Tomáš Danielis

Work in progress uvedenie diela súčasného tanca spojené s diskusiou. Svieže a jemne ironické performance, vhľad do metamorfózy vnútorných impulzov stále sa spochybňujúcej ľudskej bytosti. Nie je len pozvánkou k oslave neustále sa meniaceho stavu mysle a tela, ale aj vhľad do impulzov, ktoré menia abstrakciu na tanec. 

vstupné: 5 € / zľavnené 3€

Projekt finančne podporil Fond na podporu umenia.

Choreografia, interpret: Tomáš Danielis


PREMIÉRA — 11. marec 2018

MARS

Samuel Chovanec

Ľudská kolónia na Marse dnes už nie je sci-fi. Kandidáti sa dobrovoľne prihlásili do projektu MarsX a vďaka reality show sa 4 najlepší ocitli na červenej planéte. Prostredie Marsu vytvorené 3D modeláciou, v ktorom herci ovládajú svoje charaktery pomocou kinectu. Divadelná forma ako z inej planéty.

https://www.youtube.com/watch?v=jsDMBVxWLKQ&t=9s


Vstupné: 8€ / 5€ zľavnené

Osoby a obsadenie:
Brian Matej Babej
Jerry Alexander Vais
Nada Viktória Valúchová
Yuri Michal Kinik

v nahrávkach vystupujú:
Ľudmila Čišecká, Katarína Dušenková, Rastislav Dobšovič, Peter Robert Easton, Andrej Hubinský, Monika Kravcová, Tomáš Senko, Ján Žiak

Upozornenie! Predstavenie obsahuje blikajúce svetelné efekty, ktoré môžu byť rizikové pre divákov s epilepsiou alebo inými zdravotnými ťažkosťami.

text a réžia: Samuel Chovanec
dramaturgia: Magdaléna Žiaková
vizuálna komunikácia: Juraj Mydla
kostýmy a dizajn: Nikola Balberčáková
scénografia: Lucia Gamanová
hudba: Erik Pánči



PREMIÉRA — 27. marec 2018

H. Ch. Andersen: Gerda

VŠMU - Katedra bábkarskej tvorby, 4. ročník

„Gerda je u snehovej kráľovnej a myslí si, že je to to najlepšie miesto na svete. Ale to preto, že má čriepok v srdci.“

Inscenácia Gerda vznikla na motívy rozprávky snehová kráľovná od Hansa Christiana Andersena. Čo sa stane s dievčatkom, keď mama odíde do neba? Vydelí sa dvomi a bude pól na pól dievčatka. Koľko je jedno a jedno dievčatko? Dve dievčatká. Alebo nie? Dá sa vydeliť alebo spočítať dievčatko? Asi hej… A keď sa vydelí vie sa vynásobiť? Asi hej… A čo sa stane s mamou, keď Gerda ostane tu? Svetielko. A kde? No predsa tu V dievčatku.

Predstavenie je vhodné pre deti od 10 rokov.
Dĺžka: 45 minút
Vstupné: 4€ / dieťa 3€

Originál titulu: Snehová Kráľovná, Hans Christian Andersen

Úprava textu: Alžbeta Kovaničová, Paula Belická
Réžia: Alžbeta Kovaničová
Dramaturgia: Paula Belická
Scéna a kostýmy: Juliána Dubovská
Produkcia: Petra Frankovská, Frederika Krajčíková

Účinkujú: Lenka Škoricová, Mária Ševčíková


PREMIÉRA — 27. marec 2018

Roald Dahl: Nonsense

VŠMU - Katedra bábkarskej tvorby, 4. ročník

Poviedky Roalda Dahla nesú v sebe sofistikovaný humor, vyplývajúci z absurdných situácií. Atraktivity tiež vidíme v strašidelných motívoch, preto sme sa sústredili aj na ich javiskové prevedenie.

Prostredie, ktoré ovplyvnilo Roadla Dahla prináša do príbehov škandinávsky chlad, vnútornú samotu a naopak typický britský humor a eleganciu. Štyri novely z autorovho pera sme spojili do jedného príbehu odhaľujúceho tajomstvá jednotlivých postáv. Inscenácia bakalárskeho ročníka Katedry bábkarskej tvorby na VŠMU pracuje s odhaľovaním pravej tváre človek a naopak s formou, do ktorej radi umiestňujeme svoju prirodzenosť. Popierame svoju animálnosť vytvorením ilúzie dokonalosti?

Dĺžka predstavenia: 50 minút
Vstupné: 5€ / zľavnené 3€
Vekové obmedzenie: 15+

Dramatizácia a réžia: Elégia Štrbová
Scénografia: Juliána Dubovská
Kostýmy: Ferenc István Simon, Veronika Katics
Produkcia: Tomáš Tužinský, Norbert Ondruš
Hudba: Tomáš Köppl

Účinkujú: Andrej Šandula, Mária Ševčíková, Patrícia Sopkovičová, Martin Frank, Lukáš Jurko, Lenka Škoricová, Juliána Hamranová


PREMIÉRA — 22. apríl 2018

AUTOPILOT

Soňa Kúdeľová

„Automaticky pilotovaný stroj” funguje spontánne – viaže sa k životu takému, aký je. Zastáva rolu vedomia i nevedomia ľudského bytia. Rozhoduje v situáciách, kedy naše bytie nevládze, nechce, nevie.  

Je (?) pohodlnou alternatívou jednania, keď naša fyzická alebo psychická stránka zlyháva a podlieha lenivosti či nerozumnosti. Vychovávame sa ním. Nechávame ho konať, ale modulujeme ho, ak chceme. Alebo ak vieme.

Koncept, choreografia, tanec: Soňa Kúdeľová Dramaturgia: Ivo Dobrovodský
Hudba: The Blackwood Incident
Svetelný dizajn: Jozef Čabo

VSTUPNÉ:
celý lístok 7€ / zľavnený lístok 5€

Trailer: 
https://www.youtube.com/watch?v=umdWfMDMyjE

Predstavenie je súčasťou 13. ročníka festivalu súčasného tanca a pohybového divadla NU DANCE FEST 2018.

www.nudancefest.sk


PREMIÉRA — 20. apríl 2018

EVERYWHEN

Soňa Ferienčíková, Mária Júdová, Alexandra Timpau (SK/CZ)

EVERYWHEN je intermediálna performance o neustálej rotácii dejín. Krúži okolo dvojitej roviny života – osobnej a politickej. Do ostrého kontrastu stavia obraz láskyplného, ​​jemného a dobrotivého osobného života a realitu spoločenského zapojenia jedinca, ktorá môže často byť zlovestná, nenávistná a pomstychtivá. Ako prezentujeme svoje politické postoje svojim najbližším?   

Žena ako milujúca matka, ktorá propaguje vraždenie a otroctvo; milujúci pár zapojený do propagandy zvrátenej ideológie; deti, ktoré akoby v zápale hry hajlujú. Zábery, na ktorých nie je niečo v poriadku. Obrazy bežných rodín, matiek a otcov so svojimi deťmi, malých skupín navzájom si blízkych ľudí tvárou v tvár hroziacemu opakovaniu histórie.   

Naše spomienky sa často vynárajú, upravujú, prikrášľujú alebo dokonca samovoľne mažú. Vynechávaním niektorých udalostí a prepisovaním histórie sa však buduje bariéra v komunikácii medzi nastupujúcou generáciou a staršími ľuďmi. Vzniká tak najlepší základ pre opakovanie určitej časti histórie. Dá sa vôbec zabrániť takémuto opakovaniu, ak máme ideológiu vpísanú do tela takmer ako DNA? Aké ťažké je byť kritickým k vlastnému svetonázoru, zvlášť ak ho vytvárajú naši najbližší?

Tanec, koncept: Soňa Ferienčíková 
Vizuál, koncept: Mária Júdová 
Hudba, koncept: Alexandra Timpau 

VSTUPNÉ:
celý lístok 7€ / zľavnený lístok 5€

Predstavenie z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.


PREMIÉRA — 8. september 2018

Søren Kierkegaard

Inscenácia sprostredkúva život, dielo a myšlienky dánskeho filozofa Sørena Kierkegaarda. Za pomoci použitia jeho originálnych textov, bábok a jemného autorského vkladu do textu sa tvorcovia snažili vytvoriť obraz života muža, ktorý je považovaný za otca existencializmu a svojim dielom priamo ovplvynil mnohých mysliteľov a tvorcov, ako napr. filozofov Camuho, Sartra či Wittgendsteina, dramatikov Becketta, Ionesca, Ibsena a Strindberga, či výtvarníka Muncha alebo psychológa Froma.

vstupné: 5,- /3,- EUR





Réžia – Silviu Debu
Text – Søren Aabye Kierkegaard, Silviu Debu, Mário Drgoňa
Preklad – Milan Žitný
Koncept – Mário Drgoňa, Rebeka Mehlyová, Silviu Debu
Scénografia a báky – Matej Truban
Hrajú – Mário Drgoňa, Matej Truban


PREMIÉRA — 5. apríl 2018

Americký cisár. Masový útek z Haliče

Martin Pollack / Michal Ditte

Reportér Martin Pollack a téma masového úteku z Haliče v divadle.

ŠTÚDIO 12 v spolupráci s Divadlom Potôň pripravujú inscenáciu, ktorej predlohou je reportáž Martina Pollacka Americký cisár. Masový útek z Haliče. 

Ako sa historická reportáž mení na divadelnú hru? Čo si myslí o tejto premene samotný Martin Pollack? A prečo je podľa autora dramatizácie Michala Ditteho potrebné priniesť tému emigrácie na divadelné dosky? 

ŠTÚDIO 12 a Vydavateľstvo Absynt Vás srdečne pozývajú na ochutnávku pripravovanej inscenácie vo forme scénického čítania a otvorenú diskusiu, ktorej sa zúčastnia: 

- autor knihy Martin Pollack
- prekladateľ Michal Hvorecký
- autor dramatizácie Michal Ditte 
- dramaturg Marek Godovič 
- herci Matúš Kvietik, Ľubomír Bukový a Eva Moresová

Súčasťou večera bude aj výstava dobových fotografií zo súkromného archívu Martina Pollacka a ukážky výtvarného spracovania inscenácie.

Martin Pollack vo svojej knihe Americký cisár. Masový útek z Haliče spracúva tému masového vysťahovalectva na prelome 19. a 20. storočia a dokazuje, že utečenecká kríza nie je slovným spojením, ktoré sa týka výhradne dnešných dní. Aj naši predkovia z východu rakúsko-uhorskej monarchie boli na sklonku devätnásteho storočia súčasťou exodu obrovských rozmerov a zároveň boli výhodným obchodným artiklom pre špekulantov, prevádzačov, agentov a podvodníkov každého druhu.Toto obdobie približuje množstvom historických faktov podporených silnými príbehmi konkrétnych ľudí.

VSTUPNÉ:   3€


* Martin Pollack je rakúsky reportér, spisovateľ a prekladateľ. Je autorom historicko-reportážnych kníh, ktoré sa venujú najmä regiónu strednej a východnej Európy a špeciálne územiam "kontaminovaným dejinami". V jeho ďalšej knihe Smrť v bunkri spracoval život svojho biologického otca, príslušníka jednotiek SS Gerharda Basta, ktorý v roku 1944 operoval aj na území Slovenska. Takto sa Martin Pollack vyrovnal so svojimi vlastnými ťaživými dejinami - s nacistickou minulosťou svojich rodinných príslušníkov.

Knihy Martina Pollacka prinieslo na Slovensko vydavateľstvo Absynt v edícii Prekliati reportéri. 
www.absynt.sk


PREMIÉRA — 15. máj 2018

ROLAND SCHIMMELPFENNIG - masterclass

Festival Nová dráma

Roland Schimmelpfennig je slovenským divadelníkom známy predovšetkým ako autor dramatických textov so špecifickou formou, svojskou atmosférou, neprehliadnuteľnou jazykovou štruktúrou. Jeho dramatické texty Arabská nocPredtým / potomŽena z minulostiPush Up 1 – 3SEČ (stredoeurópsky čas)Zlatý drakÍdomeneus nám postupne od ich prvého uvedenia na slovenských javiskách v roku 2004 odhaľovali krok za krokom autorovo dramatické zmýšľanie, vývin námetov, zmeny v jazykových štruktúrach... 
V masterclass sa autor zamyslí na tému formálnej štruktúry i obsahovej náplne svojich diel a priblíži poslucháčom názory na uvádzanie súčasných hier a ich miesto v repertoári (európskych i svetových) divadiel. Po masterclass bude nasledovať diskusia a prezentácia zborníka Schimmelpfennigových hier.
Moderátorka: prof. Jana Wild   

Súčasťou podujatia je aj prezentácia novej publikácie Divadelného ústavu s účasťou dramatika.Roland Schimmelpfennig: Hry Prvý knižný výber divadelných hier uznávaného nemeckého dramatika v slovenskom jazyku obsahuje tri u nás doteraz nepreložené ani neinscenované divadelné hry R. Schimmelpfenniga: Ríša zvierat (Das Reich der Tiere), Čierna voda (Das schwarze Wasser) Zimný slnovrat (Wintersonnenwende). Divadelné hry vychádzajú v preklade renomovaných prekladateliek Jany Wild, Zuzany Vajdičkovej a prekladateľa Adama Bžocha. Úvod napísala Jana Wild.
CV autorov ↓


PREMIÉRA — 3. máj 2018

Americký cisár

Martin Pollack

Koprodukčný divadelný projekt Štúdia 12 a Divadla Pôtoň podľa reportážnej knihy Martina Pollacka - Americký cisár. Masový útek z Haliče. |KAISER VON AMERIKA. Die große Flucht aus Galizien|

Scénická kompozícia vychádzajúca z reportážnej knihy Americký cisár, ktorá spracúva tému hromadného vysťahovalectva na prelome 19. a 20. storočia a dokazuje, že utečenecká kríza nie je slovným spojením, ktoré sa týka výhradne dnešných dní. 

Aj naši predkovia z východu rakúsko-uhorskej monarchie boli na sklonku 19. storočia súčasťou exodu obrovských rozmerov a zároveň boli výhodným obchodným artiklom pre špekulantov, prevádzačov, agentov a podvodníkov každého druhu. Toto obdobie približuje množstvom historických faktov podporených silnými príbehmi a osudmi konkrétnych ľudí.

VSTUPNÉ: 12 € / 10€ zľavnené

UPOZORNENIE pre alergikov: Predstavenie sa odohráva v prašnom prostredí.


* Martin Pollack je rakúsky reportér, spisovateľ a prekladateľ. Je autorom historicko-reportážnych kníh, ktoré sa venujú najmä regiónu strednej a východnej Európy a špeciálne územiam "kontaminovaným dejinami". V jeho ďalšej knihe Smrť v bunkri spracoval život svojho biologického otca, príslušníka jednotiek SS Gerharda Basta, ktorý v roku 1944 operoval aj na území Slovenska. Takto sa Martin Pollack vyrovnal so svojimi vlastnými ťaživými dejinami - s nacistickou minulosťou svojich rodinných príslušníkov.

Dramatizácia: Michal Ditte
Preklad: Michal Hvorecký
Réžia: Iveta Ditte Jurčová
Dramaturgia: Marek Godovič
Výtvarný koncept: Iveta Ditte Jurčová, Katarína Caková
Realizácia výtvarného konceptu: Katarína Caková
Pohybová spolupráca: Mária Danadová
Hudba: Ivana Mer & Cristian Estrella
Digital media: Erik Bartoš

Účinkujú: Eva Moresová | Mária Danadová | Ľubomír Bukový |
Matúš Kvietik | Filip Jekkel


PREMIÉRA — 16. máj 2018

INKLUZÍVNE PERFORMATÍVNE PRAKTIKY A APLIKOVANÉ DIVADLO V SÚČASNOM CHORVÁTSKOM DIVADLE

V Chorvátsku, rovnako ako v mnohých ďalších európskych krajinách, predovšetkým však v tzv. „transformujúcich sa krajinách“, či „nových demokraciách“, bežný hlavný prúd divadelných produkcií často neberie do úvahy relatívne veľké skupiny rôznych menšín, ktoré sú tak v divadle diskvalifikované, či sa dokonca stávajú „neviditeľnými“. Táto časť divákov – napr. ľudia s postihnutím, chronickými ochoreniami, sociálne znevýhodnené skupiny (nedostatočne zarábajúci či slabo vzdelaní ľudia), ľudia vo väzeniach a nápravnovýchovných zariadeniach, deti s problémami s učením alebo rodové menšiny – je tak vylúčená z produkcie súčasného divadla ako publikum, ale obzvlášť ako účinkujúci. Tento model exklúzie je nielen jednou z dominantných praktík monokultúrnej hegemónie, ale aj priamym dôsledkom ľahostajnosti a nedostatku vedomia o vylúčených skupinách a jednotlivcoch. Napriek tejto situácii existuje dosť inštitúcií a umelcov (a ich počet stále rastie), ktorí sa zámerne venujú inkluzívnym divadelným praktikám. Prepájanie postupov aplikovaného divadla (ale aj ďalších inkluzívnych metód) so spoločenským aktivizmom ukazuje, že je možné úplne zmeniť existujúcu paradigmu a spravodlivo zahrnúť neviditeľné skupiny i jednotlivcov do divadelnej praxe.


PREMIÉRA — 17. máj 2018

DIVADLO V KONFLIKTNÝCH ZÓNACH

Divadlo je integrálnou súčasťou občianskeho života, prirodzene teda reflektuje spoločenské dianie. V momente, keď do života spoločenstva vstupuje akýkoľvek konflikt, divadelníci sa ho snažia umelecky spracovať.

Ústrednou témou konferencie je schopnosť divadla ovplyvniť sociálnu súdržnosť a pozitívne formovať proces zotavovania sa z domácich či medzinárodných konfliktov. Vzťah divadla a vojny bol vždy centrálnym elementom v dejinách tohto umeleckého druhu. Vojna je hlavnou témou či prinajmenšom motívom takmer všetkých veľkých hier svetovej dramatiky, a to už od čias antického divadla. Divadlo je integrálnou súčasťou občianskeho života, prirodzene teda reflektuje spoločenské dianie. V momente, keď do života spoločenstva vstupuje akýkoľvek konflikt, divadelníci sa ho snažia umelecky spracovať. Aké prostriedky si vyberajú pri reflektovaní vojny, ak je hmatateľne prítomná v každodennom živote ich krajiny? Aké sú možnosti súčasného divadla v konfliktných zónach? V rámci konferencie sa bude hovoriť o divadle ako o platforme pre dialóg, o nástroji zmierenia, revitalizácie spoločnosti a prekonávania obmedzení vo všetkých oblastiach života. 
Na konferencii budú svoje príspevky prezentovať významní medzinárodní odborníci – ugandská pedagogička a divadelná teoretička Jessica Kaahwa z Makerere University v Kampale, sudánsky režisér a herec, člen UNESCO Artists for Peace Ali Mahdi Nouri, iránsky režisér a spisovateľ Mehrdad Rayani-Makhsous z Azad University v Teheráne, chorvátsky dramatik a profesor na Academy of Dramatic Arts University of Zagreb Darko Lukić a taliansky režisér, umelecký šéf Astràgali Teatro a podpredseda európskeho ITI Fabio Tolledi.


Program medzinárodnej konferencie:

9:00 – 9:30 Prezentácia účastníkov   
9:30 – 10:30 Úvodné slová: Vladislava Fekete (riaditeľka Divadelného ústavu a festivalu Nová dráma / New Drama), Tobias Biancone (generálny riaditeľ ITI), Viera Dubačová (režisérka, aktivistka a poslankyňa Národnej rady Slovenskej republiky), Octavian Saiu (moderátor konferencie) 
10:30 Fabio Tolledi: Divadlo a vojna (Taliansko) 
11:00 Jessica Kaahwa: Understanding Complexities of Participatory Theatre in Specific Contexts(Uganda) 
11:30 Ali Mahdi Nouri: Divadlo v konfliktných zónach (Sudán)   
12:00 – 14:00 Obed   
14:00 Mehrdad Rayani Makhsous: The application of Iranian Theatre in conflict and crisis situation (Irán) 
14:30 Darko Lukić: Theatre, Trauma and Cultural Memory in Post-Conflict Societies (Chorvátsko)   
15:00 Diskusia


PREMIÉRA — 18. máj 2018

PESTRÉ CHORVÁTSKE DIVADLO STREDOMORIA A KONTINENTU

Prednáška chorvátskej divadelnej teoretičky Željky Turčinović a rozhovor s chorvátskou dramatičkou Tenou Štivičić.

Chorvátsko je krajina prelínania dvoch kultúr: stredozemnej a stredourópskej. Prvé písomné zmienky o divadle nachádzame v liturgickej dráme z 11. storočia, popri tom existovalo aj svetské divadlo kočovných hercov. Pod vplyvom talianskej renesancie tvorili v Dalmácii a Dubrovníckej republike významní básnici a dramatici (komédiograf Marin Držić). Stredoeurópska tradícia sa v kontinentálnej časti rodí zo školského divadla reholí, najmä jezuitov. V prvej polovici 19. storočia sa pod vplyvom romantizmu chorvátske divadlo začína profesionalizovať a používa národný jazyk. Aj významní dramatici 20. storočia, Miroslav Krleža a Ranko Marinković, sú predstaviteľmi uvedených dvoch tradícií. V Juhoslávii sa dramatici pri kritike uchyľovali k metafore, v samostatnom Chorvátsku už slobodne tematizujú nové malomeštiactvo a primitivizmus, aj následky vojny, korupciu, diktatúru divokého kapitalizmu a ekonomickú krízu.

Tena Štivičić: Tri zimy 
Rodinnú ságu v troch obrazoch tvorí spleť osudov niekoľkých generácií obývajúcich jeden záhrebský dom. Prostredníctvom udalostí odvíjajúcich sa v období od druhej svetovej vojny mapuje pohnuté životy postáv na časovej osi celého 20. storočia, od Rakúsko-Uhorska až po dnešné samostatné Chorvátsko. Za divadelnú hru Tri zimy, ktorá mala svetovú premiéru v londýnskom National Theatre v roku 2014, získala Tena Štivičić prestížnu cenu udeľovanú po anglicky píšucim dramatičkám – Susan Smith Blackburn Prize. Túto hru po uvedení v Londýne a slovinskej Ľubľane zaradilo v roku 2016 do repertoáru aj Chorvátske národné divadlo (HNK) ako autorkin druhý text na tejto scéne. Stala sa divadelným hitom a najnavštevovanejšou inscenáciou HNK v tomto tisícročí. Dramatický potenciál výnimočného textu si všimli aj divadelníci v Nemecku, Slovinsku a Estónsku.


PREMIÉRA — 8. máj 2018

VNořen

We should all be feminists.

Kampaň MeToo. Nora. Dior. Všetci by sme mali byť feministi. Riešiť túto tému v 21. storočí? Veď už je v podstate všetko hotové. Je rovnoprávnosť, volebné právo, otcovská dovolenka... Čo ešte? 

"Verím, že som predovšetkým človek ako ty." - Nora Helmerová 

Veď buď. Buď človek, to je v poriadku. Aj tak predsa zvládneš vyprať, vyžehliť a do večera vychovať tri deti. Si predsa silná žena. Samozrejme, že sme feministi, ale..
Humanistická hra Henrika Ibsena, v ktorej hlavná hrdinka nechá za dverami okrem manžela a detí aj útlak a degradáciu seba na obyčajnú bábiku, je všeobecne považovaná za oslavu feminizmu. V tejto inscenácii sa text rozpína a najmä smerom dovnútra vytvára priestor na ponor(ku).

VSTUPNÉ: 5€

vNořen vzniklo na výzvu divadla Venuše ve Švehlovce pre festival Venušiny dny 2018. 

Premiéra sa uskutočnila 11.3. 2018 v Prahe v divadle Venuše ve Švehlovce.

Text: Henrik Ibsen a kol.
Réžia: Alžbeta Vrzgula
Dramaturgia: Patrik Boušek
Hrajú: Lena Libjaková, Jonáš Florián
Scéna, kostým: Bet Moth
Zvuková spolupráca: Martin Kaščák
Pohybová spolupráca: Zuzana Sehnalová


PREMIÉRA — 19. máj 2018

Z východu na západ / Zo západu na východ

Kurátorský výber exponátov z výstavy pod názvom Z východu na západ / Zo západu na východ, ktorá  je poctou scénickým výtvarníkom životom či dielom spojených s mestom Košice.

Koncentruje sa na piatich scénických a kostýmových výtvarníkov, ktorí sa výrazne zapísali do vývinu slovenskej scénografie a prispeli k formovaniu divadelno-výtvarného štýlu v mnohých profesionálnych divadlách na Slovensku. Ich tvorivé cesty išli nielen od východu na západ Slovenska a zas naspäť, ale zasahovali až do zahraničia. Vďaka objemu a kvalite vystavovaných exponátov – scénické a kostýmové návrhy, makety scén, bábky, maľby, grafiky, plagáty, fotografie – výstava odhaľuje nielen špecifiká scénografického umenia, ale aj výnimočnosť každého z autorov. Výstavný priestor dekomponovaný do piatich menších slúži ako platforma pre vyjadrenie svojráznosti a jedinečnosti umelcov. Päť priestorov sa tak symbolicky mení na samostatný originálny svet každého scénografa, na Imaginárny vesmír Vladimíra Čápa, na Scénografickú kuchyňu Ivana Hudáka, na Spoločný raj manželov Hudákovcov, na Maliarsky ateliér Jána Hanáka a nakoniec na Školskú učebňu Jozefa Haščáka. Odlišný spôsob uvažovania, rôzne režijno-scénografické interpretácie a výtvarné štylizácie sú tiež zrkadlom rozdielnych pedagogických prístupov, s ktorými sa jednotliví scénografi stretávali počas vysokoškolských štúdií.

Výstavu realizuje Divadelný ústavv, kurátorom výstavy je kostýmový výtvarník a scénograf Miroslav Daubrava, kustód scénografického fondu Divadelného ústavu. Graficky výstavu spracovala Nora Nosterská.

Výstava bude prístupná v Štúdiu 12 od 16:00 do 20:00 h.


PREMIÉRA — 28. jún 2018

Reverenda Domina

Robert Pakan

"Nie je dosť, keď to len urobíš navonok, čo sa po Tebe žiada, čo bolo rozkázané musíš podriadiť aj svojej myseli a vôli. Musíš poslúchať zo srdca a schuti." Slobodne nájsť neslobodu a v neslobode žiť slobodne. Rehoľnica musí poslúchať, lebo poslušnosťou miluje Boha. Rehoľnica musí byť čistá. "Myslíš si, že si čistá, pretože nemáš pokušenie? Never tejto zdanlivej tichosti." Sestra musí byť chudobná! Vzdáva sa všetkého majetku.  

"Moja pani, musím kričať! Milujem Vás s takou vášňou, ani hrubosť, ani zanedbávanie nezastavia, ako Vás milujem." 

VSTUPNÉ: 5€/ 3€ (zľavnené), SŠ free

réžia: Martin Hodoň
dramaturgia: Sandra Polovková
scéna a kostýmy: Dáša Krištofovičová


PREMIÉRA — 17. jún 2018

BOD.Y: ADRENA AXIS

Telo ako komplex biochemických procesov. Kreatívny proces ako napnutá tetiva. A tanečný tvar, ktorý zámerne vychádza z toho, že veci sa stávajú a telo na ne reaguje (...)
Priestor pre neexistujúcu anotáciu.




Stresujúce tanečné predstavenie bez anotácie, pre troch tanečníkov, sústavu bicích, jedného hudobníka a jeden objekt. Stres zabíja, no nie vždy, záleží k akému treniu dochádza medzi zúčastnenými komponentami.


VSTUPNÉ:
celý lístok 7€ / zľavnený lístok 5€

Z finančných zdrojov podporil Fond na podporu umeniaRezidencie: Studio ALTA, Tabačka Kulturfabrik, Stanica Žilina – Záriečie
 

Koncept: Soňa Ferienčíková
Choreografia: Jaro Viňarský
Pohybová spolupráca / Vedenie výskumu: Martin Kilvády
Tvorba / Tanec: Daniel Raček, Lukáš Homola, Soňa Ferienčíková
Svetelný dizajn: Ints Plavnieks
Hudba: Lukáš Kubičina
Produkcia: BOD.Y – Alexandra Míreková

autor fotografie: Vojtěch Brtnický


PREMIÉRA — 12. jún 2018

Analemma

Shina/Solovic

Koncert tvorivej dvojice Shina, z kapely Longital a Slavo Solovic, ktorý je známy napríklad z orchestrálnych aranží pre Korben Dallas alebo Sendreiovcov, ale aj ako tvorca filmovej a divadelnej hudby, opier a ďalších hudobných útvarov, nadviazala na svoju dávnu spoluprácu na albume Šinadisk a nedávnu - Longital Suita. V deviatich nových skladbách je nosným nástrojom minimalistický klavír, a spev v cinematickom mixe sprevádzajú sláčiky, dychy a elektronika."Po mnohých skúsenostiach s komponovaním hudby v rôznych zostavách, či už duo, trio, s elektronikou, naživo, v štúdiách, ma lákalo vytvoriť dielo, ktorého hudobný základ je dopredu skomponovaný niekym iným. Slavo Solovic mi ponúkol materiál, ktorý ma mimoriadne oslovil a vtiahol ma do jeho hudobnej krajiny, ktorú som sa pokúsila zabývať. Zaplniť ju hlasom a obsahom, ktorý tá hudba už v sebe nesie, ale túto polohu ešte v sebe nemá." Shina

Živé prevedenie albumu Analemma v zložení:
Shina - spev, basgitara so slákom
Slavo Solovic - viola
Ondrej Geče - klavír
František Ferienčík - husle
Braňo Dugovič - klarinet
Zbor a celesta: Matúš Uhliarik
Zbor a klávesy: Kristína Gotthardt
Zbor: Ján Pallo, Jana Jakubíková
Zvuk: Martin Čema

https://www.slnkorecords.sk/shina-longital/analemma

Vstupné: 12€ (predpredaj), 14€ (na mieste)
Predpredaj lístkov na https://www.slnkorecords.sk/koncerty

Koncert z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia 
Mediálna podpora Radio_FM

”Pri všetkej tichosti vydaný album Analemma určite zamotá hlavu hľadačom výnimočnej slovenskej hudby. Shina a Slavo Solovic ním dokazujú, že veľké veci sa dajú vytvoriť aj v našich podmienkach a že tunajší veľmi náročný poslucháč nemusí siahať nutne len po zahraničnej produkcii.

Grandiózny album, vystihujúci každodenný zmätok a obavy. O to viac pohladí jeho láskavosť a schopnosť odviesť človeka niekam, kde je čas na meditáciu. Tajuplne plynúce zvuky, prepletené uhrančivým spevom, pôsobia pri každom vypočutí odlišne a stupňujú v človeku nadšenie a závislosť. Bolo to tesné, no Analemma v réžii Shiny a Slava Solovica sa na poslednú chvíľu stihla zaradiť medzi najlepšie slovenské nahrávky roka.” Marek Danko, hudba.sk


PREMIÉRA — 20. júl 2018

11 ways to make soup / dance and music performance

8 tanečníkov z rôznych kútov sveta prišlo na Slovensko, aby vytvorili performatívny výskum. Hudobníci a tanečníci využívajú javisko na tvorbu živej kompozície založenej na metóde Passing Through vytvorenej Davidom Zambranom. 

Výsledkom 2- týždňovej rezidencie je jedinečné predstavenie pripravené z rôznych ingrediencií, pričom každá má svoju špecifickú chuť. Každý performer pridáva svoje vlastné korenie v priestore a v určitom čase. Pozývame vás na ochutnávku tohto performatívneho receptu.


Tanec: Sarah Chien (USA), Agata Gregorkiewicz (PL), Vicky Angelidou (GR), Michal Freriks (SK), Paul
Guenot (UK), Valentina Azzati (AR), Ingvild Bertelsen (NO), Susanna Grob (CH)

Hudba: Zoo And Aquarium- Martin Kosorín, Adam Kapjor, Vlado Oravec

Produkcia: Daniela Mužíková


VSTUPNÉ: 5,- €



EN:
8 dancers came from all over the world to practice, research and perform with three Slovak
musicians. Musicians and dancers take the stage to cook up a live composition together based on
Passing Through, a method developed by David Zambrano. 

The outcome of a 2 week residency in
Bratislava, the performance showcases an ever-changing terrain of bodies and sound in motion.
Every performance offers a unique mix of ingredients. Each performer adds their own spice to the
space, blending with time and the people involved. We invite you to taste this special moment!


Dancers: Sarah Chien (USA), Agata Gregorkiewicz (PL), Vicky Angelidou (GR), Michal Freriks (SK), Paul
Guenot (UK), Valentina Azzati (AR), Ingvild Bertelsen (NO), Susanna Grob (CH)

Musician: Zoo And Aquarium- Martin Kosorín, Adam Kapjor, Vlado Oravec

Production: Daniela Mužíková


PREMIÉRA — 30. jún 2018

Marina Džukljev

ZHLUK

Séria koncertov voľne improvizovanej hudby ZHLUK odohrávajúcich sa v T3-kultúrnom prostriedku sa presunie na jeden koncert do Štúdia 12. Dôvodom je výnimočne osobitá a ťažko napodobiteľná klavíristka Marina Džukljev (Srbsko), ktorá príde predstaviť vlastný koncept voľne improvizovanej hudby. Marina Džukljev sa súčasnej venuje aj interpretácii klasickej alebo súčasnej hudby. Spolupracuje so širokým spektrom hráčov a umelcov v Eúrope, ako: Diatribes, Urs Leimgruber, Tomaž Grom, Joel Grip, Albert Markos, Szilard Mezei, Yedo Gibson, Vasco Trilla, John Dikeman, Isabelle Duthoit, Tijana Stanković, Áron Porteleki, Tristan Honsinger, Nina De Heney, Bertrand Denzler, Jonas Kocher a mnoho ďalších. Zároveň je členkou kvarteta, septet, tenteta a ensémblu skladateľa a violistu Szilarda Mezei, s ktorým nahráva albumy mnoho rokov. Je aktívnou členom dvojice Jaka Berger / Marina Džukljev a ManjaRistić / Marina Džukljev, trioaMezei / Trilla / Džukljev a medzinárodné súboru Šalter.  

Vstupné dobrovoľné!

Koncert z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia a Hudobný fond. Organizátori podujatia: Hurhaj, o.z.; T3 - kultúrny prostriedok